«Που βρίσκεται το έργο του καθαρισμού των χόρτων, στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο;»
Θέμα για την ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του Απριλίου 2024, σχετικά με την αντιπυρική προστασία, κατέθεσε ο Τάσος Τσιαπλές – επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Θεσσαλίας.
Συγκεκριμένα:
Κύριε περιφερειάρχη
Πριν από κάθε αντιπυρική περίοδο, όλες οι κυβερνήσεις Ν.Δ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ισχυρίζονται πως είναι «έτοιμες» να αντιμετωπίσουν τις πυρκαγιές, όμως κάθε χρόνο διαψεύδονται, αφού εδώ και πολλά χρόνια, εκδηλώνονται μεγάλες και μικρές πυρκαγιές στη χώρα μας, προκαλώντας απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, σπίτια και βοηθητικούς χώρους, επιχειρήσεις, δημόσιες υποδομές και μεγάλες δασικές εκτάσεις, όπως συνέβη πέρσι και στην Μαγνησία, για την οποία σημειωτέον δεν έχουμε ακόμα πλήρη αποζημίωση των πληγέντων και αποκατάσταση των καταστροφών.
Μάλιστα απο φέτος με εγκύκλιο (ΑΔΑ: ΡΛ2Π4653Π8-ΚΣΡ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθίσταται “ατομική ευθύνη” των δημοτών η προστασία των σπιτιών τους σε περίπτωση δασικής πυρκαγιάς, απεμπλέκοντας περαιτέρω το κράτος και τους αρμόδιους φορείς.
Αυτές οι πυρκαγιές και οι τεράστιες καταστροφές, δεν οφείλονται στον «κακό καιρό», αλλά στην απουσία με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού δασοπροστασίας-πυροπροστασίας, με επίκεντρο την πρόληψη, στις μεγάλες ελλείψεις των Δασικών και Πυροσβεστικών υπηρεσιών σε μόνιμο και ειδικευμένο προσωπικό, σύγχρονα και επαρκή αυτοκίνητα, πλωτά, εναέρια μέσα και άλλα μέσα, αλλά και των περιφερειών και δήμων, λόγω της πολιτικής υποχρηματοδότησης, αφού και σ’ αυτόν τον τομέα, πρυτανεύει η λογική κόστους – οφέλους.
Οφείλονται στον εγκληματικό χαρακτήρα της πολιτικής εμπορευματοποίησης της γης που προωθείται διαχρονικά απ’ όλες τις κυβερνήσεις (Ν.Δ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ), στους αντιπεριβαλλοντικούς νόμους που ψήφισαν, δίνοντας προκλητικές διευκολύνσεις για επενδύσεις σε δάση, δασικές εκτάσεις ακόμη και προστατευόμενες περιοχές. Αυτά είναι τα “δώρα” τους στους μονοπωλιακούς ομίλους της “πράσινης ανάπτυξης” και των ΑΠΕ.
Και η σημερινή κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, διατηρεί τον αντιεπιστημονικό διαχωρισμό της πρόληψης από την κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών, μετατοπίζοντας δικές τους ευθύνες για την προστασία των δασών και γενικότερα για την πυροπροστασία, σε όποια υπηρεσία τους βολεύει, αλλά και στο λαό, την ώρα που υλοποιούν διαχρονικά την στρατηγική της Ε.Ε, παραδίδοντας τα δασικά οικοσυστήματα στην καταστροφική δράση του κεφαλαίου, υποβαθμίζοντας την ικανότητα των αρμοδίων υπηρεσιών (Δασική Υπηρεσία, Πυροσβεστική), παραδίδοντας σε ιδιώτες ολόκληρες περιοχές με διαδικασίες “fast- track”, αλλάζοντας τις χρήσεις γης σε βάρος του δημόσιου χαρακτήρα του δασικού πλούτου, με αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων.
Ο λεγόμενος Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων (Ν.4662/20) παραχωρεί ακόμη περισσότερους τομείς πυρασφάλειας και δασοπροστασίας σε επιχειρηματικούς ομίλους. Μεταβιβάζει αρμοδιότητες πυροπροστασίας και δασοπροστασίας στους Δήμους, τις Περιφέρειες, σε ΜΚΟ και εθελοντικές οργανώσεις.
Εμπλέκει και με επίσημη παραδοχή πλέον, μέσω της “Λευκής Βίβλου για την Προστασία του Πολίτη”, και την Πυροσβεστική στους κατασταλτικούς μηχανισμούς. Θέτει το σύνολο των φορέων της πολιτικής προστασίας στη διάθεση του ΝΑΤΟ για αξιοποίησή τους στους εγκληματικούς του σχεδιασμούς, χρηματοδοτούμενους μάλιστα με μυστικά κονδύλια.
Από την ήδη υπάρχουσα ελλειπή δύναμη του Π.Σ., με ευθύνη της σημερινής και της προηγούμενης κυβέρνησης, έχουν δεσμευτεί 1.400 πυροσβέστες στα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια της Fraport, της Hochtief, τους ιδιωτικοποιημένους αυτοκινητόδρομους και τις πυροσβεστικές υπηρεσίες των ΒΙ.ΠΕ.
Ετσι και η νέα αντιπυρική περίοδος που ξεκινά την 1η Μαίου, βρίσκει ουσιαστικά απροστάτευτη απο πυρκαγιές τη χώρα και τη Θεσσαλία, οι οποίες διαθέτουν μεγάλο ορεινό και δασικό όγκο, με αρκετούς οικισμούς να βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές, που εν δυνάμει μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με τους κινδύνους πυρκαγιών, αλλά όπως αποδείχθηκε πέρσι και στη Μαγνησία, κινδυνεύουν και αστικά κέντρα, ΒΙΠΕ, ακόμα και στρατιωτικές εγκαταστάσεις υψηλού κινδύνου, λόγω ακριβώς της έλειψης πρόληψης, σχεδιασμού, προσωπικού και μέσων των σχετικών υπηρεσιών.
Εχοντας υπ’ όψη τις προειδοποιήσεις των επιστημόνων ότι η ερχόμενη καλοκαιρινή περίοδος αναμένεται να είναι μία από τις θερμότερες των τελευταίων ετών και σε συνδυασμό με τον ήπιο και ξηρό χειμώνα που πέρασε, αυξάνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος για εκδήλωση δασικών πυρκαγιών και νωρίτερα από το σύνηθες. Ηδη, μετράμε αρκετές (Πιέρεια, Ταύγετος, Κίσσαβος στο Μεγαλόβρυσο, κ.α), που επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες μας.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, ζητώ να μας ενημερώσετε:
Ποιός είναι ο σχεδιασμός της Περιφέρειας Θεσσαλίας για την αντιπυρική περίοδο 2024;
Με ποιό προσωπικό, μέσα και χρηματοδότηση, υποστηρίζεται αυτός απο την περιφέρεια και την κυβέρνηση;
Ποιό ποσό θα διαθέσει η περιφέρεια για την αντιπυρική προστασία το 2024 και ποιά είναι η κρατική χρηματοδότηση της περιφέρειας Θεσσαλίας για την αντιπυρική περίοδο 2024;
Σε ποιά κατάσταση βρίσκεται ο καθαρισμός των δασών, των δασικών δρόμων, των αντιπυρικών ζωνών, των πυροσβεστικών κρουνών, των δεξαμενών νερού σε δασικές περιοχές και ποιά είναι η συνεργασία της περιφέρειας με τα δασαρχεία της Θεσσαλίας;
Που βρίσκεται το έργο του καθαρισμού των χόρτων, στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο;
Τι μέτρα προστασίας έχουν παρθεί για τις ΒΙΠΕ, το δίκτυο μεταφοράς του Φυσικού Αερίου και τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις που διαθέτουν πολεμικό υλικό;
Υπάρχει ενίσχυση με μόνιμο και έκτακτο προσωπικό των Δασαρχείων, των Πυροσβεστικών σταθμών και κλιμακίων της Θεσσαλίας για το 2024;
Υπάρχει αύξηση των οχημάτων ξηράς, πλωτών, εναέριων μέσων και των τεχνικών μέσων Πυροσβεστικής, Δασαρχείων, Λιμενικού, Περιφέρειας και Δήμων της Θεσσαλίας, για την αντιμετώπιση πυρκαγιών;
Πώς τοποθετείται η περιφερειακή αρχή απέναντι στην εγκύκλιο (ΑΔΑ: ΡΛ2Π4653Π8-ΚΣΡ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που καθιστά “ατομική ευθύνη” των κατοίκων την προστασία των σπιτιών τους, σε περίπτωση δασικής πυρκαγιάς;
Τάσεται υπέρ της κατάργησης των περιβαλλοντοκτόνων – δασοκτόνων νόμων Ν.Δ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, που αποχαρακτηρίζουν δάση, δασικές εκτάσεις, ακόμη και αναδασωτέες περιοχές και νομιμοποιούν τους καταπατητές και ανοίγουν το δρόμο για επενδύσεις σε δασικές εκτάσεις, ακόμα και σε περιοχές Νatura;
Που βρίσκεται το ζήτημα της αναδάσωσης των καμένων δασικών εκτάσεων στην Μαγνησία και της αποζημίωσης στο 100% όλων των πυρόπληκτων (κατοικίες, βοηθητικούς χώρους, επιχειρήσεις, κτήματα, αυτοκίνητα, φυτικό και ζωικό κεφάλαιο);