«Ορισμένοι σταθμάρχες και άλλοι εργαζόμενοι σε σιδηροδρομικούς σταθμούς της Λάρισας έχουν φθάσει σε εκβιαστικές και αλαζονικές συμπεριφορές. Λόγω κόπωσης δεν έχουν τεταμένη την προσοχή που χρειάζεται, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών».
Αυτό περιγράφεται – όπως αποκαλύπτoυν «ΤΑ ΝΕΑ» – σε επίσημο έγγραφο που έχει σταλεί στη διοίκηση του ΟΣΕ, λίγες ημέρες πριν από την τραγωδία στα Τέμπη και είναι δείγμα των σοβαρών προβλημάτων στη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου που οδήγησαν στην απώλεια 57 ανθρώπων και τον τραυματισμό δεκάδων άλλων. Μάλιστα στον εν λόγω σταθμό κοντά στη Λάρισα σημειώνεται ότι είχε συμβεί προ τετραετίας σοβαρό ατύχημα.
Σοβαρό ατύχημα
Ακόμη φαίνεται να υπάρχει αναφορά του προφυλακισθέντος επιθεωρητή Λάρισας ότι είχε ζητήσει να συμμετάσχει στην επιτροπή εξέτασης που αξιολόγησε τον κατηγορούμενο για την τραγωδία σταθμάρχη. Ομως υπήρξε απόρριψη του αιτήματός του και επιλογή ενός άλλου σιδηροδρομικού που έπασχε από σοβαρό νόσημα που περιόριζε τη σχετική νοητική του ικανότητα.
Επίσης σε ένα άλλο έγγραφο σιδηροδρομικοί σημειώνουν ότι έμαθαν για ένα σοβαρό ατύχημα με τραυματισμό, τον Ιούλιο του 2022, στο δρομολόγιο Καλαμπάκα – Αθήνα από τα ΜΜΕ!
Την ίδια ώρα ζητούμενο παραμένει αν και πότε υπήρξε επικοινωνία του μηχανοδηγού της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας με συνάδελφό του για τον οποίο πιθανολόγησε – όπως έχει μνημονευθεί – ότι «ερχόταν καταπάνω του ως μηχανοδηγός εμπορικού τρένου που κινείτο στην ίδια γραμμή».
Καθότι όπως φέρεται να έχει αναδειχθεί, υπήρχε πράγματι τέτοιου είδους τηλεφωνική επαφή, αλλά περίπου 30 λεπτά πριν από το τραγικό συμβάν (πριν το μοιραίο Ιntercity 62 εισέλθει καν στον σταθμό της Λάρισας). Κι ενώ επιχειρείται διευκρίνιση από την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου αν υπήρχε και νεότερο τηλεφώνημα λίγα λεπτά πριν από τον όλεθρο κι ενώ το επιβατηγό τρένο κινείτο στη γραμμή καθόδου.
Δικαστική έρευνα
Η δικαστική έρευνα για την τραγωδία στα Τέμπη συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς με αλλεπάλληλες καταθέσεις σιδηροδρομικών. Είναι ενδεικτική η αναφορά προ μερικών ημερών ενός συμβασιούχου σταθμάρχη που σημείωσε ότι ο κατηγορούμενος σταθμάρχης «μας δήλωνε συνέχεια ότι είναι έτοιμος να δουλέψει σε κάθε σταθμό, ενώ όλοι οι νεοπροσληφθέντες υπόλοιποι λέγαμε ότι ειδικά για τη Λάρισα δεν είμαστε έτοιμοι».
Για τη συγκεκριμένη σπουδή τού εν λόγω σιδηροδρομικού που διέπραξε τα τραγικά λάθη κατέθεσαν και άλλοι συνάδελφοί του ότι «φαινόταν από την πρώτη στιγμή ότι γνώριζε πολλά για τον σιδηρόδρομο, ορολογίες, πολλούς σιδηροδρομικούς όρους και δήλωνε έτοιμος»!
Με συμπληρωματικές επισημάνσεις ότι «ο εν λόγω σταθμάρχης είχε 12 λεπτά να γυρίσει όλα τα κλειδιά στην κανονική θέση τους, πριν έλθει το Intercity 62. Ομως και δεδομένου ότι έκανε λάθος χειρισμό και το κλειδί 118 ήταν παρακαμπτήριο για περίπου τρία λεπτά (5 χλμ.) το κύκλωμα πάνω στον πίνακα ελέγχου (δηλαδή οι λυχνίες) θα ήταν κόκκινες».
Δηλαδή για ένα σύνολο λαθών και ελλειμματικών ενεργειών διάρκειας 17 λεπτών που κόστισαν δεκάδες ζωές. Με συμπληρωματική ωστόσο επισήμανση ότι «όση απειρία πάντως είχε ο σταθμάρχης, τόση εμπειρία είχε ο μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου».
Επιπλέον στη δικογραφία της υπόθεσης εντυπωσιάζει επιστολή που είχε αποστείλει ο κατηγορούμενος επιθεωρητής της Λάρισας στην οποία μνημόνευε ότι διευθυντικό στέλεχος του ΟΣΕ τού «απολογείτο ότι έκανε λάθος και θα αναζητούσε λύση για να ακυρώσει το σχετικό έγγραφο».
Την ίδια ώρα στη δικογραφία έχει ενταχθεί και ο πίνακας χειρόγραφων οδηγιών που είχε αναρτηθεί στο σταθμαρχείο της Λάρισας και ανέφερε ότι «όταν δίνει ο σταθμάρχης τηλεγράφημα στον μηχανοδηγό πρέπει να είναι ολιγομίλητος, κατανοητός, σωστός για να καταλαβαίνει ο μηχανοδηγός».
Κι όλα αυτά δεν φαίνεται να ακολουθήθηκαν (έγινε το ακριβώς αντίθετο) εκείνες τις ώρες των αλλεπάλληλων, τραγικών σφαλμάτων.