Ακολουθώντας τις οδηγίες προφύλαξης από τον COVID-19, οι περισσότεροι άνθρωποι καθαρίζουν τα χέρια τους με αντισηπτικό όταν επιστρέφουν στα οχήματά τους μετά από διάφορες εξωτερικές δραστηριότητες. Αυτό μπορεί να προστατεύει την υγεία του ιδιοκτήτη, όμως ενδέχεται να είναι επιζήμιο για το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Ουσίες – όπως η αιθανόλη – που περιέχονται στα αντισηπτικά χεριών ενίοτε δημιουργούν χημικές αντιδράσεις πάνω στις επιφάνειες, προκαλώντας την πρόωρη φθορά τους. Εκτός βέβαια αν προστατεύονται από ειδικές επιστρώσεις.
Οι μηχανικοί της Ford δοκιμάζουν εδώ και αρκετά χρόνια νέα προϊόντα που έχουν να κάνουν με υλικά που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της εταιρείας. Σύμφωνα με τα ευρήματα των δοκιμών, η χημική σύσταση των εξωτερικών στρωμάτων διαφόρων τμημάτων μπορεί κάλλιστα να αλλάξει, με σκοπό την προστασία του εσωτερικού. Δοκιμές διενεργούνται επίσης σε αξεσουάρ που πωλούνται μέσω του Ford Customer Service Division, όπως καλύμματα χώρου αποσκευών και πλαστικά καλύμματα εσωτερικού.
«Το αντισηπτικό χεριών είναι ένα προϊόν το οποίο άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως πριν από μερικά χρόνια και ως εκ τούτου συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα δοκιμών μας εδώ και αρκετό διάστημα» δήλωσε ο Mark Montgomery, senior materials engineer στο Materials Technology Centre στο Τεχνικό Κέντρο του Dunton, Μ. Βρετανία, για τη Ford Ευρώπης. «Ακόμα και το φαινομενικά πιο ακίνδυνο υλικό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όταν έρχεται σε επαφή με επιφάνειες, αλλά προϊόντα όπως αντισηπτικά χεριών, αντιηλιακές λοσιόν και εντομοαπωθητικά μπορεί να είναι άκρως επιβλαβή.»
Η χρήση αντισηπτικών χεριών αυξήθηκε κατακόρυφα από τότε που ξέσπασε η πανδημία του νέου κορωνοϊου – στην Ιταλία για παράδειγμα σημειώθηκε 18πλάσια αύξηση πωλήσεων στα αντισηπτικά χεριών, συγκριτικά με τα εβδομαδιαία στοιχεία πριν από ένα χρόνο. Σύμφωνα με πρόσφατες προβλέψεις, η παγκόσμια αγορά για τα αντισηπτικά χεριών θα αυξηθεί σχεδόν κατά δυόμισι φορές το 2020 συγκριτικά με το 2019.
Και ενώ το αντισηπτικό χεριών βοηθά στο να «σκοτώνονται» τα μικρόβια στα χέρια του χρήστη ενόσω το εσωτερικό των οχημάτων Ford προστατεύεται από πιθανές επιβλαβείς φθορές, το υπόλοιπο αυτοκίνητο δεν είναι απαλλαγμένο από μικρόβια, κυρίως αν χρησιμοποιείται και από άλλα άτομα. Κατά τη διαδικασία καθαρισμού θα πρέπει να αποφεύγεται η χρήση προϊόντων που περιέχουν λευκαντικό ή υπεροξείδιο του υδρογόνου, αλλά και καθαριστικά με βάση την αμμωνία, μιας και αυτά είναι πιθανό να καταστρέψουν αντιθαμβωτικές και αντιχαρακτικές επιστρώσεις. Τα απολυμαντικά οικιακής χρήσης αποτελούν πάντα έναν αποτελεσματικό τρόπο εξάλειψης της όποιας απειλής.
«Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται σε επιφάνειες που αγγίζουμε συχνά, όπως το τιμόνι, οι χειρολαβές, ο επιλογέας ταχυτήτων, οι διακόπτες και οι οθόνες αφής, οι μοχλοί για την ενεργοποίηση των καθαριστήρων και των φλας, τα υποβραχιόνια και οι μηχανισμοί ρύθμισης των καθισμάτων» δήλωσε η Jenny Dodman, επικεφαλής ιατρικός σύμβουλος της Ford Μ. Βρετανίας. «Επίσης, οι ζώνες ασφαλείας θα πρέπει να βρίσκονται για όλους τους οδηγούς ψηλά στη λίστα ελέγχων στον τομέα της καθαριότητας. Η ζώνη ασφαλείας αγκαλιάζει το σώμα και είναι πιθανόν να συγκρατεί μικρόβια από τα σταγονίδια που διασπείρονται με το βήχα και το φτάρνισμα.»
Οι ομάδες της Ford στο Dunton της Μ. Βρετανίας και στην Κολωνία της Γερμανίας δοκιμάζουν υλικά σε θερμοκρασίες που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν τους 74°C – θερμοκρασία που μπορεί να αναπτυχθεί στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου το οποίο βρίσκεται σταθμευμένο στην παραλία μία ζεστή ημέρα του χρόνου. Σε άλλα τεστ οι μηχανικοί της Ford προσομοιώνουν την εκτεταμένη έκθεση στον ήλιο με δοκιμή υλικών που έχουν υποστεί «βομβαρδισμό» με υπεριώδη ακτινοβολία (τις λεγόμενες ακτίνες UV) επί 1.152 ώρες (48 ημέρες).
Την ίδια στιγμή δοκιμάζεται επίσης η αντοχή των πλαστικών σε χαμηλές θερμοκρασίες έως και τους -30°C – κοντά δηλαδή στο όριο θραύσης τους – μέσω της επαναλαμβανόμενης αναπήδησης σε αυτά μιας βαριάς ελαστικής μπάλας, προκειμένου να διασφαλιστεί έτσι ότι το πλαστικό δε θα παρουσιάσει ρωγμές.
Στέφανος Σιμωτάς