Σχόλια, σκέψεις και προβληματισμοί για την ανάπλαση των 2 πλατειών στα Τρίκαλα.
Αν και η άμεση δημοκρατία δίνει στον πολίτη την εντύπωση- ψευδαίσθηση ότι συμμετέχει στα δρώμενα, η τακτική του Δήμου μας να μην ανακοινώνει τα αποτελέσματα των προηγούμενων διαβουλεύσεων λ.χ. για την ονοματοδοσία των γεφυρών, με αποτρέπει να συμμετάσχω στη διαβούλευση για τις πλατείες.
Ωστόσο, επειδή είμαι ενεργός πολίτης με την έννοια ότι νοιάζομαι για το καλό της πόλης, είδα σχεδόν όλες τις προτάσεις των μελετητών που αναρτήθηκαν στον ιστότοπο Trikalacity και διάβασα με υπομονή το κείμενο που συνοδεύει την πρόταση που απέσπασε το δεύτερο βραβείο. Δεν γνωρίζω ποιοι είναι οι μελετητές και επομένως η όποια κριτική μου δεν έχει καμιά σχέση με πρόσωπα.
Ως προς το κείμενο θα είχα να παρατηρήσω πως το εισαγωγικό μέρος είναι γενικόλογο, φλύαρο και με εμφανή πρόθεση να κολακεύσει τη Δημοτική Αρχή. Επιπλέον επισήμανα και ιστορικά λάθη. Για παράδειγμα ο πρώτος γεωργικός σύλλογος ( όχι συνεταιρισμός ) δεν ιδρύθηκε στα Τρίκαλα αλλά στη Λάρισα τον Μάιο του 1884 και ο δεύτερος στην Καρδίτσα το 1902-1903. Επίσης παρατήρησα – λεπτομέρειες θα μου πείτε- ότι στο κείμενο υπάρχουν και κάποια γλωσσικά ατοπήματα. Για παράδειγμα ο Δήμος Τρικκαίων δεν είναι καινοτομικός. H σωστή λέξη είναι καινοτόμος.
Όμως ας έρθουμε στις προτάσεις για τις πλατείες. Η Κεντρική σίγουρα «δεν μοιάζει με πλατεία χωριού». Θυμίζει κάτι από την εξωραϊσμένη πλατεία Κολωνακίου αν και εκεί υπάρχουν πέργκολες, πίδακες νερού, στοιχεία που δίνουν στο χώρο κάτι το προσωπικό. Αντιθέτως το προτεινόμενο σχέδιο για την Κεντρική μας πλατεία, το οποίο απέσπασε το δεύτερο βραβείο της επιτροπής, είναι κοινότοπο και θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε οποιαδήποτε πόλη της Ελλάδας.
Οι μελετητές, στην προσπάθειά τους να «επικαιροποιήσουν» την πλατεία , σάρωσαν στοιχεία με τα οποία οι Τρικαλινοί- μικροί και μεγάλοι- έχουμε συνδεθεί συναισθηματικά. Για παράδειγμα τη λιμνούλα του Νικολάκη. Ένα από τα μειονεκτήματα της πρότασης είναι η έλλειψη γνώριμων σημείων αναφοράς , γεγονός που δεν δημιουργεί πλέον συνειρμούς και δεν μας βοηθάει να διατηρήσουμε τις αναμνήσεις μας και την ανάλογη συγκίνηση που μας προκαλούν.
Επιπλέον το προτεινόμενο σχέδιο αφενός δεν βρίσκεται σε συνάφεια με τον περιβάλλοντα χώρο και αφετέρου δεν έχει κανένα απολύτως στοιχείο τοπικού χαρακτήρα με εξαίρεση τη μακρόστενη υδάτινη κατασκευή που σαφώς θυμίζει ποτίστρα ζώων.
Αναρωτιέμαι αν σχεδιάστηκε συνειδητά ή τυχαία. Πάντως έτσι χωμένη που είναι δε νομίζω πως «προσφέρει ευχάριστο δροσισμό». Η φράση μέσα στα εισαγωγικά είναι από το κείμενο. Η διατύπωση στα ελληνικά είναι λίγο προβληματική. Φαντάζομαι πως οι μελετητές εννοούν ότι η υδάτινη κατασκευή προσφέρει αίσθηση δροσιάς.
Συμπερασματικά η συγκεκριμένη μελέτη έχει μια ψυχρή ομορφιά, η οποία σαφώς παραπέμπει σε εικονική πραγματικότητα.
Θα μπορούσε κάλλιστα η παρούσα δημοτική Αρχή, η οποία μάλιστα παίζει την τεχνολογία στα δάκτυλα, να δημιουργήσει με φόντο την πλατεία ένα πρωτότυπο βιντεοπαιχνίδι με πρωταγωνιστές ιστορικά πρόσωπα της πόλης. Οι Gamers ανά την υφήλιο θα ενθουσιάζονταν.
Ας έρθουμε τώρα στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης, όπου ως τις αρχές του 1930 γινόταν το ζωοπάζαρο. Για να δένει ο χώρος με το παρελθόν , μήπως θα ήταν σκόπιμο οι μελετητές να τοποθετήσουν διάσπαρτα δυο τρία ομοιώματα αγελάδων και γαϊδουριών; A! Να μην ξεχάσω. Οι αρμόδιοι που θα γράψουν τα κείμενα στα Info Points ας έχουν κατά νου πως στο χώρο αυτό το 1908 τελέστηκαν οι Πανελλήνιοι αθλητικοί αγώνες.
Μελέτησα με τη δέουσα προσοχή το προτεινόμενο σχέδιο της πλατείας Εθνικής Αντίστασης. Ομολογώ πως εντυπωσιάστηκα με τη ράμπα για την ομαλή κάθοδο των πολιτών στο ποτάμι. Σπουδαία ιδέα. Τι θα γίνει όμως όταν ο Ληθαίος φουσκώσει και κατεβάσει τόνους νερού; Έχει ληφθεί κάποια πρόνοια ώστε να μην πλημμυρίσει η πλατεία; Φυσικά το μεγάλο ατού της πρότασης είναι τα μεταλλικά καθίσματα, τα οποία, κατά τους μελετητές θα επιστρωθούν με βερνίκι «ψυχρής βαφής». Κρίμα! Το καλοκαίρι, όταν η θερμοκρασία θα ανεβαίνει στους 38 και 40 βαθμούς, θα μπορούσαμε εκεί να ψήνουμε τρικαλινά λουκάνικα με ρίγανη φρέσκια φρέσκια από τους κήπους των Ιαμάτων.
Αναρωτιέμαι γιατί στις μελέτες γίνεται τόσο πολύ λόγος για τα βότανα του Ασκληπιού. Δεν θυμάμαι στο παρελθόν η τοπική μυθολογία να μας έχει απασχολήσει. Αμφιβάλω αν εκείνοι που πρόσφατα έφεραν τα βότανα στην επικαιρότητα για λόγους καθαρά εμπορικούς και οικονομικούς ,γνωρίζουν πως ο Ασκληπιός, σύμφωνα με έναν τοπικό μύθο, είχε ανακαλύψει και το βότανο της αιώνιας νεότητας.
Και μια ερώτηση. Σε κάποια μελέτη διάβασα πως υπάρχει στην πόλη και ρολόι του Αγίου Γεωργίου. Πού στην ευχή βρίσκεται αυτό; Μήπως θα μπορούσε κάποιος ειδήμονας να με πληροφορήσει;
Ελπίζω οι καλοπροαίρετες – αν και ελαφρώς σκωπτικές- παρατηρήσεις μου να μην ενοχλήσουν τόσο πολύ τους «δημοτικούς μας άρχοντες» ώστε να με στείλουν στο πυρ το εξώτερο όπως έκαναν στο πρόσφατο παρελθόν.
Μαρούλα Κλιάφα