Ελλαδα

Mε οργανωτική επιτυχία το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Ελλάδος

27 May 2017

Παρουσία πλήθους κόσμου στο Συνεδριακό Κέντρο Βελλίδειο, τελείται το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης Λειτουργών γραφείων κηδειών Ελλάδος.

Το συνέδριο τίμησε με την παρουσία του, ο ανεξάρτητος Βουλευτής Θεσσαλονίκης Γιώργος Καρράς, ο οποίος δεσμεύτηκε να καταθέσει σχετική επερώτηση στη Βουλή, αναφορικά με την πορεία του νομοσχεδίου που έχει υποβάλλει η Ένωση Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Ελλάδος για τη λειτουργία των γραφείων κηδειών.

Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Ελλάδος Νίκος Αγγελέτος ευχαρίστησε όλους όσους παρευρέθηκαν στο Συνέδριο, καθώς και την εκθεσιακή εκδοτική εταιρεία ΑΤΟΥ και τον Νίκο Βαξεβάνη, για την διοργάνωση της 2ης Funeral Expo, που ολοκληρώνεται αύριο Κυριακή, ενώ τόνισε ότι στόχος της Διοίκησης είναι η έκθεση αυτή, να αποτελέσει θεσμό και κάθε δύο χρόνια με τη συνεργασία και του Παγκόσμιου Οργανισμού FIAT IFTA, μέλος του οποίου είναι η Ένωση Λειτουργών, να πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη και να συμμετέχουν στην έκθεση Έλληνες και ξένοι εκθέτες.

Μεταξύ άλλων ο κ. Αγγελέτος ανέφερε πως «Είμαστε αν όχι οι πρώτοι, μέσα στους πρώτους αποδέκτες της θλίψης και όλων των συναισθημάτων των ανθρώπων αυτών. Το να χρησιμοποιήσουμε τυποποιημένες φράσεις, δεν είναι αυτό που πρεσβεύει το λειτούργημά μας, το οποίο λόγω της φύσης του έχει ιδιαιτερότητες. Ερχόμαστε σε επαφή με τον θάνατο στην καθημερινότητά μας. Αυτό μπορεί κάποιες φορές να επηρεάζει την συμπεριφορά του καθένα κι ανάλογα και με τα χρόνια που δραστηριοποιούμαστε να  μας αλλάζει, όχι γιατί το θέλουμε, αλλά λόγω της δουλειάς μας.  Εκείνη τη στιγμή το άτομο που έχουμε απέναντί μας βιώνει συναισθήματα έντονα, όπως θλίψη, απόγνωση κ.α. τα οποία δεν γνωρίζει πώς να τα διαχειριστεί. Η έντονη λύπη συνήθως ξεκινά μετά το αρχικό σοκ, το οποίο συχνά εκδηλώνεται με μια κατάσταση σύγχυσης. Εμφανίζονται εκδηλώσεις λύπης, πανικού, απόγνωσης, απελπισίας, θυμού κ.α. Πολλές φορές, το άτομο, δεν αντιλαμβάνεται πλήρως τι έχει συμβεί. Δίνεται η εντύπωση πως αντιμετωπίζει με νηφαλιότητα την απώλεια, παρ’ όλα αυτά το ίδιο το άτομο μπορεί να αισθάνεται «μουδιασμένο». Ως λειτουργοί γραφείων κηδειών, οφείλουμε να εκπαιδευόμαστε και να ενημερωνόμαστε γύρω από τα ζητήματα της διαχείρισης και προσέγγισης της θλίψης και της απώλειας. Ο λειτουργός είναι αυτός που θα μιλήσει, θα ακούσει, θα ηρεμήσει, θα ανακουφίσει ψυχολογικά στο πλαίσιο των γνώσεών του, τον άνθρωπο που έχει απέναντί του, ώστε να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί αυτό που νιώθει εκείνη την ώρα όσο το δυνατόν καλύτερα. Ως Ένωση Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Ελλάδος, κρίνουμε επιβεβλημένη την συνεχή επιμόρφωση των μελών μας, σχετικά με το λειτούργημά μας και την εξέλιξή αυτού».

Ο Γ. Γραμματέας της Ένωσης Λειτουργών Μιχάλης Παναγιώτου, στον χαιρετισμό του επεσήμανε ότι «η θλίψη που νιώθει κάποιος, εκφράζεται διαφορετικά από τον κάθε άνθρωπο και διαφοροποιείται από τις συνθήκες της απώλειας. Με διαφορετικό τρόπο θα διαχειριστεί την θλίψη κάποιος που καλείται να αντιμετωπίσει μια ξαφνική απώλεια κι αλλιώς κάποιος που καλείται να αντιμετωπίσει μια αναμενόμενη απώλεια, ενώ μεγάλο ρόλο παίζει και η σχέση που έχει ο άνθρωπος που έχουμε εμείς, οι λειτουργοί απέναντί μας, με τον θανόντα. Το λειτούργημα που επιτελούμε, θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε όχι ως κάτι στατικό, αλλά ως μία υγιή πρόκληση για να εξελισσόμαστε όχι μόνο ως άνθρωποι αλλά κι ως επαγγελματίες, ενός ευαίσθητου κλάδου, αυτού των γραφείων κηδειών»

 Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Ένωσης Λειτουργών Νέστορας Νικολόπουλος, στον χαιρετισμό του, σημείωσε ότι «οι λειτουργοί καλούνται στην καθημερινότητά τους να αντιμετωπίσουν περιπτώσεις οι οποίες ούτε εύκολες είναι αλλά ούτε και χαρούμενες. Ερχόμαστε σε επαφή με συνανθρώπους μας που έχουν χάσει σημαντικά πρόσωπα της ζωής του. Καλούμαστε να τους απαλύνουμε τον πόνο τους αλλά ταυτόχρονα καλούμαστε να διεκπεραιώσουμε μια σειρά από γραφειοκρατικά ζητήματα, ψυχρά, άχαρα αλλά αναγκαία. Κανείς δεν γεννιέται, γνωρίζοντας τα πάντα. Σίγουρα η εμπειρία βοηθά, αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό.…Πέρα όμως από το κομμάτι της επιμόρφωσης κι εκπαίδευσης, οι λειτουργοί αντιμετωπίζουμε σειρά προβλημάτων, τα οποία επιζητούν λύσεις. Στην Ένωση Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Ελλάδος, επιδιώκουμε να ορθώσουμε το ανάστημά μας και να φτάσει η φωνή μας στα αρμόδια Υπουργεία, ωστόσο για να γίνει αυτό χρειαζόμαστε τη συμμετοχή όλων».

Ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων της Ένωσης Λειτουργών Αντώνης Λουκάς, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «ως ιδιοκτήτης του ελληνικού γραφείου τελετών στην Γερμανία Άλφα-Ωμέγα, κι από την εμπειρία μου μπορώ να σας πω ότι, στην Γερμανία σέβονται το επάγγελμά μας και για να ακριβολογώ, αντιμετωπίζουν με σεβασμό εμάς τους ίδιους, διότι αναγνωρίζουν ότι επιτελούμε ένα πολύ δύσκολο λειτούργημα. Ο κόσμος είναι πολύ πιο ανοιχτός και δεκτικός ως προς τον κλάδο μας και τολμώ να πω ότι δεν έχει την ίδια προκατάληψη, με αυτή που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα. Υπάρχει σεβασμός στο πρόσωπό μας και στις Υπηρεσίες που προσφέρουμε. Ωστόσο, το γεγονός ότι η Ελληνική Πολιτεία, δεν σέβεται και δεν αντιμετωπίζει τους λειτουργούς γραφείων κηδειών όπως στο εξωτερικό, δε σημαίνει ότι θα πρέπει να μείνουμε άπραγοι.
Ο Επίκουρος Καθηγητής Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας Δρ. Ιορδάνης Κοτζαϊβάζογλου, αναφέρθηκε στην επικοινωνία την ώρα της θλίψης, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι ο ρόλος ενός λειτουργού γραφείου κηδειών είναι διττός: Από τη μια πλευρά, οφείλει να αντιληφθεί και να ικανοποιήσει τις ανάγκες κι απαιτήσεις των συγγενών του εκλιπόντος με τον καλύτερο τρόπο, από την άλλη όμως να τους προσφέρει ακόμα και αυτό που οι ίδιοι φαίνεται ότι, λόγω της άγνοιάς τους και της έντονης ψυχολογικής πίεσης που δημιουργούν οι στιγμές, δεν έχουν προσδιορίσει και αντιληφθεί. Κι όλα αυτά πάντοτε σ’ ένα κλίμα ηρεμίας , διακριτικότητας και σεβασμού στη δυσκολία των στιγμών.

Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τον κ.Κοτζαϊβάζογλου, ο επαγγελματίας θα πρέπει να διαθέτει εκείνο το επίπεδο ευφυΐας και επαγγελματισμού ώστε να αντιλαμβάνεται πότε οφείλει να αναλαμβάνει τα «ηνία» των ενεργειών και πότε να ακολουθεί τις απαιτήσεις των συγγενικών προσώπων, ώστε να μην δημιουργήσει την ύστατη στιγμή περαιτέρω εκνευρισμό και να τους αφήσει να πενθήσουν να εκδηλώσουν τα συναισθήματά τους. «Χρειάζονται γνώσεις διαχείρισης, σωστής εκπαίδευσης και καλής συμπεριφοράς κι αυτό δεν αφορά μόνο στον ίδιον τον ιδιοκτήτη, αλλά και στο προσωπικό όλου του γραφείου που έρχεται σε άμεση επαφή με τους συγγενείς και τους οικείους του εκλιπόντος, καθώς θα πρέπει όλοι να λειτουργούν ως σύνολο, ως ομάδα» ανέφερε  χαρακτηριστικά.

Ο ιατροδικαστής, Δρ. Φώτης Χατζηνικολάου, αναφέρθηκε στην πιστοποίηση θανάτου από την όψη του ιατροδικαστή. Ο κ. Χατζηνικολάου, υπογράμμισε ότι πρέπει να διαχωριστεί η  διαπίστωση, από την πιστοποίηση του θανάτου. Όπως ανέφερε στην ομιλία του μεταξύ άλλων «Όσοι ασχολούνται με τον κλάδο αυτό γενικότερα με υγεία και θάνατο θα πρέπει να ξέρουν ποιος πιστοποιεί και ποιος διαπιστώνει τον θάνατο. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας μου οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν και να ενημερωθούν γύρω από την πιστοποίηση θανάτου και για τον ρόλο του ιατροδικαστή. Η νομοθεσία προβλέπει μέσα από τα άρθρα της και διαχωρίζει τις διαφορές και το ρόλο κάποιου που διαπιστώνει και κάποιου που πιστοποιεί τον θάνατο».

Με τη σειρά της η Διευθύντρια νοσηλευτικής υπηρεσίας Α.Ν.Θ «Θεαγένειο» MSc, PhD(c), οικονομολόγος Αικατερίνη Βενέτη, ανέλυσε την μεταθανάτια νοσηλευτική φροντίδα. Σύμφωνα με την κ. Βενέτη, ως «Μεταθανάτια Νοσηλευτική Φροντίδα» ορίζεται η φροντίδα του σώματος του ανθρώπου που μόλις έχει αποβιώσει και η προετοιμασία της σορό και η παράδοση αυτής στους οικείους του για ταφή ή για νεκροψία, με διαδικασίες νομικά αποδεκτές και εντός των πολιτισμικών πλαισίων.  Μάλιστα, σύμφωνα με την επιστήμονα το Νοσηλευτικό προσωπικό έρχεται σε άμεση επαφή με το προσωπικό των Γραφείων Κηδειών.

Ο Δρ. Χαράλαμπος Κατόγλου, ψυχίατρος, αναφέρθηκε στο πρωτόκολλο του θανάτου και στο χειρισμό του πένθους. Σύμφωνα με τον κ. Κατόγλου, το πρωτόκολλο κοινοποίησης θανάτου καθορίζει ποιος είναι αρμόδιος για την κοινοποίηση του θανάτου, πώς πρέπει να γίνει η κοινοποίηση, ποια τα λόγια που χρησιμοποιούμε, τι κάνουμε σε περίπτωση καρδιαγγειακής νόσου των οικείων, πώς γίνεται η κοινοποίηση σε πολυάριθμη οικογένεια, πώς σε ανήλικα παιδιά, ποια τα αναμενόμενα συναισθήματα και πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε την έκφρασή τους, τι κάνουμε με τα αντικείμενα του νεκρού, τι κάνουμε σε μαζικές καταστροφές, σε ευαίσθητες ομάδες πληθυσμού και πώς πρέπει να γίνεται η αναγγελία στα ΜΜΕ. Μεταξύ άλλων επεσήμανε «Το πένθος σε όλες τις μορφές εκδήλωσής του είναι αναγκαία συναισθηματική έκφραση στην απώλεια λόγω θανάτου προσφιλών ή αγαπητών προσώπων και οι εκδηλώσεις των ανθρώπων έχουν ένα εύρος φυσιολογικών αντιδράσεων αλλά συχνά εκδηλώνονται με παθολογικό τρόπο τα συναισθήματα με επακόλουθο τη διαταραχή συμπεριφοράς. Ο λειτουργός του γραφείου κηδειών γίνεται μάρτυρας αυτών των εκδηλώσεων ερχόμενος άμεσα σε επαφή με το πρόβλημα και καλείται  να εμπλακεί στη διαχείριση της κρίσης».

Στην εξαιρετικά σημαντική συνεισφορά των κοινωνικών λειτουργών στις μονάδες υγείας του ΕΣΥ, αναφέρθηκε η Δρ. Σοφία Μαρτινάκη, Κοινωνική λειτουργός, Υπεύθυνη Κοινωνικών Λειτουργών Α’ Ψυχιατρικής Κλινικής ΕΚΠΑ, που αναφέρθηκε στη διαχείριση της απώλειας από τις κοινωνικές υπηρεσίες μονάδων υγείας. Σύμφωνα με την κ. Μαρτινάκη, η σχέση των κοινωνικών λειτουργών με τους λειτουργούς των γραφείων τελετών, προκύπτει είτε μέσω των μειοδοτικών διαγωνισμών (όπου προβλέπεται, καθώς πολλά πια νοσοκομεία λόγω περικοπών, δεν πραγματοποιούν τέτοιους διαγωνισμούς ), είτε μέσω ΜΚΟ ,οι οποίες συνεργάζονται  με γραφεία τελετών.

Δεν είναι λίγες οι φορές που σύμφωνα με την κ. Μαρτινάκη, «οι κοινωνικοί λειτουργοί, αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία να απευθυνθούν μόνοι τους σε κάποιο γραφείο, εξασφαλίζοντας κάποια δωρεάν παροχή υπηρεσιών για ασθενείς που έχουν αποβιώσει . Αυτό κυρίως συμβαίνει σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει κάποιος συγγενής για να αναλάβει την ευθύνη της κηδείας ή ακόμη και αν υπάρχει, μπορεί να δηλώνει οικονομική αδυναμία. Σε πολλά νοσοκομεία όμως τη συγκεκριμένη διαδικασία αναλαμβάνουν τα γραφεία κίνησης των νοσοκομείων».

Η προϊσταμένη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας Δρ. Ρουμπίνη Λεονταρή, αναφέρθηκε στην υγιεινή – προφύλαξη του προσωπικού κατά τον χειρισμό νεκρών σωμάτων με μολυσματικές ασθένειες. Η ιατροδικαστής, ανέλυσε τη διαδικασία και τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται, ενώ στο συνέδριο, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν γύρω από τα νομικά ζητήματα, ασφαλιστικά και φορολογικά, από τον Βασίλη Νιζάμη νομικό σύμβουλο της Ένωσης Λειτουργών και τον Νίκο Παπαργυρόπουλο Νικόλαος φοροτεχνικό σύμβουλος  της Ένωσης.

Η Ένωση Λειτουργών αισθάνεται να ανάγκη να ευχαριστήσει όλους όσους συμμετείχαν στο 4ο Πανελλήνιο συνέδριο, σύνεδρους κι ομιλητές και δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την εξέλιξη κι εκπαίδευση των Μελών της.

admins
Author: admins

Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου

Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου

Έφυγε από τη ζωή την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024 ο Δημήτρης Χαΐτογλου, Πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, σε …
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο συνέδριο Slush στη Φινλανδία

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο συνέδριο Slush στη Φινλανδία

Δημήτρης Παπαστεργίου: «Στηρίζουμε την εξωστρέφεια του εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας» – …
ΕΛΓΑ: Πληρώνονται οι ενστάσεις των τεσσάρων τελευταίων ετών

ΕΛΓΑ: Πληρώνονται οι ενστάσεις των τεσσάρων τελευταίων ετών

Καταβάλλονται αύριο, Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 12:00 μ.μ., από τον ΕΛ.Γ.Α., 2.628.897,76 € σε 2.397 δικαιούχους παραγωγούς …
Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός απέστειλε ανθρωπιστικό υλικό προς ενίσχυση των μεταναστών της Ρόδου

Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός απέστειλε ανθρωπιστικό υλικό προς ενίσχυση των μεταναστών της Ρόδου

Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός (Ε.Ε.Σ.), πιστός στο ανθρωπιστικό του καθήκον, πρωτοστατεί στις δράσεις υποστήριξης των μεταναστών …