Η Honda έχει διαγράψει μια απίστευτη πορεία από την πρώτη νίκη του Αυστραλού Tom Phillis με τη Honda RC143 στο Ισπανικό Grand Prix του 1961 στην κατηγορία των 125cc μέχρι και σήμερα, όπου ο Jaume Masia οδήγησε αριστοτεχνικά περνώντας πρώτος τη γραμμή του τερματισμού και χαρίζοντας στη Honda την 800ή της νίκη – πρόκειται για έναν άθλο που δεν έχει επιτύχει κανείς άλλος κατασκευαστής.
Ήταν ένας κλασσικός αγώνας της κατηγορίας Moto3 στην πίστα MotorLand Aragon, με πάνω από 20 αναβάτες να ηγούνται της κούρσας στο μεγαλύτερο τμήμα του αγώνα. Αποτελώντας ήδη τον 100ό διαφορετικό νικητή σε Grand Prix για λογαριασμό της Honda, ο Masia συνέχισε αποσπώντας μία ακόμα νίκη στη σέλα της Leopard Honda. Ο νεαρός Ισπανός αναβάτης, ο οποίος οδήγησε με ωριμότητα και τακτική από την έβδομη θέση της σχάρας εκκίνησης του αγώνα, έκανε την επίθεσή του στα τελευταία στάδια του αγώνα. Με τρεις γύρους να απομένουν, ο Masia πήρε τα ηνία, ωστόσο οι αντίπαλοί του έκαναν την αντεπίθεσή τους. Η ισχύς της Honda στην πίσω ευθεία της πίστας ήταν αυτή που σφράγισε για τον Masia μια ιστορική νίκη.
Το 1954, ο ιδρυτής της Honda, Soichiro Honda, ανακοίνωσε τη συμμετοχή της εταιρείας στο Isle of Man TT, τον κορυφαίο αγώνα της εποχής, με στόχο την κατάκτηση της κορυφής σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 1959 η Honda έγινε ο πρώτος Ιάπωνας κατασκευαστής μοτοσυκλετών που έλαβε μέρος στο Isle of Man TT.
Την επόμενη χρονιά, το 1960, η Honda ξεκίνησε να μετέχει στις κατηγορίες των 125cc και 250cc και έναν χρόνο αργότερα, το 1961,ο Tom Phillis πήρε τη νίκη στην πρεμιέρα του θεσμού στο Ισπανικό Grand Prix – έτσι ξεκίνησε μια λαμπρή ιστορία γεμάτη επιτυχίες και νίκες.
Η Honda επέκτεινε το αγωνιστικό της πρόγραμμα εντάσσοντας σε αυτό τις κατηγορίες των 350cc και 50cc, με πολλές νίκες και τίτλους να ακολουθούν. Η επιτυχία συνεχίστηκε μέχρι τη διακοπή των εργοστασιακών αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Honda, η οποία επέστρεψε στη διεθνή σκηνή το 1979, κατακτώντας μία σημαντική διάκριση στην κορυφαία κατηγορία του θεσμού το 1982 με τον Freddie Spencer και την NS500.
Έχοντας ανακτήσει τη θέση της ως κυρίαρχη μάρκα στους αγώνες Grand Prix, η Honda σημείωσε συνεχόμενες επιτυχίες στις κατηγορίες των 125cc, 250cc και 500cc, με τον Valentino Rossi να παίρνει την 500ή νίκη της εταιρείας με εντυπωσιακό τρόπο στο Ιαπωνικό GP του 2001.
Η αλλαγή στις τετράχρονες μοτοσυκλέτες στο MotoGP το 2002 έφερε μαζί της περισσότερες νίκες για τη Honda με τον Marc Marquez να αποσπά στο Grand Prix της Ινδιανάπολις το 2015 και την 700ή νίκη για την Honda. Στις 25 Οκτωβρίου, την περασμένη Κυριακή, ο Masia κατέκτησε ένα ακόμα ορόσημο με την 800ή νίκη, περίπου 66 χρόνια μετά τη διάσημη ανακοίνωση του Soichiro Honda για συμμετοχή της εταιρείας στους αγώνες ταχύτητας μοτοσυκλετών.
1η νίκη της Honda σε Grand Prix
Tom Phillis, 1961 Spanish 125cc GP, Honda RC143
100η νίκη της Honda σε Grand Prix
Luigi Taveri, 1966 Dutch 50cc TT, Honda RC116
200η νίκη της Honda σε Grand Prix
Jimmy Filice, 1988 US 250cc GP, Honda NSR250
300η νίκη της Honda σε Grand Prix
Alex Criville, 1992 Dutch 500cc TT, Honda NSR500
400η νίκη της Honda σε Grand Prix
Haruchika Aoki, 1996 Brazilian 125cc GP, Honda RS125R
500η νίκη της Honda σε Grand Prix
Valentino Rossi, 2001 Japanese 500cc GP, Honda NSR500
600η νίκη της Honda σε Grand Prix
Dani Pedrosa, 2005 Australian 250cc GP, Honda R250RW
700η νίκη της Honda σε Grand Prix
Marc Marquez, 2015 Indianapolis MotoGP, Honda RC213V
800η νίκη της Honda σε Grand Prix
Jaume Masia, 2020 Teruel Moto3, Honda NSF250RW
* Στον αριθμό των νικών που υπολογίζονται από τη Honda με βάση τα αρχεία της FIM δεν περιλαμβάνονται οι νίκες στην κατηγορία Moto2. Οι νίκες της κατηγορίας Moto3 το 2012 δεν περιλαμβάνονται ως νίκες της Honda, σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIM, καθώς ο καταχωρημένος κατασκευαστής ήταν η FTR Honda (με τον κινητήρα NSF250R)
Takahiro Hachigo
President, CEO & Representative Director, Honda Motor Co., Ltd.
“Είμαι περήφανος για την 800ή νίκη σε Grand Prix στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Είμαι βαθιά ευγνώμων στους οπαδούς της Honda σε παγκόσμιο επίπεδο για τη συμβολή και την ακλόνητη υποστήριξή τους στις αγωνιστικές δραστηριότητες της Honda. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω όλους τους προηγούμενους ανθρώπους για το πάθος και την αφοσίωση που επέδειξαν προκειμένου να ξεπεραστούν αμέτρητα προβλήματα, φέρνοντάς μας από το 1959 στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα. Η Honda θεωρεί αυτό το γεγονός ως σημείο αναφοράς και θα συνεχίσει να αγωνίζεται για νίκες. Ευελπιστούμε στη συνεχή σας υποστήριξη.”
Στέφανος Σιμωτάς