Tο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων συμμετέχει σε διετές πρόγραμμα Erasmus+/KA2 – συμπράξεις μεταξύ σχολείων- με τίτλο «Reading without borders»- «Διάβασμα χωρίς σύνορα».
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν άλλα 7 σχολεία Ευρωπαϊκών χωρών από την Βουλγαρία (συντονιστικό σχολείο), την Ρουμανία, την Λετονία, την Τουρκία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία.
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η προώθηση της φιλαναγνωσίας στους μαθητές μας.
Η 2η διακρατική συνάντηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο Cernache do Bonjardim του Δήμου Serta της Πορτογαλίας.
Στην διεθνική συνάντηση συμμετείχαν 2 καθηγητές από το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, ο Διευθυντής Κων/νος Γκούτας και η υπεύθυνη υλοποίησης του έργου Καλλιόπη Μαγαλιού και 2 μαθήτριες, η Μαρία Κοκκώνη και η Ευαγγελία Μπατατέγα της Γ΄ και Β΄ τάξης αντίστοιχα.
Κατά την διάρκεια της συνάντησης, οι μαθήτριες συμμετείχαν στις επιμορφωτικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες με σκοπό την προώθηση του διαβάσματος ως ευχάριστης ενασχόλησης και την ενθάρρυνση των μαθητών να αναπτύξουν ανάλογες συνήθειες στην ενήλικη ζωή τους. Οι παιδαγωγικές μέθοδοι και τα εκπαιδευτικά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, θα αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία και καλές πρακτικές για τους μαθητές των εταιρικών σχολείων. Επιπρόσθετα, κατά την διάρκεια της συνάντησης πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση της πορείας του έργου, έγινε ανταλλαγή πνευματικών προϊόντων που δημιούργησαν οι μαθητές μας (Lap books, bookmarks) και προγραμματίστηκαν οι επόμενες συναντήσεις και δραστηριότητες με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του σχεδίου.
Μετά τη θερμή υποδοχή και την ξενάγηση στους χώρους του σχολείου είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε την απαγγελία ποιημάτων του σπουδαίου ποιητή της Πορτογαλίας Φερνάντο Πεσσόα από μαθητές της θεατρικής ομάδας του σχολείου υποδοχής (Instituto Vaz Serra). Επιπλέον, κατά την επίσκεψη στην Δημοτική βιβλιοθήκη οι μαθητές μας απήγγειλαν ποιήματα του Πεσσόα στα Πορτογαλικά και στα Αγγλικά, συμμετέχοντας έτσι στον «μαραθώνιο ανάγνωσης» που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στην πόλη με στόχο την προώθηση της λογοτεχνίας και της ποίησης. Ο μαραθώνιος αυτός προσελκύει εκατοντάδες πολίτες από όλα τα μέρη της χώρας και είναι αρκετά δημοφιλής. Επίσης, οι επισκέψεις αρχικά στο Obidos, την ανακηρυγμένη από την Unesco ως «Πόλη της λογοτεχνίας» και αργότερα στη μεσαιωνική βιβλιοθήκη του Ιεροδιδασκαλείου Maior da Sagrada Familia στην Coimbra μας οδήγησαν να αναλογιστούμε την διαχρονική αξία των βιβλίων. Τέλος, η συμμετοχή όλων των μαθητών στη δραστηριότητα «Ζωγραφίζω διαβάζοντας», τους βοήθησε να ξεδιπλώσουν το καλλιτεχνικό τους ταλέντο και να εκφραστούν δημιουργικά. Ακούγοντας το σχετικό κείμενο από το βιβλίο «Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σαιντ –Εξυπερύ που διάβαζε ένας εκπαιδευτικός και με την καθοδήγηση μιας ζωγράφου-συνεργάτιδας του σχολείου δημιούργησαν τα δικά τους έργα τα οποία αποτέλεσαν το καλύτερο ενθύμιο από αυτή τη συνάντηση.
Παράλληλα με τις εργασίες του προγράμματος είχαμε την ευκαιρία να έρθουμε σ’ επαφή με τον πολιτισμό της Πορτογαλίας και ειδικότερα να δοκιμάσουμε γεύσεις από την κουζίνα της, στην οποία κυριαρχούν τα ψάρια και ιδιαίτερα ο μπακαλιάρος, να ακούσουμε το περίφημα τραγούδια «Fado»- λυπητερά τραγούδια που μιλούν για τη θάλασσα και εκφράζουν ανάμικτα συναισθήματα νοσταλγίας, λύπης, πόνου, αγάπης των φτωχών ανθρώπων και να γνωρίσουμε το φιλόξενο, ήρεμο και υπομονετικό χαρακτήρα των κατοίκων της. Ακόμα, ξεναγηθήκαμε στο αρχαιότερο πανεπιστήμιο της Ευρώπης στην Coimbra, στην προμετωπίδα του οποίου -προς μεγάλη μας συγκίνηση- είναι χαραγμένη η αρχαιοελληνική πλατωνική ρήση: «Ουδείς αγεωμέτρητος εισίτω» για να μας θυμίζει ότι η σωφροσύνη, η δικαιοσύνη, η ακρίβεια και η ισότητα, που εμπεριέχονται στην έννοια «γεωμετρία», αποτελούν βασικές πανανθρώπινες αξίες. Τέλος, επισκεφτήκαμε την πρωτεύουσα της Πορτογαλίας τη Λισαβόνα, το κάστρο του Αγίου Γεωργίου, τον καθεδρικό ναό, την πλατεία του εμπορίου, το εθνικό θέατρο, τις συνοικίες Baixa, Bairro Alto και Alfama, θαυμάσαμε τον πλωτό ποταμό Τάγο στις εκβολές του οποίου είναι χτισμένη η πόλη, γνωρίσαμε το θαλάσσιο κόσμο στο Oceanario, το μεγαλύτερο ενυδρείο της Ευρώπης και περπατήσαμε στην Avenida da Liberdade, λεωφόρο αφιερωμένη στην αποκατάσταση της δημοκρατίας με την «Επανάσταση των Γαρυφάλλων» από το πολυετές δικτατορικό καθεστώς του Σαλαζάρ.
Συμπερασματικά, οι κοινές δραστηριότητες και εμπειρίες στα πλαίσια αυτής της διεθνικής συνάντησης είναι βέβαιο πως αναπτύσσουν μια δυναμική σχέση ανάμεσα στα συνεργαζόμενα σχολεία και πως οικοδομούν για το μέλλον τα θεμέλια ενός ανοιχτού σχολείου βασισμένου στην αποδοχή της διαφορετικότητας των πολιτισμών στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.
Καλλιόπη Μαγαλιού