Κοσμος

Η Χρονιά των Θρύλων: Τα Opel Ascona και Manta γίνονται 50 Ετών

18 Feb 2020

Το 1970, η Opel έφερε την επανάσταση στη μεσαία κατηγορία. Το Opel Ascona ήταν το πρωτότυπο μιας απολαυστικής, σπορ λιμουζίνας με κοντούς προβόλους και εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Το Ascona ήταν εντυπωσιακό σε διαφορετικές εκδοχές – σπορ δίθυρο, τετράθυρη λιμουζίνα και το πρώτο station wagon ελεύθερου χρόνου. Το αποκορύφωμα ήταν το Manta. Το κομψό coupé μοιραζόταν την ίδια τεχνολογία με το Ascona, που το έκανε προσιτό σε μία ευρεία βάση πελατών. Με το Manta, η Γερμανική μάρκα έφερε ένα ακόμα dream car στην αγορά το 1968, μόλις δύο χρόνια μετά το Opel GT.

Το Ascona και το Manta ακολούθησαν το GT στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού όπου σημείωσαν επιτυχημένη εμπορική πορεία στις ΗΠΑ και κατάφεραν να κάνουν διεθνή καριέρα. Σήμερα είναι περιζήτητα από συλλέκτες και η τιμή τους είναι σημαντικά υψηλότερη συγκριτικά με την εποχή που πωλούνταν ως καινούργια.

Η Opel γιορτάζει το 2020 ως τη χρονιά των δύο θρυλικών αυτοκινήτων και οι οπαδοί τους καλούνται να λάβουν μέρος στους εορτασμούς. Η γιορτή ξεκινά με την έναρξη της σεζόν ράλι και το “Bodensee Klassik” (7-9 Μαΐου). Έξι οχήματα από κάθε Ascona και Manta πρώτης γενιάς θα βρίσκονται στη γραμμή εκκίνησης. Μετά από αυτό το εισαγωγικό σκέλος, θα ακολουθήσει μία σημαντική εκδήλωση στις 28 Ιουνίου με περίπου 100 αντίτυπα των Ascona και Manta A στο “Klassikertreffen” στο Rüsselsheim. Περίπου 30.000 επισκέπτες αναμένονται σε αυτό το πάρτι γενεθλίων. Πολυάριθμοι σύλλογοι Opel θα δώσουν το παρών σε πλήρη σύνθεση. Ένα ακόμα σημαντικό γεγονός θα είναι η συνάντηση που διοργανώνει για τις 25-27 Σεπτεμβρίου ο συλλέκτης Manta και ειδικός Manfred Henning. Η τοποθεσία είναι η πλέον κατάλληλη – το Timmendorfer Strand στην ακτή της Βαλτικής Θάλασσας, εκεί ακριβώς που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Manta στον τύπο, πριν από 50 χρόνια.

Τα νέα μεσαία μοντέλα που έκαναν το ντεμπούτο τους το 1970 ονομάστηκαν Ascona και Manta. Ως δίθυρη και τετράθυρη λιμουζίνα, το Ascona τοποθετήθηκε μεταξύ Kadett και Rekord. Το Ascona ήταν επίσης πρωτοποριακό: η έκδοση Caravan ήταν το πρώτο συμπαγές lifestyle station wagon και επομένως προηγείτο της εποχής του. Με το σπορ αδελφάκι του, το Manta, η Opel εισήλθε ταυτόχρονα στην αναπτυσσόμενη αγορά οικογενειακών σπορ coupé. Πλαίσιο, ανάρτηση και κινητήρες ήταν ίδια. Και τα δύο μοντέλα χρησιμοποιούσαν τετρακύλινδρους κινητήρες που απέδιδαν ισχύ από 60 – 105hp.

Το Ascona ήταν επιτυχημένο στο χώμα όσο και στην άσφαλτο: ο Walter Röhrl με συνοδηγό τον Jochen Berger κέρδισαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι το 1974 και το 1975, στο Ράλι Ακρόπολις, πέτυχαν την πρώτη νίκη της Opel στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι (WRC). Το 1982, οι Röhrl & Christian Geistdörfer κατέκτησαν τον τίτλο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι με ένα Ascona 400. Μέχρι το 1975, είχαν κατασκευαστεί 691.438 αντίτυπα του Ascona A και 498.553 μονάδες Manta A.

Το σπορ Manta έκανε το ντεμπούτο του το Σεπτέμβριο του 1970. Το έμβλημα του σαλαχιού μάντα ήταν εμπνευσμένο από φωτογραφίες τις οποίες είχε τραβήξει ο εξερευνητής των ωκεανών Jacques Cousteau. Στο πνεύμα αυτό, η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο Timmendorfer Strand στην ακτή της Βαλτικής Θάλασσας. Για την Opel, το Manta ήταν ένα άνοιγμα σε μία νέα αγορά. «Αντί να δημιουργήσουμε κάτι ‘παρωχημένο’, το αυτοκίνητο που παρουσιάζουμε πλαισιώνει τη γκάμα μας, ικανοποιώντας ένα νέο αίτημα της αγοράς» έλεγε το δελτίο τύπου τα εποχής.

Το Manta ήταν νέο, κομψό και σπορ και ερχόταν την κατάλληλη στιγμή. Τα ελκυστικά coupé με χώρο για τέσσερα άτομα ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Ο κόσμος ζητούσε κάτι διαφορετικό, το σχήμα και οι γραμμές του Manta ήταν αυτό που έψαχνε η αγορά. Στην πρώτη πλήρη χρονιά πωλήσεων, η Opel πούλησε 56.200 αντίτυπα του Manta. Συνολικά κατασκευάστηκαν 498.553 οχήματα. Η πλατφόρμα, η ανάρτηση και οι κινητήρες ήταν κοινά με του Ascona. Μία νέα προσθήκη στη γκάμα κινητήρων ήταν ο 1.6 με 68hp, που έφτανε τα 80hp στην έκδοση S. Ο ισχυρότερος κινητήρας του Manta ήταν ο τετρακύλινδρος 1.9 S με 90hp που χρησιμοποιούσε και το Opel Rekord.

Η γκάμα μοντέλων Manta ξεκίνησε με τον 1.2 (60hp) το 1972, και ακολούθησε το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς το πολυτελές Manta Berlinetta. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλάμβανε σπορ τιμόνι, θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ, προβολείς αλογόνου, ηλεκτρικά μπεκ πλύσης παρμπρίζ και οροφή από βινύλιο. Τα πέντε χρόνια της παραγωγής εμπλουτίστηκαν από πολυάριθμες ακόμα εκδόσεις – “Holiday”, “Plus”, “Swinger” και “Summer Bazar” συνδύαζαν ανώτερο εξοπλισμό με προσιτή τιμή. Το Manta GT/E, με κινητήρα 1.9L 105hp με ψεκασμό καυσίμου Bosch L Jetronic, εμφανίστηκε το 1974. Η τάση για χρήση ματ αντί χρωμιωμένων διακοσμητικών συνεχίστηκε με το Manta GT/E. Το τελευταίο ειδικό μοντέλο έφτασε το 1975, λίγο πριν το ντεμπούτο του Manta B. Το “Black Magic” – βασισμένο στο GT/E ήταν βαμμένο όλο μαύρο με πορτοκαλί λωρίδες στα πλευρά του.

Σε επίπεδο εξοπλισμού, κινητήρων και διαστάσεων, το Ascona (δηλαδή «το μεσαίο μοντέλο στην πιο οικονομική εκδοχή του») κατέλαβε τη θέση μεταξύ Kadett B και Rekord C – που μέχρι πρότινος κατείχε η πολυτελής έκδοση “Olympia” το Kadett. Το Ascona κυκλοφόρησε αρχικά ως δίθυρη κι τετράθυρη λιμουζίνα, σε βασική και πολυτελή έκδοση. Την ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση αποτελούσαν σπειροειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά αμορτισέρ, ενώ ο πίσω άκαμπτος άξονας έφερε δύο διαμήκεις βραχίονες και μία ράβδο Panhard. Την ισχύ παρείχε ένας τετρακύλινδρος κινητήρας 1.6L με 68hp, και μία έκδοση S υψηλής συμπίεσης με 80hp. Όπως οι μεγαλύτεροι, τετρακύλινδροι κινητήρες του Rekord, ο κινητήρας του Ascona είχε εκκεντροφόρο “cih” (μέσα στην κυλινδροκεφαλή). Το Μάρτιο του 1972, η Opel λανσάρισε μία βασική έκδοση σε προσιτή τιμή με κινητήρα 1.2 OVH και 60hp.

Μία καινοτόμα πρόταση ευρείας αποδοχής ήταν το Ascona Voyage. Αντί ενός κλασικού station wagon, η δίθυρη έκδοση του Caravan ήταν ένα όχημα ελεύθερου χρόνου με χώρο για φουσκωτή λέμβο και ποδήλατο, δηλ. ένα αυτοκίνητο για νεαρές οικογένειας και προάγγελος των σημερινών δημοφιλών station wagon ελεύθερου χρόνου.

Η έκδοση SR του Ascona είχε το προφίλ του νικητή. Οι Walter Röhrl & Jochen Berger συμμετείχαν στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι 1974 με μία δίθυρη λιμουζίνα. Στο τιμόνι του Ascona που έλαβε μέρος με την Opel Euro Händler Team, οι Röhrl & Berger κέρδισαν έξι από τους οκτώ γύρους, με το ακόμα ασυναγώνιστο μέγιστο σκορ των 120 βαθμών. Το 1975, λίγο πριν το Ascona A αντικατασταθεί από την B γενιά, οι Röhrl & Berger κέρδισαν στο Ράλι Ακρόπολις, που ήταν και η πρώτη νίκη της Opel στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC).

Στέφανος Σιμωτάς

admins
Author: admins

Σε πορτοκαλί το κτίριο της Περιφέρειας Θεσσαλίας για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

Σε πορτοκαλί το κτίριο της Περιφέρειας Θεσσαλίας για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας συμμετέχει στις δράσεις ευαισθητοποίησης για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, …
Η Σάϊκα Ευρυτανίας εορτάζει τον Άγιο Στυλιανό

Η Σάϊκα Ευρυτανίας εορτάζει τον Άγιο Στυλιανό

Η Ιστορική Ιερά Μονή  Αγίας Τριάδος, που βρίσκεται στην Σάϊκα Ευρυτανίας – Δήμος Αγράφων (υπό την πνευματική δικαιοδοσία της Ιεράς …
Πρωτιά για μαθήτριες του 7ου Πειραματικού Γυμνασίου Τρικάλων στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Θεάτρου

Πρωτιά για μαθήτριες του 7ου Πειραματικού Γυμνασίου Τρικάλων στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Θεάτρου

Μαθήτριες του 7ου Πειραματικού Γυμνασίου Τρικάλων κερδίζουν το 1ο βραβείο στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Συγγραφής …
Πολιτικές και δράσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών

Πολιτικές και δράσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών

Έναν απολογισμό των δράσεων των υπουργείων Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, Προστασίας του Πολίτη και Δικαιοσύνης παρουσίασαν οι αρμόδιοι υπουργοί …