Μαθητές του 3ου ΓΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ «Οδυσσέας Ελύτης» υποδύθηκαν ρόλους Διπλωματών του ΟΗΕ στην Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη την 13-15 Δεκεμβρίου 2019.
Η Πανελλήνια μαθητική προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του ανθρώπου «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη από 13 έως 15 Δεκεμβρίου 2019 στα Εκπαιδευτήρια «Απόστολος Παύλος». Επικεφαλής και Επιστημονικά Υπεύθυνη της Οργανωτικής Επιτροπής είναι η κ.Παρούλα Νάσκου-Περράκη, Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου, ad hοc δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα ανθρώπινα δικαιώματα και δημιουργός του ThessIsMUN, του μοναδικού φοιτητικού Μοντέλου Προσομοίωσης των Ηνωμένων Εθνών στην Ελλάδα.
Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν την προστασία και προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, καθώς και η γνωριμία και η εξοικείωση τους με ζητήματα εφαρμογής των σχετικών διεθνών Συμβάσεων του ΟΗΕ. Η προσομοίωση επικεντρώνεται στη διαδικασία ενώπιον των διαφόρων Επιτροπών, που δημιουργήθηκαν και λειτουργούν στο πλαίσιο των διεθνών πράξεων προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Αφορά μερικές από τις σημαντικότερες συμβάσεις του ΟΗΕ, το περιεχόμενο των οποίων θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο εκπαίδευσης όλων των μαθητών της χώρας μας. Πρέπει, μάλιστα, να αναφερθεί ότι, οι διεθνείς αυτές συμβάσεις έχουν κυρωθεί με τυπικούς νόμους από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου, σύμφωνα με το άρθρο 28 (παράγραφος 1) του Συντάγματος.
Παράλληλα με το περιεχόμενο των συμβάσεων και τη διαδικασία ενώπιον των Επιτροπών, οι μαθητές εξοικειώνονται στα ζητήματα εφαρμογής των διεθνών πράξεων από τα κράτη μέρη, μαθαίνουν να υπερασπίζονται τα δικαιώματα του ανθρώπου, να δέχονται τα επιχειρήματα των άλλων, να σέβονται τις απόψεις των άλλων κρατών και να αναπτύσσουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να πείσουν για τις θέσεις τους. Γνωρίζουν τη διαδικασία των Επιτροπών, τη διαδικασία ενός διεθνούς forum, τη διπλωματία όπως εφαρμόζεται στο πλαίσιο ενός διεθνούς οργανισμού, βασισμένη σε κανόνες διεξαγωγής γόνιμου διαλόγου και στην καλλιέργεια του σεβασμού σε επίπεδο αντιλογίας.
Στην 4η Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση συμμετείχαν μαθητές όλων των τάξεων των γυμνασίων και λυκείων όλης της χώρας, ιδιωτικών και δημόσιων.
Ο τρόπος συζήτησης ακολουθεί τους κανόνες των Model United Nations, σε απλοποιημένη όμως μορφή, και θα πραγματοποιείται συζήτηση επί συγκεκριμένου ζητήματος. Οι μαθητές καλούνται να μεταφέρουν την άποψη της χώρας που εκπροσωπούν προσδίδοντας και το προσωπικό τους στίγμα. Την τελευταία ημέρα ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των εργασιών στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.
Στόχος του προγράμματος αποτελεί η περαιτέρω επιμόρφωση των μαθητών σε ζητήματα που άπτονται γενικών κι επίκαιρων θεμάτων που απασχολούν το σύγχρονο κόσμο, δίνοντάς τους την ευκαιρία να δράσουν εντός ενός πλαισίου που διέπεται από τις αρχές της διεθνούς διπλωματίας, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα και τις ρητορικές τους ικανότητες. Στις Επιτροπές του ΟΗΕ συμμετείχαν οι μαθητές της Α΄ Λυκείου: Δημήτρης Θεοδώρου και Γρηγόρης Πλεξίδας ενώ στο Συμβούλιο του ΟΗΕ συμμετείχε ο μαθητής της Α΄ Λυκείου Άγγελος Φραγκιαδουλάκης οι οποίοι υποστηρίχτηκαν και συνοδεύτηκαν από την εκπαιδευτικό κ. Δήμητρα Βαργιάμη.