«Σήμερα εγώ έχασα το σπίτι μου! Αύριο θα είναι κάποιος άλλος. Ας μη βιώσει κανείς άλλος όσα πέρασε η Θεσσαλία»
Έρευνα σχετικά με το πόσο οι πρόσφατες πλημμύρες στη Θεσσαλία επηρέασαν τους εφήβους διεξήγαγαν μαθητές του 6ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων.
«Οι πλημμύρες είναι φυσικές καταστροφές που μπορούν να διαλύσουν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον και να επιφέρουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο όσο και στην ψυχική υγεία των ανθρώπων και ειδικότερα των εφήβων», επισημαίνουν οι μικροί ερευνητές.
Η μελέτη που είχε τη μορφή ερωτηματολογίου μοιράστηκε σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις πληγείσες περιοχές του νομού Τρικάλων (Γυμνάσιο, Γενικό Λύκειο, Επαγγελματικό Λύκειο Φαρκαδόνας και Γυμνάσιο Μεγάλων Καλυβίων), όπου συμμετείχαν συνολικά 100 μαθητές, 45 κορίτσια, 48 αγόρια και άλλα επτά άτομα που στην επιλογή του φύλλου τους επέλεξαν την απάντηση «Άλλο». Από αυτά τα άτομα το μεγαλύτερο ποσοστό, δηλαδή το 77% ήταν μαθητές Γυμνασίου, ενώ το υπόλοιπο 23% μαθητές Λυκείου.
Ερωτούμενοι για το αν η εμπειρία, όσον αφορά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου, τους ενδυνάμωσε και θα τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν ανάλογες καταστάσεις μελλοντικά, οι περισσότεροι, δηλάδή 45 μαθητές απάντησαν «ναι», 17 «μπορεί», 32 «ίσως», ενώ 6 «όχι».
Αναφορικά με το αν οι σχέσεις μεταξύ των εφήβων επηρεάστηκαν λόγω των πλημμύρων, συνολικά 13 παιδιά απάντησαν «Πολύ» ή «Πάρα πολύ» , 24 ότι επηρεάστηκαν «Λίγο» και το 64% δήλωσε ότι δεν επηρεάστηκε «Καθόλου».
Παράλληλα, στην ερώτηση για το ποιος τους συμπαραστάθηκε τις πρώτες κρίσιμες ώρες, 89 μαθητές απάντησαν η «Οικογένεια», 49 είπαν οι «συγγενείς», 47 «φίλοι», 21 διάλεξαν τους «συμπολίτες» και μόνο 6 επέλεξαν τους «υπαλλήλους του Δήμου».
Στο αν τους παρασχέθηκε ψυχοκοινωνική υποστήριξη και τι είδους, το 77% απάντησε ότι δεν έλαβαν υποστήριξη και το υπόλοιπο 23% που απάντησε θετικά, παραδέχτηκε ότι η βοήθεια προήλθε είτε από την ψυχολόγο του σχολείου τους, είτε από φίλους και οικογένεια.
Στη συνέχεια, τους ζητήθηκε να απαντήσουν πόσο σημαντική κρίνεται για τους ίδιους η ψυχοκοινωνική υποστήριξη και, όπως ήταν φυσικό, 66 παιδιά επέλεξαν τις κουκκίδες του «Πολύ σημαντικό» και «Πάρα πολύ σημαντικό».
Στην ερώτηση «Ποιες θεωρείς ότι είναι οι επιπτώσεις των πλημμύρων στην ψυχική υγεία των παιδιών» 76% μίλησε για στρες και άγχος, ενώ ακολούθησαν με σειρά προτίμησης ο φόβος, η λύπη, η ανησυχία, οι διαταραχές ύπνου, η κατάθλιψη, οι δυσκολίες συγκέντρωσης, η ανασφάλεια, τα προβλήματα συμπεριφοράς και η κοινωνική απομόνωση.
Καθοριστικός συντελεστής στις απαντήσεις των παιδιών φαίνεται να είναι το γεγονός ότι 79 από τα 100 είχαν προσωπική εμπειρία από τις πλημμύρες, ενώ παράλληλα συγκινούν οι απαντήσεις τους στο πιο μήνυμα θα ήθελαν να στείλουν στην πολιτεία σχετικά με την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων.
«Σήμερα εγώ έχασα το σπίτι μου! Αύριο θα είναι κάποιος άλλος. Ας μη βιώσει κανείς άλλος όσα πέρασε η Θεσσαλία», έγραψε ένας έφηβος, με έναν άλλο να τονίζει «ως παιδί της τρίτης Λυκείου, θα ήθελα να επικεντρωθούν σε εμάς που δίνουμε Πανελλήνιες και θέλουμε ένα καλύτερο αύριο».
«Από σήμερα η Ελλάδα θα πρέπει να δίνει προσοχή στους νέους, ώστε να βρούμε έστω και έναν λόγο να μείνουμε στην χώρα μας», ήταν μία από τις απαντήσεις που πραγματικά ραγίζει καρδιές. «Αρκετοί άνθρωποι έχασαν τα σπίτια τους, άλλοι έχασαν τους δικούς τους, επειδή ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΝ ΝΑ ΣΩΘΟΥΝ».