Μαθητές της Β΄ Τάξης του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης» στο πλαίσιο προγράμματος.
Πόσα κοινά στοιχεία πολιτισμού μπορεί κανείς να διαπιστώσει όταν επισκεφτεί γειτονικές πόλεις. Αυτό διαπίστωσαν οι μαθητές της Β΄ τάξης του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων στην εκπαιδευτική τους επίσκεψη στα Ιωάννινα με συνοδούς καθηγητές τις κ.κ. Παναγοπούλου, Κούκου, Σακουπέντα, Γουρζιώτη και Τάσιου.
Αφορμή για τη διοργάνωση αυτής της επίσκεψης στάθηκε το πρόγραμμα «Παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια» του Β1 . Ακόλουθοί τους με προθυμία τα άλλα δύο προγράμματα της Β΄ τάξης «Τρίκαλα και μνημεία» και «Ο Ληθαίος , το ποτάμι της πόλης μας».
Πριν την επίσκεψη αναζητήσαμε να βρούμε στον Νομό Ιωαννίνων ένα ιερό ανάλογο του δικού μας Ασκληπιείου. Και δεν άργησε να βρεθεί. Ήταν το ιερό του Δωδωναίου Δία, στη Δωδώνη. Προσπαθήσαμε όλοι οι χώροι που θα επισκεπτόμασταν να είναι ανάλογοι των χώρων που μελετούμε στα παραπάνω προγράμματα: Αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης – Ασκληπιείο Τρικάλων, Κάστρο Ιωαννίνων – Κάστρο Τρικάλων, Ασλάν Τζαμί – Κουρσούμ Τζαμί, Μουσείο «Κώστας Φρόντζος» – Μουσείο Βασίλη Τσιτσάνη, Λίμνη Ιωαννίνων – Ληθαίος ποταμός (το νερό ως πηγή ζωής, δημιουργίας και έμπνευσης).
Στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης μείναμε έκπληκτοι από την έκταση του ιερού, το οποίο ήταν αφιερωμένο στον Δία και τη γυναίκα του Διώνη, οι οποίοι κατοικούσαν στις ρίζες μιας βελανιδιάς. Το μαντείο λειτούργησε μέχρι τη βασιλεία του Μ. Θεοδοσίου (391), αν και ο τελευταίος χρησμός δόθηκε στον Ιουλιανό τον Παραβάτη (362). Προσπαθήσαμε να φανταστούμε το αρχαίο θέατρο, όταν ήταν στην αίγλη του κάτω από το επιβλητικό όρος Τόμαρο. Την περίοδο της ρωμαϊκής κυριαρχίας το θέατρο μετατράπηκε σε αρένα για θηριομαχίες.
Ο επόμενος σταθμός μας ήταν το Λαογραφικό Μουσείο «Κώστας Φρόντζος». Ο Κώστας Φρόντζος εκτός από πολιτικός (Βουλευτής, Δήμαρχος) ήταν και συλλέκτης και ασχολήθηκε με τη λαογραφία. Εκτός από τις παραδοσιακές στολές και φορέματα που θαυμάσαμε στον πρώτο όροφο του κτιρίου, μείναμε άφωνοι από τη λεπτομέρεια της διακόσμησης στα αστικά, λαϊκά και αγροτικά σπίτια που εκτίθενται στο ισόγειο και υπόγειο του Μουσείου.
Στη συνέχεια κατηφορίσαμε μέχρι το κάστρο. Μπήκαμε μέσα και όσο περπατούσαμε τόσο πιο οικεία νιώθαμε, αφού η «καστροπολιτεία» μας θύμιζε το δικό μας Βαρούσι! Κουραστήκαμε λίγο στην ανηφόρα, αλλά δικαιωθήκαμε από την εκπληκτική θέα στη λίμνη, όταν φτάσαμε στο Ασλάν τζαμί, όπου στεγάζεται το Δημοτικό μουσείο. Η υπεύθυνη του μουσείου μας ξενάγησε και ενημερωθήκαμε για την ιστορία των Ιωαννίνων από το 1430, έτος κατάληψης από τους Οθωμανούς Τούρκους, μέχρι το 1913, έτος απελευθέρωσης. Στο μουσείο υπάρχουν τρεις συλλογές, μουσουλμανική, χριστιανική και εβραϊκή.
Μετά τον περίπατό μας πλάι στη λίμνη, αναζητήσαμε το μεσημεριανό μας γεύμα σε κάποιο από τα πολλά υπέροχα και ευωδιαστά εστιατόρια και ταχυφαγεία της πόλης.
Πήραμε τον δρόμο της επιστροφής ικανοποιημένοι από την εκπαιδευτική μας επίσκεψη, ανανεώνοντας το ραντεβού μας με την πόλη των Ιωαννίνων κάποια στιγμή στο μέλλον.
Ευαγγελία Τάσιου
Θεολόγος
Εκπαιδευτικός του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων «Γιώργος Σεφέρης»