Το πρόσφατο κλείσιμο των σχολείων, λόγω της έξαρσης της πανδημίας, απέδειξε πως η άρνηση ή/και η αβελτηρία του Υπουργείου Παιδείας να λάβει ουσιαστικά μέτρα προφύλαξης τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών, όπως επανειλημμένως έχει ζητήσει η ΟΛΜΕ αλλά και οι ειδικοί επιστήμονες συνιστούν, είναι καταστροφική (5.000 κρουσμάτων κορωνοϊού σε μαθητές και μαθήτριες σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΜΕ).
Από αυτή την αναστολή λειτουργίας των σχολείων έχουν εξαιρεθεί τα Ειδικά Σχολεία, τα οποία και αντιμετωπίζουν ποικίλα προβλήματα που αφορούν την υγειονομική ασφάλειά τους. Συγκεκριμένα, τίθενται ζητήματα που αφορούν:
- Στις ηλικίες των μαθητών/τριών και τα προβλήματα που απορρέουν από αυτές: η πλειοψηφία των μαθητών/τριών των ειδικών σχολείων είναι ενήλικες και εμπλέκονται σε αρκετές εξωσχολικές δραστηριότητες αλλά και σε παρέες συνομηλίκων.
- Στην αδυναμία τήρησης των υγειονομικών κανόνων από μεγάλη μερίδα μαθητών λόγω της ιδιαιτερότητας της κατάστασής τους: αδυναμία για την ορθή χρήση μάσκας, αδυναμία τήρησης των αποστάσεων, κ.ά.
- Στην ανεπάρκεια ή/και ακαταλληλότητα των κτιριακών υποδομών, ιδιαίτερα στις παρούσες συνθήκες υγειονομικού συναγερμού.
- Στις μετακινήσεις από και προς το σπίτι των μαθητών: εμπλοκή κατά τις μετακινήσεις των μαθητών με μαθητές άλλων σχολείων, παραμονή τους εντός των γεμάτων λεωφορείων για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς μάσκα.
- Στην προστασία του προσωπικού.
Όλα τα παραπάνω, αλλά κι ακόμη περισσότερα, δεν μπορούν να λυθούν με τη μέχρι τώρα τακτική του Υπουργείου Παιδείας -«βλέποντας και κάνοντας»- και με πρωτόκολλα που δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Οποιαδήποτε καθυστέρηση ενέχει τον κίνδυνο η κατάσταση να ξεφύγει στα Ειδικά Σχολεία (όπως έγινε άλλωστε και στην κοινωνία), με ολέθρια αποτελέσματα. Οι δομές Ειδικής Αγωγής διαχειρίζονται άτομα που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου και οποιοσδήποτε πολιτικά ανεύθυνος χειρισμός ισοδυναμεί με έγκλημα.
Τα Ειδικά Σχολεία πρέπει να είναι ανοιχτά, επειδή ο εκπαιδευτικός χρόνος που χάνεται από το κλείσιμό τους, δύσκολα μπορεί νααναπληρωθεί. Οι μαθητές/ τριες με ειδικές ανάγκες χρειάζονται ένα δομημένο διεπιστημονικό πρόγραμμα παρέμβασης, με ολόπλευρη στήριξη, προκειμένου να αποκτήσουν δεξιότητες, που αφορούν την αυτονομία τους και τη γνωστική, συναισθηματική, κοινωνική τους ανάπτυξη. Η αναστολή των διεπιστημονικών παρεμβάσεων τους αναγκάζει να μένουν στάσιμοι και ανάλογα με την αναπηρία, να παλινδρομούν.
Από την αρχή της πανδημίας κατατέθηκαν από τους εκπαιδευτικούς της Ειδικής Αγωγής και το συνδικαλιστικό κίνημα γενικότερα, συγκεκριμένες προτάσεις για τον τρόπο που τα Ειδικά Σχολεία μπορούν να παραμένουν ανοιχτά και υγειονομικά ασφαλή. Αυτές τις προτάσεις η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας τις πέταξαν στα σκουπίδια, προβάλλοντας το αντιεπιστημονικό αφήγημα ότι «στα σχολεία δε μεταδίδεται ο ιός» και επικαλούμενοι την «ατομική ευθύνη». Αυτούς ακριβώς τους ανορθολογικούς ισχυρισμούς έρχεται να διαψεύσει η πρόσφατη αναστολή λειτουργίας και του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου- Λυκείου Τρικάλων(από 24-11-2020 έως και 07-12-2020) λόγω επιβεβαιωμένου κρούσματος COVID-19.
Εδώ και τώρα το Υπουργείο Παιδείας, αν πραγματικά θέλει να παραμείνουν ανοιχτά τα Ειδικά Σχολεία, οφείλει :
- Να πάρει όλα τα μέτρα για να υπάρχει συνεχής και στενή ιατρική παρακολούθηση μαθητών και εργαζομένων στα Ειδικά Σχολεία, με συχνά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς, με οδηγίες και ιατρική καθοδήγηση για καθημερινά ζητήματα .
- Να μειώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα με βάση τις εκπαιδευτικές και τις τρέχουσες υγειονομικές ανάγκες. Να αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες υποδομές για τον σκοπό αυτό.
- Να δοθούν άδειες στους συναδέλφους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, χωρίς τους περιορισμούς που βάζει η σχετική υπουργική απόφαση.
- Να τοποθετηθεί όλο το απαραίτητο προσωπικό (Εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ-ΕΒΠ- καθαριότητας), με πρόβλεψη για την αναπλήρωση των εργαζομένων που βρίσκονται ή θα βγουν σε άδεια.
- Να εξασφαλίσει επάρκεια σε όλα τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας.
- Να προχωρήσει στην αύξηση των δρομολογίων των μέσων μεταφοράς και στη μείωση των μεταφερόμενων μαθητών ανά μέσο. Αποκλειστικά Δημόσιες και Δωρεάν σχολικές μεταφορές με οχήματα αποκλειστικής χρήσης από τα σχολεία.
- Να υποστηριχτούν διεπιστημονικά με κάθε πρόσφορο μέσο -όχι μόνο με τηλεκπαίδευση- με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας οι μαθητές/τριες που λόγω σοβαρών νοσημάτων παραμένουν στο σπίτι τους.
Εργαζόμενοι και μαθητές, δεν είμαστε αναλώσιμοι!
Μαζί με τους γονείς απαιτούμε: Μέτρα τώρα για τα Ειδικά Σχολεία πριν να είναι αργά!
Ε.Λ.Μ.Ε.Τρικάλων