Ένα χρόνο μετά τη συνάντηση του Υφυπουργού Μεταφορών με τον Δήμαρχο Τρικκαίων, υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση που καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων που αφορούν στην κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς οδηγό. Στόχος είναι μελλοντικά τα αστικά ΚΤΕΛ – στα Τρίκαλα αλλά και σε άλλες ελληνικές πόλεις – να πραγματοποιούν δρομολόγια χωρίς ανθρώπινη παρουσία πίσω από το τιμόνι.
Αυτόνομα αστικά λεωφορεία εκτελούσαν δρομολόγια στην πόλη της Θεσσαλίας από το 2014, όμως η υπηρεσία διεκόπη μετά από ατύχημα. Η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού θα επιτρέπεται με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, μετά από τη σύμφωνη γνώμη των κατά τόπους αρμοδίων υπηρεσιών της Τροχαίας.
Η εξέλιξη αυτή φέρνει προ των πυλών την λειτουργία του μεγαλύτερου σε μήκους πιλότου αυτόνομης οδήγησης σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον στην Ελλάδα. «Το 2014 κάναμε το πρώτο βήμα στην αυτόνομη οδήγηση με το πρόγραμμα για το λεωφορείο χωρίς οδηγό στα Τρίκαλα. Σήμερα, συνεχίζουμε ακόμη πιο αποφασιστικά, καθορίζοντας τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων αυτόνομης οδήγησης στη χώρα μας. Στόχος μας είναι η Ελλάδα να παραμείνει στην κορυφή στην Ευρώπη και παγκόσμια στoν ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα της αυτόνομης οδήγησης, διαμορφώνοντας το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει τη λειτουργία του μεγαλύτερου μήκους πιλότου σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον στον Δήμο Τρικκαίων», δήλωσε ο Υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος.
Οι προϋποθέσεις για την κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων στην Ελλάδα
Η Υπουργιή Απόφαση περιγράφει τις συνθήκες υπό τις οποίες μπορούν να υλοποιηθούν προγράμματα για ερευνητικούς σκοπούς.
Ειδικότερα:
Η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος θα γίνεται σε συγκεκριμένη διαδρομή ή σε λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας και η κίνησή του θα ρυθμίζεται από τον υπεύθυνο παρακολούθησης κίνησης, ο οποίος δεν θα βρίσκεται εντός του οχήματος.
Προβλέπεται ότι η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς οδηγό γίνεται κατά μήκος συγκεκριμένης αστικής ή περιαστικής διαδρομής, με ομόρροπη φορά προς την υπόλοιπη κυκλοφορία της οδού και σύμφωνα με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την κατάλληλη σήμανση.
Το όχημα φέρει κατάλληλο εξοπλισμό που συμμορφώνεται με τους φωτεινούς σηματοδότες κατά μήκος της διαδρομής κίνησης του, ώστε να διασφαλίζεται η προτεραιότητα στην κατεύθυνση κίνησης του οχήματος, ενώ το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητάς του ορίζεται σε 30 χλμ/ ώρα.
Ο υπεύθυνος παρακολούθησης της κίνησης του οχήματος εποπτεύει συνολικά τη λειτουργία του συστήματος εν κινήσει από το κέντρο ελέγχου και πρέπει να είναι κάτοχος αντίστοιχης ισχύουσας κατηγορίας άδειας οδήγησης, ενώ υπόκειται υποχρεωτικά σε εκπαίδευση από τον αρμόδιο φορέα (Ερευνητικό Ίδρυμα), που έχει την ειδική τεχνογνωσία για τη λειτουργία του οχήματος που κυκλοφορεί, του εξοπλισμού του και των υποδομών.
Φάσεις υλοποίησης της αυτόνομης οδήγησης
Κατά τη δοκιμαστική περίοδο προβλέπεται, αρχικά, η κυκλοφορία του συγκεκριμένου οχήματος με παρουσία οδηγού και σε δεύτερο στάδιο, η κυκλοφορία χωρίς την παρουσία οδηγού, αλλά με την παρουσία επόπτη εντός του οχήματος και χωρίς την παρουσία λοιπών επιβατών.
Η μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο γίνεται μόνο μετά από επιτυχή αξιολόγηση του προηγούμενου σταδίου, ενώ σε περίπτωση βλάβης, προβλέπεται η άμεση ακινητοποίηση του οχήματος.
Τεχνικές προδιαγραφές για τα αυτόνομα οχήματα
Σημειώνεται ότι για τη θέση σε κυκλοφορία του οχήματος χωρίς οδηγό ορίζονται συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές τις οποίες πρέπει να πληροί το όχημα, όπως το σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης (Advanced Driving System).
Το σύστημα αυτό, μεταξύ άλλων, είναι ικανό: να λειτουργεί σε ασφαλείς ταχύτητες και να επιδεικνύει προληπτική συμπεριφορά σε αλληλεπίδραση με τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, καθώς και να ανιχνεύει και να αντιδρά κατάλληλα σε αντικείμενα και συμβάντα που σχετίζονται με το καθήκον δυναμικής οδήγησης, όπως τα μηχανοκίνητα οχήματα και άλλοι χρήστες του οδικού δικτύου (ποδήλατα, σκούτερ, αναπηρικά αμαξίδια, πεζοί και εμπόδια).