Αναμένεται να περάσουν την πόρτα του εφέτη ανακριτή, οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας
Το θέμα της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης ήταν σύμφωνα με πληροφορίες της larissanet στο επίκεντρο της ανακριτικής διαδικασίας τις προηγούμενες ημέρες, τη στιγμή που κατά την τρέχουσα εβδομάδα αναμένεται να συνεχιστούν οι έρευνες στα βαγόνια που φυλάσσονται στο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στο Κουλούρι.
Πάνω σε αυτό κατέθεσαν την προηγούμενη εβδομάδα στον εφέτη ανακριτή πρώην και νυν τηλεδιοικητές για το σύστημα που φέρεται να λειτουργούσε μέχρι το 2019.
Θυμίζουμε ότι για το ιστορικό της λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στο Σταθμό της Λάρισας είχε τοποθετηθεί ο ΟΣΕ μετά την τραγωδία αναφέροντας πως «τον Ιούλιο του 2015 μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση. Η μόνη δυνατότητα που διατηρούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν η παρακολούθηση της διαδρομής από την είσοδο της Λάρισας έως την είσοδο των Νέων Πόρων. Δεν υπήρχε δυνατότητα τηλεχειρισμών για τη χάραξη διαδρομών μεταξύ των Σταθμών παρά μόνο διευθέτηση μεμονωμένων αλλαγών τροχιάς».
Το τελειωτικό χτύπημα σύμφωνα με τον ΟΣΕ ήρθε τον Ιούλιο του 2019 όταν η φωτιά στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, κατέστρεψε τα καλώδια και τον εξοπλισμό και η τηλεδιοίκηση βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε. Κατά συνέπεια, από το 2019 η κίνηση των αμαξοστοιχιών γινόταν αποκλειστικά μέσω του πίνακα τηλεχειρισμού και ενδείξεων στο Σταθμαρχείο, εκεί όπου βρίσκονταν τη νύχτα της τραγωδίας εκτελώντας τη βάρδια του ο προφυλακισμένος σήμερα 59χρονος σταθμάρχης.
Η λειτουργία της τηλεδιοίκησης έχει να κάνει φυσικά και με την περιβόητη σύμβαση 717 που αφορούσε την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας. Για την μη υλοποίηση της σύμβασης σχεδόν δέκα χρόνια μετά την αρχική υπογραφή της το 2014, το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (EPPO) της Αθήνας κίνησε την προηγούμενη εβδομάδα ποινική δίωξη σε βάρος 23 προσώπων μεταξύ των οποίων υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, της κοινοπραξίας που ανέλαβε την εκτέλεση της σύμβασης και της της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ)
Την ίδια στιγμή που η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία προχώρησε σε ποινικές διώξεις κακουργηματικού χαρακτήρα που αφορά όμως το σκέλος της διάπραξης εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Ε., η ποινική διερεύνηση στη Λάρισα ως προς το σκέλος νέων ποινικών διώξεων, βρίσκεται στον «πάγο» καθώς αναμένεται σε αυτή τη φάση η προσκόμιση νέων στοιχείων.
Μάλιστα μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα το συνεργείο με τους ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους αναμένεται να επιχειρήσει ξανά στο σημείο προκειμένου να εξαντληθεί κάθε προσπάθεια εντοπισμού βιολογικού υλικού που θα οδηγήσει στην ταυτοποίηση της 23χρονη Εριέτας, του 57ου δηλαδή θύματος που δεν έχει ακόμη ταυτοποιηθεί.
Οι σταθμάρχες και οι επικοινωνίες
Τέλος, αύριο Τρίτη αναμένεται να περάσουν την πόρτα του εφέτη ανακριτή, οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας καθώς το κατηγορητήριο προσδιορίζει πλέον τον ακριβή αριθμό των τραυματιών σε σχέση με το αρχικό αριθμό στο πρώιμο στάδιο της έρευνας που είχε μόλις 30.
Την ίδια στιγμή αίσθηση προκάλεσε στα ΜΜΕ την προηγούμενη Τρίτη η δήλωση του προέδρου του ΟΣΕ κ. Παναγιώτη Τερεζάκη, σχετικά τις καταγραφές στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης και την καταστροφή του επίμαχου υλικού από την ημέρα της τραγωδίας, πριν προλάβουν οι ανακριτικές αρχές να το ζητήσουν.
Το θέμα ξεκίνησε όταν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο κ. Τερεζάκης ανέλυε τι ισχύει σχετικά με τα ειδικά φορτία που μεταφέρουν τα βαγόνια των εμπορικών αμαξοστοιχιών,
Σε εκείνο το σημείο παρενέβη ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ κ. Νίκος Βρεττός, ο οποίος επεσήμανε τις παρατηρήσεις των συγγενών των θυμάτων των Τεμπών σχετικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με την επιβατική και τις υποψίες για μεταφορά παράνομου φορτίου.
Ο κ. Τερεζάκης απάντησε τότε ότι «το τρένο μετέφερε φορτία τα οποία επιτρέπονται από τις ευρωπαϊκές επιτροπές» και πρόσθεσε πως τα τρία πρώτα βαγόνια μετέφεραν ελάσματα και τα κοντέινερ αναψυκτικά και σνακ. Επεσήμανε πως το επίσημο φορτίο είναι δηλωμένο και υπάρχει στα φορτία και στις καταστάσεις του τρένου που αναχώρησε από Θεσσαλονίκη.
Όταν ο κ. Βρεττός έκανε λόγο για πληροφορία των συγγενών ότι τα καταγραφικά στον σταθμό της Θεσσαλονίκης δεν λειτουργούσαν, ο κ. Τερεζάκης απάντησε πως «τα καταγραφικά στους σταθμούς λειτουργούνε. Ο εισαγγελέας όμως και ο ανακριτής μας τα ζήτησε 1.5 μήνα μετά. Βάση της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων η εταιρεία που κρατάει τις καταγραφές είναι υποχρεωμένη στις 15 μέρες να τα σβήνει».
Πρόσθεσε μάλιστα πως ο ανακριτής ζήτησε από τον ΟΣΕ να δώσει στην ΕΥΠ τις κασέτες και τους σκληρούς δίσκους που είχαν σβηστεί μήπως η Υπηρεσία μπορέσει με ειδική επεξεργασία να «αναπαράγει το υλικό».
Θυμίζουμε πως όπως είχαμε αναφέρει στις 2 Οκτωβρίου, η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου των μηχανοδηγών των δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν μετωπικά το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, δεν προσέφερε κάτι στην ανακριτική διαδικασία. Κάποιο στοιχείο δηλαδή που να έδειχνε αν υπήρχε επικοινωνία μεταξύ τους ή με τους σταθμάρχες πριν τη σύγκρουση. Η άρση του απορρήτου είχε προστεθεί στο άρθρο 291 του νέου Ποινικού Κώδικα με επείγουσα νομοθετική ρύθμιση τον περασμένο Ιούλιο.
Πηγή: larissanet.gr