Ομιλία της Μαρίνας Κοντοτόλη στην Ολομέλεια σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
«Η ανάγκη για ένα σύγχρονο αρχαιολογικό μουσείο, αντάξιο της ιστορίας της ευρύτερης περιοχής των Τρικάλων είναι επιτακτική. Είναι όνειρο και ελπίδα πολλών ανάμεσά μας ο σχεδιασμός και η ύπαρξη ενός μουσείου συνδεδεμένου με την ιστορία της περιοχής, με την πόλη, με το φυσικό τοπίο, με τον περιβάλλοντα χώρο», τόνισε η βουλεύτρια Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ Μαρίνα Κοντοτόλη στην Ολομέλεια.
«Να αναφέρω ότι, το περίφημο Κουρσούμ Τζαμί παραμένει κλειστό για το κοινό, εδώ και δύο χρόνια περίπου. Κανένας δεν γνωρίζει πότε θα ολοκληρωθεί η αποκατάσταση από τις ζημίες. Πρόκειται για το μοναδικό σωζόμενο έργο του Σινάν στην Ελλάδα. Με τη γέφυρα της Σαρακίνας ή “το γεφύρι της πέτρας”, όπως το λένε οι Βλάχοι του Ασπροποτάμου θα ασχοληθούν οι αρμόδιοι; Ένα τέτοιο μνημείο που κινδυνεύει να χαθεί από φυσική καταστροφή, τις πλημμύρες Daniel. Ένα γεφύρι του 16ου αιώνα με έξι τόξα πάνω από τον ποταμό Πηνειό στη Σαρακίνα Τρικάλων. Ειλικρινά θα ήθελα να μάθω, κα Υπουργέ Πολιτισμού, τι πρόκειται να κάνετε για αυτό το ιστορικό μνημείο εφτά μήνες μετά τις πλημμύρες;», επισημαίνει μεταξύ άλλων η ίδια.
Αναλυτικά:
«Εμείς σήμερα βρισκόμαστε στην ολομέλεια και συζητάμε το παρόν νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού και η χώρα κατέβασε τα ρολά. Το κεντρικό μήνυμα που στέλνουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα είναι: “Δεν μπορούμε να ζήσουμε με αξιοπρέπεια”. Η ακρίβεια και η φτωχοποίηση κινητοποιούν τους εργαζόμενους, οι οποίοι, πάρα τις αυξήσεις που δόθηκαν στον κατώτατο μισθό, βρίσκονται σε χειρότερη οικονομική κατάσταση, ακόμα και από την περίοδο του Μνημονίου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, H εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η συνάδελφος Κυριακή Μάλαμα, ανέπτυξε με απόλυτη επάρκεια κι ενάργεια τη θέση μας για το νομοσχέδιο και τη σύγκρουση των αντιλήψεων γύρω από τα υπό συζήτηση θέματα.
Ξεκινώ από το 2ο κεφάλαιο για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα άρθρα 4,5 και 6 δεν κάνουν τίποτα επί της ουσίας για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά παρά συστήνουν γραφειοκρατικά συμβούλια και επιτροπές. Χαρακτηριστική είναι η απουσία εκπροσώπων της τέχνης, της μουσικής και του βιβλίου, αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης και βέβαια των χιλιάδων πολιτιστικών συλλόγων. Κατεξοχήν φορέων δηλαδή, της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Ειδικά η τοπική αυτοδιοίκηση, διαχρονικά διεκδικεί να χρηματοδοτηθούν πολιτιστικά προγράμματα, καθώς και έργα ανάδειξης του τοπικού πολιτισμού. Σας αναφέρω για παράδειγμα τα αιτήματα του Δήμου Τρικαίων, της ιδιαίτερης πατρίδας μου.
Πάγιο αίτημά του είναι η ψηφιοποίηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, καθώς και η μετατροπή των αποθηκών του ΟΣΕ σε θερμοκοιτίδα πολιτισμού πολλαπλών χρήσεων. Επίσης, θα ήθελα να υπογραμμίσω πως η μακραίωνη θεσσαλική ιστορία οφείλει να αναδειχτεί, να γίνει ευρέως γνωστή. Η ανάγκη για ένα σύγχρονο αρχαιολογικό μουσείο, αντάξιο της ιστορίας της ευρύτερης περιοχής των Τρικάλων είναι επιτακτική. Είναι όνειρο και ελπίδα πολλών ανάμεσά μας ο σχεδιασμός και η ύπαρξη ενός μουσείου συνδεδεμένου με την ιστορία της περιοχής, με την πόλη, με το φυσικό τοπίο, με τον περιβάλλοντα χώρο.
Αν υλοποιηθεί αυτό το εγχείρημα θα αποτελέσει ένα σημαντικό τοπόσημο, ένα ζωντανό πόλο έλξης για τους κατοίκους αλλά και για τους επισκέπτες των Τρικάλων. Ένα μουσείο που να καλύπτει τις ανάγκες έκθεσης των αρχαιολογικών ευρημάτων από την εντατική αρχαιολογική έρευνα στο Νομό μας τα τελευταία χρόνια, η οποία αποδίδει καρπούς. Μην ξεχνάτε, ενδεικτικά αναφέρουμε, τις ανασκαφές στην Αρχαία Πέλιννα και τα συγκλονιστικά κάθε φορά ευρήματα που έρχονται στο φως. Επίσης, όλοι γνωρίζουμε την Αρχαία Τρίκκη. Από ανασκαφές που γίνονται τώρα εκεί, έρχονται στο φως πολύ σημαντικά ψηφιδωτά.
Και με την ευκαιρία να αναφέρω ότι, το περίφημο Κουρσούμ Τζαμί παραμένει κλειστό για το κοινό, εδώ και δύο χρόνια περίπου. Κανένας δεν γνωρίζει πότε θα ολοκληρωθεί η αποκατάσταση από τις ζημίες. Πρόκειται για το μοναδικό σωζόμενο έργο του Σινάν στην Ελλάδα. Με τη γέφυρα της Σαρακίνας ή “το γεφύρι της πέτρας”, όπως το λένε οι Βλάχοι του Ασπροποτάμου θα ασχοληθούν οι αρμόδιοι; Ένα τέτοιο μνημείο που κινδυνεύει να χαθεί από φυσική καταστροφή, τις πλημμύρες Daniel. Ένα γεφύρι του 16ου αιώνα με έξι τόξα πάνω από τον ποταμό Πηνειό στη Σαρακίνα Τρικάλων. Ειλικρινά θα ήθελα να μάθω, κα Υπουργέ Πολιτισμού, τι πρόκειται να κάνετε για αυτό το ιστορικό μνημείο εφτά μήνες μετά τις πλημμύρες;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Στο 2ο μέρος του νομοσχεδίου εμπεριέχονται ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής και την αντιμετώπιση των υπηρεσιακών αναγκών του Οργανισμού Διαχείρισης κι Ανάπτυξης
Αρχαιολογικών Πόρων. Από τα πρώτα άρθρα εισάγεται μία απαράδεκτη πρακτική της κυβέρνηση, αυτή των απευθείας αναθέσεων. Κι όσο αυτό μπορεί να γίνει ανεκτό σε κατεπείγουσες κι απρόβλεπτες καταστάσεις, εδώ δεν χωρά αμφιβολία ότι πρόκειται για καθαρή πρόκληση. Η διαδικασία απευθείας ανάθεσης για ποσά μέχρι 60.000 ευρώ για συμβάσεις προμηθειών για την κάλυψη αναγκών των προϊόντων των πωλητηρίωντου Οργανισμού Διαχείρισης είναι προκλητική και πρέπει να αποσυρθεί, επίσης.
Κλείνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Δυστυχώς το παρόν νομοσχέδιο είναι μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για τον πολιτισμό στην πατρίδα μας. Δυστυχώς αντί να επιλύονται προβλήματα, δημιουργούνται κι άλλα. Σας ευχαριστώ πολύ».
Δείτε εδώ ολόκληρη την ομιλία από τη Βουλή: