Ο Χαρίλαος Τρικούπης τον Δεκέμβριο του 1893 φέρεται να εκστόμισε την ιστορική φράση « Δυστυχώς επτωχεύσαμεν». Εύλογο, κατ΄αναλογία ερώτημα σήμερα, είναι: Μπορούμε, στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, να πούμε με σιγουριά: «Δυστυχώς μας πούλησαν;»
20 ακίνητα στο Νομό Τρικάλων βρίσκονται μεταξύ των 10.119 ακινήτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου που εκχωρήθηκαν με απόφαση του υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ 2320 Β’/19.6.2018), στο Υπερταμείο «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε» (Ε.Ε.ΣΥ.Π) για 99 χρόνια, ως εγγύηση αποπληρωμής του χρέους της Ελλάδας.
Στον κατάλογο αυτών μεταξύ άλλων βρίσκονται τα εξής ακίνητα εντός της πόλης των Τρικάλων:
• (ΚΑΕΚ)451302710009 πλατεία στο παλιό ΚΤΕΛ 1.500 τ.μ.
• (ΚΑΕΚ)451303235001 Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Τρίκκης – Ασκληπιείο 2.879 τ.μ.
• (ΚΑΕΚ)451303707005 Φιλελλήνων 3
• (ΚΑΕΚ)451303813001 Νομαρχία
• (ΚΑΕΚ)451303822002 Παλαιό Δικαστικό Μέγαρο
• (ΚΑΕΚ)451303822003 πλατεία έμπροσθεν δικαστηρίων
• (ΚΑΕΚ)451303822008 Νέο Δικαστικό Μέγαρο
• (ΚΑΕΚ)451303822009 οικόπεδο στο πλάι των Δικαστηρίων
• (ΚΑΕΚ)451303901001 Πλατεία Κιτριλάκη
• (ΚΑΕΚ)451304703001 9.702 τ.μ. στα Σεισμόπληκτα
• (ΚΑΕΚ)451304753013 235.612 τ.μ. στον Προφήτη Ηλία
• (ΚΑΕΚ)451305081010 4.162 τ.μ. στην Ανάληψη
• (ΚΑΕΚ)451305089026 1.472 τ.μ. στην Ανάληψη
Επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά χθες το μεσημέρι (Τετάρτη 19/9/2018) με τον πρώτο σε σταυρούς προτίμησης στην εκλογική περιφέρεια Τρικάλων, βουλευτή κ. Σάκη Παπαδόπουλο – ο οποίος βρίσκονταν στην Αθήνα – και ζητήσαμε να τοποθετηθεί επί του θέματος. Μας απάντησε ότι θα ενημερώνονταν (θα διάβαζε) την
επίσημη ανακοίνωση που θα εξέδιδε το γραφείο ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων και εφόσον τον κάλυπτε, δεν θα σχολίαζε ο ίδιος κάτι περισσότερο. Λίγο μετά το τηλεφώνημά μας, λάβαμε (όπως όλα τα ΜΜΕ στα Τρίκαλα) το δελτίο Τύπου με τίτλο: Οι παρερμηνείες και η αλήθεια για τα Δημόσια ακίνητα – που μόλις χθες το μεσημέρι εξέδωσε η ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων.
Ο ίδιος ο κ. Σάκης Παπαδόπουλος, δεν δέχτηκε τελικά μας δώσει καμία περαιτέρω δήλωση, για να απαντηθούν τα ερωτήματα που είχαμε υπόψη να του θέσουμε. Δεν άκουσε καν τα ερωτήματά μας. Την απάντηση που μας ενημέρωνε ότι καλύπτονταν από την επίσημη ανακοίνωση της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων και δεν είχε κάτι για να σχολιάσει περαιτέρω, δεν την πήραμε από τον ίδιο, αλλά από την γραμματεία του γραφείου ΣΥΡΙΖΑ στα Τρίκαλα.
Δεδομένου ότι το Υπουργείο Οικονομικών, δεν δημοσιοποίησε με απόλυτη διαφάνεια, τα πλήρη στοιχεία των 10.110 ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου παρά μόνο τους Κωδικούς Αριθμούς Εθνικού Κτηματολογίου(ΚΑΕΚ) – δεν ανέφερε την ακριβή τους θέση, επιφάνεια γης, την σημερινή χρήση τους, την αντικειμενική τους αξία κ.α – επισκεφθήκαμε χθες, νωρίς το απόγευμα, στο γραφείο του στον δικηγόρο Άρη Μερεντίτη, ο οποίος ήταν ο πρώτος που πήγε στο Υποθηκοφυλακείο Τρικάλων και «αποκρυπτογράφησε» τους Κωδικούς Αριθμούς Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) των ακινήτων Δημόσιας Περιουσίας στα Τρίκαλα που εκχωρούνται στο Υπερταμείο.
Ο κ. Α. Μερεντίτης, εξήγησε στο trikalanews.gr , τις ερμηνείες της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν.4389/2016, με τον οποίο και συστάθηκε το Υπερταμείο, την διοίκηση του οποίου ελέγχουν οι δανειστές. Έκανε επίσης λόγο για ιδεολογικούς προβληματισμούς που θα έπρεπε να διακατέχουν την κυβέρνηση, καθώς υποθήκευσε σχεδόν το σύνολο της περιουσίας της χώρας για 99 χρόνια.
Επιπροσθέτως, μίλησε – μεταξύ άλλων – για τα εμπράγματα δικαιώματα τρίτων που μπορεί να κηρύσσονται αναγκαστικώς απαλλοτριωτέα υπέρ του Υπερταμείου, ακόμα κι αν τα δικαιώματα αυτά αναγνωριστούν δικαστικώς μετά τη μεταβίβαση του ακινήτου στο Υπερταμείο. Ένα θέμα που αφορά όχι μόνο το Δήμο Τρικκαίων (στο γνωστό θέμα με το κτήριο της πρώην Νομαρχίας) αλλά και ιδιώτες, που μπορεί να βρεθούν να χάνουν τις ιδιοκτησίες τους, επειδή από λάθος μεταβιβάστηκαν στο Υπερταμείο.
Ολόκληρη η δήλωσή του είναι η ακόλουθη:
«Η ανακοίνωση της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων (η οποία είναι πιστή αντιγραφή αντίστοιχων ανακοινώσεων άλλων ΝΕ ανά την Ελλάδα) αποτελεί μια σαφή ομολογία για το εξής: ότι η κυβέρνηση Τσίπρα, με τη γνωστή προχειρότητα και ανικανότητα που τη διακρίνει, μεταβίβασε στο Υπερταμείο ακίνητα που (θα έπρεπε να) είναι εκτός συναλλαγής. Η ομολογία ανικανότητας είναι μεγαλύτερη αν λάβουμε υπόψη ότι στις 8 Ιουνίου 2017 ο Υπουργός Οικονομικών συνέστησε ομάδα εργασίας (ΦΕΚ Β' 1997/09.06.2017) αποτελούμενη από 39 άτομα για τον εντοπισμό ακινήτων που πληρούν κριτήρια τα οποία τα καθιστούν κατάλληλα για αξιοποίηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 196 παρ. 6 του ν. 4389/2016. Στην ανωτέρω υπουργική απόφαση αναφέρεται ρητά ότι «Τα κριτήρια έρευνας και εντοπισμού ακίνητων στο Μ.Α.Π. αφορούν χαρακτηριστικά θέσης ακινήτου, είδος και μέγεθος ακινήτου, επιτρεπόμενες χρήσεις, κατάσταση ακινήτου, τρέχουσα χρήση, προσβασιμότητα. Ως προς το επίπεδο ωριμότητας του ακινήτου, μπορούν να αναζητούνται στοιχεία που αφορούν τους τίτλους ιδιοκτησίας, πολεοδομικά στοιχεία, αρχαιολογικές και περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, (…) κατοχή από άλλους, ιδιοκτησιακές αμφισβητήσεις».
Συνεπώς η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Τρικάλων που λέει ότι «Τα στοιχεία των ακινήτων του δημοσίου, που μεταφέρονται στην ΕΕΣΥΠ (δηλαδή το Υπερταμείο), λαμβάνονται από τις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων, συμπεριλαμβανομένου και του Κτηματολογίου» είναι αν όχι ψευδής, τουλάχιστον μισή αλήθεια. Ίσως θα είναι καλύτερο να μας πουν για ποιο λόγο η 39μελής Ομάδα Εργασίας δεν έκανε έλεγχο των υπό μεταβίβαση ακινήτων. Ένα άλλο ενδεχόμενο είναι ότι εν γνώσει της η κυβέρνηση μεταβίβασε ακίνητα που είναι (;) εκτός συναλλαγής για να παραπλανήσει τους δανειστές.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι μοναδικός μέτοχος του Υπερταμείου είναι το Ελληνικό Δημόσιο αλλά αποσιωπά ότι η διοίκηση αυτού καθορίζεται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνεπώς το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει λόγο στη λήψη των αποφάσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι προβλέπεται ρητά πως το Υπερταμείο δεν ανήκει στο δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Αποσιωπάται στην ανακοίνωση εξάλλου ότι μέσω της ΕΤΑΔ μεταβιβάστηκαν στο Υπερταμείο τα πρώην Ξενοδοχεία Ξενία, μαρίνες, κάμπινγκ, γκολφ, μουσεία, σπήλαια, ιαματικές πηγές, 8 Ολυμπιακά Ακίνητα, και 70.000 περίπου τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου.
Δεν υπάρχει εξάλλου καμία αναφορά στο α. 196 παρ. 11 και 12 του Ν. 4389/2016, σύμφωνα με το οποίο εμπράγματα δικαιώματα τρίτων μπορεί να κηρύσσονται αναγκαστικώς απαλλοτριωτέα υπέρ του Υπερταμείου, ακόμα κι αν τα δικαιώματα τρίτων αναγνωριστούν δικαστικώς μετά τη μεταβίβαση του ακινήτου στο Υπερταμείο. Αυτό αφορά όχι μόνο το Δήμο Τρικκαίων (στο γνωστό θέμα με το κτήριο της πρώην Νομαρχίας) αλλά και ιδιώτες, που μπορεί να βρεθεί να χάνουν τις ιδιοκτησίες τους, επειδή από λάθος μεταβιβάστηκαν στο Υπερταμείο. Δεν είναι απίθανο κάποιος να δικαιωθεί δικαστικά σε μια υφιστάμενη αντιδικία με το Ελληνικό Δημόσιο και να δει το ακίνητό του να απαλλοτριώνεται εν τέλει από το Υπερταμείο!
Είναι δε ενδεικτικό της «σκληρής» διαπραγμάτευσης ότι το Υπερταμείο υπέβαλε το αίτημα στις 14.06.2018 προς τον Υπουργό Οικονομικών και η απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής ελήφθη 4 μέρες μετά, στις 18.06.2018. Για την ακρίβεια, μεσολάβησε ουσιαστικά ένα Σαββατοκύριακο.
Αποσιωπάται στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ ότι στο Υπερταμείο ήδη μεταβιβάστηκε και το σύνολο των μετοχών κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου στις δημόσιες επιχειρήσεις (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Διεθνής Αερολιμένας Ελευθέριος Βενιζέλος, ΟΑΣΑ, Διώρυγα της Κορίνθου κλπ).
Είναι δεν εντυπωσιακό ότι, πέραν του νομικού ζητήματος, ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να μην έχει κανένα ιδεολογικό πρόβλημα με την υποθήκευση σχεδόν του συνόλου της περιουσίας της χώρας για 99 χρόνια! Δεν έχουν κανένα πρόβλημα που η απόφαση του Δ.Σ. του Υπερταμείου θα αποτελεί τίτλο κτήσης για καταχώρηση στα Υποθηκοφυλακεία ή Κτηματολογικά Γραφεία (α. 196 παρ. 8).
Στο ζήτημα αυτό δεν συγχωρούνται ολιγωρίες και εφησυχασμοί. Οι προβλεπόμενοι σήμερα περιορισμοί καθορίζονται με Νόμους. Έχουμε να κάνουμε με δέσμευση για 99 χρόνια. Είναι όλοι σίγουροι ότι οι ίδιοι Νόμοι θα ισχύουν για τα επόμενα 99 χρόνια;»