Ανέκαθεν, στο DNA κάθε μέλους της ομάδας της Mazda, κυριαρχούσε η πρόκληση της επιδίωξης αποτελεσμάτων ενάντια στο κατεστημένο, καθώς και η ανάδειξη της όσο το δυνατόν καλύτερης οδηγικής εμπειρίας. Οι αποδείξεις βρίσκονται σε βιβλία διαφόρων ρεκόρ και ιστορικές στιγμές, με παραδείγματα για μία αυτοκινητοβιομηχανία αποφασισμένη να πετύχει κάνοντας τα πράγματα με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο. Αυτά τα ρεκόρ, τα ορόσημα και τα άλλα θρυλικά επιτεύγματα, είναι τόσο πολλά και διαφορετικά, που έχουν σημαδέψει όλη την πορεία της.
Όλα ξεκίνησαν το 1931, όπου ο μετέπειτα κατασκευαστής εργαλείων έφτιαξε το πρώτο του όχημα. Ήταν ένα τρίκυκλο φορτηγό με την ονομασία Mazda-Go. Η Toyo Kogyo Co., όπως ονομαζόταν τότε η Mazda, έμελλε να γίνει μία αυτοκινητοβιομηχανία με παραγωγή πάνω από 50εκ. αυτοκίνητα και με στόχο να ξεπεράσει τα 2εκ. ετήσιας παραγωγής μέχρι το 2024. Στην πορεία των χρόνων, και από τα πρώτα της βήματα, η εταιρεία επεδίωκε πάντα να προκαλεί τα όριά της.
Η Mazda διοργανώνει μία περιοδεία σε ολόκληρη τη χώρα με στόχο την προώθηση των 5 μοντέλων του Mazda-Go (type KC και DC). Ξεκινώντας από την πόλη Kagoshima στο νοτιότερο άκρο του κύριου νησιωτικού συμπλέγματος της Ιαπωνίας, η αποστολή αποδεικνύει την ανθεκτικότητα του συγκεκριμένου τρίκυκλου, σε μία διαδρομή 2.700 χιλιομέτρων μέσα από σκονισμένα, και λασπωμένα μονοπάτια, για να καταλήξει τελικά στο Τόκιο 25 ημέρες αργότερα. Η δημοσιότητα που έλαβε αυτή η περιοδεία αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις. Το 1940 η Mazda θα παρουσίαζε και το πρώτο της πρωτότυπο επιβατικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος δεν επέτρεψε στο τετράθυρο αυτό σεντάν να περάσει στην παραγωγή.
Η Mazda ξεκινά στη Χιροσίμα, την παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων, τέσσερεις μόλις μήνες μετά την έκρηξη της ατομικής βόμβας στην πόλη.
Η εταιρεία εισέρχεται και στην παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων με το εντυπωσιακό σε στυλ μοντέλο το Mazda R360 Coupé. Το γοητευτικό και ελαφρύ 2+2 coupe, την πρώτη μόλις χρονιά της κυκλοφορίας του, επιτυγχάνει ένα μερίδιο της τάξης του 65% στην αναπτυσσόμενη κατηγορία των microcars, και ένα 15% αντίστοιχα, στη συνολική αγορά αυτοκινήτων της Ιαπωνίας.
Παρουσιάζεται το Mazda Cosmo / 110S,το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με περιστροφικό κινητήρα Wankel διπλού ρότορα και το δεύτερο μόλις μοντέλο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα, που είχε παρουσιαστεί ποτέ. Το Cosmo ήταν επίσης και το πρώτο αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα που έλαβε μέρος και ολοκλήρωσε τον μαραθώνιο αγώνα των 84 ωρών, στην περίφημη πίστα του Nürburgring, τερματίζοντας στην 4η θέση το 1968.
Η Mazda κατασκευάζει το 100,000ο αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα, ένα νούμερο που κανένας κατασκευαστής στον κόσμο δεν είχε επιτύχει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Η βιομηχανία από τη Χιροσίμα έφτασε εκείνη τη χρονιά να έχει πουλήσει σχεδόν 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα, pickups και vans, με τον μοναδικό αυτό κινητήρα.
Καινοτομώντας και πάλι στην Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκυο, η Mazda παρουσιάζει το διαστημικό Mazda CVS Personal Car. Πολύ μπροστά από την εποχή του σε πολλούς τομείς, το χωρίς οδηγό ηλεκτρικό πρωτότυπο minivan, αποτέλεσε μία πρόγευση του οράματος περί κυκλοφορίας που απασχολεί ακόμα και σήμερα τη διεθνή κοινότητα.
Δύο Mazda 323 ταξιδεύουν επί 40 μέρες για 15.000χλμ. από τη Χιροσίμα στην διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης, πρακτικά χωρίς καμία βλάβη – εκτός από μερικά κλαταρίσματα – επιβεβαιώνοντας έτσι την παροιμιώδη αξιοπιστία της μάρκας, ακόμα και πριν την πώληση.
Παρουσιάζεται το Mazda RX-7, ένα στιλάτο μικρομεσαίο και σπορ κουπέ. Ένα απολαυστικό στην οδήγηση αυτοκίνητο, που θα αναδεικνυόταν ως το πλέον δημοφιλές μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία. Οι τρείς γενιές του πούλησαν πάνω από 811,000 μονάδες, ενώ το συγκεκριμένο μοντέλο σημείωσε και αναρίθμητα ρεκόρ στις πίστες. Την ίδια χρονιά ένα τροποποιημένο RX-7 καταρρίπτει το ρεκόρ ταχύτητας (296χλμ/ώ.) για την κατηγορία του, στην περιοχή του Bonneville Salt Flats.
Το rotary RX-7 καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στις πίστες. Μεταξύ αυτών και πάνω από 100 νίκες σε αγώνες του Αμερικανικού πρωταθλήματος IMSA, πολύ περισσότερες από οποιοδήποτε άλλο μοντέλο με εμβολοφόρο κινητήρα, κυριαρχώντας στην κατηγορία GTU (κάτω των 2.5λ.), καθώς και 12 συνεχόμενες νίκες στον αγώνα των 24ωρών της Daytona, από το 1982 έως το 1993. Το 1986, ένα RX-7 δεύτερης γενιάς σημειώνει νέο ρεκόρ ταχύτητας στην κατηγορία του με 383.7χλμ./ώ. στην πίστα της Bonneville.
Η Mazda παρουσιάζει το MX-5, και γίνεται η μοναδική εταιρεία που αναβιώνει την κατηγορία των κλασσικών roadsters, υιοθετώντας τη φιλοσοφία του Jinba Ittai, ή αλλιώς “αναβάτης και άλογο σε ένα σώμα”. Θέτοντας νέα πρότυπα σε ότι αφορά τη μηχανολογία της ελαφριάς κατασκευής και της προσιτής οδηγικής απόλαυσης, το προσιτό αυτό διθέσιο γίνεται αμέσως το «χιτ» της χρονιάς, καταρρίπτοντας συνεχώς τα δικά του ρεκόρ παραγωγής και πωλήσεων, κατακτώντας 100άδες διεθνή βραβεία, και δημιουργώντας ένα εξαιρετικά δυναμικό κοινό φανατικών οπαδών. Το αυτοκίνητο κατάφερε επίσης να γίνει και το μοντέλο παραγωγής με τις περισσότερες αγωνιστικές συμμετοχές.
Σε επανάληψη του ταξιδιού του 1977, έξι αυτοκίνητα Mazda (626, 323 και E2200 van) ξεκινούν από την Ιαπωνία για να φτάσουν οδικώς στα κεντρικά της Mazda Europe στο Λεβερκούζεν της Γερμανίας, αυτή τη φορά διασχίζοντας την τότε Σοβιετική Ένωση.
Στην πλέον ιστορική στιγμή του περιστροφικού κινητήρα, το Mazda 787B κερδίζει τον περίφημο αγώνα των 24ωρών του Le Mans, αφήνοντας έκπληκτη ολόκληρη την παγκόσμια αγωνιστική κοινότητα. Η νίκη αυτή θα ήταν και η πρώτη για Ιαπωνική μάρκα, και η μοναδική για αυτοκίνητο με μη εμβολοφόρο κινητήρα.
Παρουσιάζεται το Mazda Xedos 9 (ή αλλιώς και Millenia & Eunos 800), το μοναδικό μοντέλο παραγωγής με κινητήρα που λειτουργούσε βάσει της θεωρίας του κύκλου του Miller. Το συγκεκριμένο σεντάν του segment Ε, διέθετε κινητήρα V6 2.3-λίτρων ο οποίος συνδύαζε τη λειτουργία της καθυστέρησης κλεισίματος της βαλβίδας εισαγωγής, με έναν υπερσυμπιεστή, με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη απόδοση ισχύος από έναν κινητήρα μικρότερου κυβισμού, μειώνοντας ταυτόχρονα και την κατανάλωση.
Ένα τροποποιημένο RX-7 τρίτης γενιάς καταρρίπτει ένα ακόμα ρεκόρ ταχύτητας στην πίστα της Bonneville, επιτυγχάνοντας ανώτατη ταχύτητα 389χλμ./ώ.
Το βιβλίο των Ρεκόρ Guinness ανακηρύσσει επίσημα το MX-5 ως το best-selling διθέσιο σπορ αυτοκίνητο της ιστορίας με πωλήσεις που έφταναν τις 532.000 μονάδες. Με αρκετές αναβαθμισμένες εκδόσεις από τότε, το MX-5 εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να κατέχει το συγκεκριμένο τίτλο.
Τη σκυτάλη του προκατόχου του παραλαμβάνει το rotary Mazda RX-8, καταρρίπτοντας πάνω από 40 φορές το ρεκόρ ταχύτητας της FIA στην οβάλ πίστα δοκιμών υψηλών ταχυτήτων, στο Papenburg της Β.Δ. Γερμανίας.
Παρουσίαση της τεχνολογίας Skyactiv. Μία σειρά αντισυμβατικών κινητήρων, συστημάτων μετάδοσης, αμαξωμάτων και σασί σχεδιασμένων με στόχο τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας, των επιδόσεων, της ασφάλειας, και της οδηγικής απόλαυσης, ταυτόχρονα και με τη καινούργια σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo της Mazda. Για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν με το νέο crossover SUV, το Mazda CX-5, η τεχνολογία Skyactiv και το KODO ξεκίνησαν να υιοθετούνται συστηματικά από κάθε μοντέλο νέας γενιάς της Mazda, και θα λάβουν ιδιαίτερα θετικές κριτικές, κερδίζοντας 100άδες βραβεία.
Μερικά Mazda3 νέας γενιάς, θα επαναλάβουν το ταξίδι Ιαπωνία-Γερμανία μέσω Ρωσίας, Λευκορωσίας και Πολωνίας, αυτή τη φορά με τους οπαδούς, τους δημοσιογράφους, και τους bloggers να ενημερώνουν μέσω live μεταδόσεων από την οδήγηση.
Η κοινότητα των φανατικών της Mazda σημειώνει ακόμα ένα ρεκόρ στο βιβλίο Guinness, με την μεγαλύτερη παρέλαση αυτοκινήτων Mazda. 683 MX-5 έλαβαν μέρος στην εκδήλωση στο Lelystad της Ολλανδίας, καταρρίπτοντας το ρεκόρ του 2010 με 459 MX-5 που συγκεντρώθηκαν στο Essen, στη Γερμανία.
Το Mazda6 αναδεικνύει τα προτερήματα των κινητήρων Skyactiv-D, συντρίβοντας το προηγούμενο ρεκόρ μέσης ωριαίας ταχύτητας σε ένα 24ωρο (221.1χλμ./ώ vs. 209.8χλμ./ώ.) αλλά και άλλα ρεκόρ της FIA για κινητήρες turbodiesel 2.0-2.5 λίτρων.
Οι φίλοι της Mazda καταρρίπτουν ένα ακόμα ρεκόρ της μεγαλύτερης συγκέντρωσης αυτοκινήτων MX-5 σε μία και μοναδική εκδήλωση. 1.934 roadster από ολόκληρη την Β.Αμερική συγκεντρώθηκαν για να παρακολουθήσουν μία έκθεση αυτοκινήτων στην πίστα της Mazda στην πόλη Salinas, της Καλιφόρνια.
Ένα MX-5 τέταρτης γενιάς με τον αριθμό 1.000.000 βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου Νο1 στην Ujina της Χιροσίμα. Το αυτοκίνητο με την κόκκινη μαλακή οροφή ξεκίνησε μία παγκόσμια περιοδεία όπου συγκέντρωσε τις υπογραφές 200.000 περίπου, φανατικών οπαδών του.
Ένα ακόμη ιστορικό ορόσημο για τη μάρκα είναι και η παραγωγή του Ιαπωνικού εργοστασίου που έφτασε τα 50 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Η διαρκώς ανοδική πορεία της παραγωγής δεν έχει όρια καθώς ο στόχος της Mazda είναι να αυξήσει την ετήσια παραγωγική της δυνατότητα στα 2 εκατομμύρια μονάδες μέχρι το 2024.
Η Mazda δείχνει τις δυνατότητες της έκδοσης AWD του δημοφιλούς CX-5 σε οδήγηση στην παγωμένη επιφάνεια της λίμνης Βαϊκάλης, και γίνεται ο πρώτος κατασκευαστής που λαμβάνει επίσημη άδεια για δοκιμές στη Σιβηρία, διασχίζοντας την αρχαιότερη και βαθύτερη λίμνη του κόσμου.
Παραγματικά στο στοιχείο του, ένα MX-5 πρώτης γενιάς σπάει το ρεκόρ κίνησης σε δρόμο με τις περισσότερες στροφές σε 12 ώρες οδήγησης. Οι 2.900 στροφές που διέσχισε μέσα σε μία βροχερή νύχτα στην περιοχή Kaunertal Glacier Road στις Αυστριακές Άλπεις είναι σχεδόν διπλάσιες από την προηγούμενη επίδοση που καταγράφηκε από το Ινστιτούτο RID Rekord της Γερμανίας.
Λανσάρισμα του Skyactiv-X. Πρόκειται για τον πρώτο στον κόσμο βενζινοκινητήρα μαζικής παραγωγής που συνδυάζει τη λειτουργία ανάφλεξης με μπουζί και ανάφλεξης μέσω συμπίεσης, και επιτυγχάνει τις κορυφαίες τιμές οικονομίας και ροπής ενός diesel με την ήρεμη λειτουργία, την άνεση ανεβάσματος των στροφών, και την αμεσότητα στην απόκριση ενός βενζινοκινητήρα όπως είναι ο Skyactiv-G.
Στέφανος Σιμωτάς