Ξημερώματα Τρίτης και δύο τροχαία δυστυχήματα που σημειώθηκαν μέσα σε λίγες ώρες στη Λεωφόρο Συγγρού, σε απόσταση μόλις 20 μέτρων μεταξύ τους, επιβεβαιώνουν τα θλιβερά στατιστικά που θέλουν τα τροχαία την πρώτη αιτία θανάτου σε νέους στη χώρα μας.
Δύο νεκροί – μία γυναίκα και ένας μοτοσικλετιστής – είναι ο τραγικός απολογισμός των δύο τροχαίων δυστυχημάτων στη Λεωφόρο Συγγρού πριν από λίγα 24ωρα. Μία ημέρα νωρίτερα, την περασμένη Δευτέρα, ένα ζευγάρι άφηνε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο στον δρόμο Βόλου – Ν. Αγχιάλου. Το άτυχο ζευγάρι επέβαινε σε δίκυκλο, το οποίο συγκρούστηκε με ΙΧ αυτοκίνητο.
Τα πρόσφατα αυτά περιστατικά είναι τα τελευταία σε μια μακάβρια λίστα που αριθμεί κάθε χρόνο περί τους 650 νεκρούς από τροχαία. Αν σε αυτούς προσθέσει κανείς τους περίπου 700 παραπληγικούς που αφήνουν πίσω τους οι σφοδρές συγκρούσεις μεταξύ των οχημάτων και οι παρασύρσεις και τους 1.500 ελαφρά τραυματισμένους, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος στην Ελλάδα.
«Την περίοδο της καραντίνας του κορωνοϊού ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων είχε σημειώσει μείωση. Δυστυχώς, με την επιστροφή της πλήρους κανονικότητας, επέστρεψαν και τα τροχαία και μάλιστα με σημαντική αύξηση», σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς, Κωνσταντίνος Μαρκουίζος.
Τα επίσημα στοιχεία
Είναι ενδεικτικό, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ότι το πρώτο 8μηνο του 2023 σε σύνολο 7.416 οδικών τροχαίων ατυχημάτων, 425 άνθρωποι έπεσαν θύματα της επιθετικής οδηγικής συμπεριφοράς και της απροσεξίας στον δρόμο.
Ο ίδιος αριθμός αυξημένος κατά έναν (426) αφορούσε τους βαριά τραυματίες, ενώ 8.378 σε αυτά τα τροχαία τραυματίστηκαν ελαφρά. Ειδικά για τον περασμένο Αύγουστο, τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 18,9% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (943 τον Αύγουστο του 2023, έναντι 793 τον Αύγουστο του 2022). Αύξηση καταγράφηκε, όμως, όχι μόνο στον αριθμό των τροχαίων αλλά και στους νεκρούς (αύξηση κατά 16,7%), στους βαριά τραυματίες (κατά 21,1%) αλλά και στους ελαφρά τραυματισμένους (κατά 17,8%).
Οπως επισημαίνει ο Κ. Μαρκουίζος, με τη βελτίωση των εθνικών οδικών δικτύων – με εξαίρεση το κομμάτι Πάτρα – Πύργος και τον ΒΟΑΚ –, η μάστιγα των τροχαίων έχει μεταφερθεί εντός του αστικού ιστού.
«Το 85% των τροχαίων, που περιλαμβάνει παρασύρσεις πεζών, συγκρούσεις, λαμβάνουν χώρα μέσα στις πόλεις. Είναι θλιβερό να είναι τα τροχαία η πρώτη αιτία θανάτου σε νεαρές ηλικίες. Το μόνο που μπορεί αριθμητικά να συγκριθεί με τον αριθμό των νεκρών από τα τροχαία είναι οι πνιγμοί. Ακόμη κι εκεί, όμως, οι άνθρωποι που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα είναι ως επί το πλείστον ηλικιωμένοι».
Η κατανάλωση αλκοόλ και η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποτελούν βασικές αιτίες πρόκλησης ενός οδικού τροχαίου. «Σε αυτά θα πρέπει κανείς να υπολογίσει πως το γεγονός ότι νέοι άνθρωποι είναι κυρίως αυτοί που προκαλούν τα τροχαία οφείλεται στο ότι η οδηγική συμπεριφορά πολύ συχνά περνάει από γενιά σε γενιά. Είναι τις περισσότερες φορές ανάγωγη και θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τον ίδιο τον οδηγό και τους συνεπιβάτες του αλλά και τον κόσμο που κυκλοφορεί στον δρόμο».
Στα θετικά, όπως προσθέτει ο Κ. Μαρκουίζος, είναι το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί το κομμάτι της χρήσης ζώνης. Και πάλι ωστόσο, μεγάλο ποσοστό – που ξεπερνά το 55% – δεν φορά ζώνη στα πίσω καθίσματα. «Ενώ έχουν βελτιωθεί και τα σύγχρονα αυτοκίνητα, με έξυπνα συστήματα, παρ’ όλο που ο στόλος των οχημάτων στη χώρα μας κατά μέσο όρο είναι 16 ετών».
Πηγή: Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»