Είναι λυπηρό που σε χώρους που προσέρχονται μαζικά παιδιά, όπως τα Λούνα Παρκ, δεν μπόρεσε η χώρα μας, η Ελληνική πολιτεία να δημιουργήσει ένα νομικό πλαίσιο που να διασφαλίζει μία σειρά από κανόνες ασφάλειας.
Μετά από πρωτοβουλία της εκδότριας της τοπικής εφημερίδας του Αλμυρού «Λαός του Αλμυρού» και της ιστοσελίδας almyros.gr, την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου στην Αλατοστράτα, στον Αλμυρό Μαγνησίας, σε σχετική ενημερωτική συγκέντρωση, δημιουργήθηκε ένα ψήφισμα, με σκοπό να ασκήσουμε πιέσεις για νέο νομοθετικό πλαίσιο στο καθεστώς αδειοδότησης, λειτουργίας, ελέγχου και εποπτείας των Λούνα Παρκ. Το ψήφισμα προέκυψε μετά από διεξοδική ανάλυση της κείμενης δαιδαλώδους νομοθεσίας από την Έλενα Ράπτη, νομικό-πυραγό.
Το ψήφισμα έχει ως εξής:
- Συμφωνώ ανεπιφύλακτα και υπογράφω προς το σκοπό της μεταρρύθμισης του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου αναφορικά με την αδειοδότηση, λειτουργία, πιστοποίηση, ελέγχου και εποπτεία των υπαίθριων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων (λούναπαρκ).
- Υπογράφω για ένα νέο, σύγχρονο, σαφές και σύμφωνα με τις ισχύουσες Ευρωπαϊκές Προδιαγραφές, Κανονισμούς λειτουργίας και Πρότυπα μοντέλο (και ιδίως σύμφωνα με τα οριζόμενα στη νέα σειρά Ευρωπαϊκών Προτύπων EN 13814-1/2/3:2019) που θα επαναπροσδιορίζει τις προϋποθέσεις αδειοδότησης, ελέγχου, πιστοποίησης και εποπτείας των παιχνιδομηχανών των λούναπαρκ, με γνώμονα την προστασία των χρηστών από τον κίνδυνο ατυχημάτων και τη βελτιωση της ασφάλειας, μέσω αλλαγών στο σχεδιασμό, την κατασκευή και το πλαίσιο λειτουργίας τους.
- Υπογράφω, τέλος, για τη θέσπιση και εκχώρηση της αρμοδιότητας πιστοποιησης, ελέγχου και επιβεβαίωσης τήρησης του νέου θεσμικού πλαισίου σε Διαπιστευμένους Φορείς Επιθεώρησης και Πιστοποίησης.
Καλείστε να υπογράψετε μέσω ίντερνετ, μέσω της ιστοσελίδας avaaz, εδώ.
Παρακαλώ κοινοποιήστε. Η αλλαγή της νομοθεσίας αφορά το πανελλήνιο και όχι μόνο τον Αλμυρό.
Η κα Έλενα Ράπτη ερεύνησε νομικά το θέμα και παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής, παρουσιάζοντας μια συγκριτική, κριτική επισκόπηση του εγχώριου υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης, λειτουργίας, πιστοποίησης, ελέγχου και εποπτείας των υπαίθριων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων προσωρινού χαρακτήρα (περί λούναπαρκ) με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό, ενώ, κατέληξε στην εισήγησή της, καταθέτοντας προτάσεις αναμόρφωσής του.
Σε σχέση με τα ισχύοντα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο αναφορικά με τα λούναπαρκ, η κα Ράπτη εξήγησε πως, στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες, τόσο η αδειοδότηση όσο και η λειτουργία, πιστοποίηση και εποπτεία των παιχνιδιών είναι ειδικά νομοθετημένη και επιβάλλεται στους λειτουργούς των εγκαταστάσεων των ψυχαγωγικών πάρκων και Λούνα Παρκ, υπάρχουν, δε, σχετικά Εθνικά Πρότυπα και Κανονισμοί καθώς και εναρμονισμένα Ευρωπαϊκά πρότυπα (EN Standards) που διέπουν τις απαιτήσεις ασφαλείας που πρέπει να ικανοποιούν τα παιχνίδια, τόσο κατά το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη συναρμολόγηση και τη λειτουργία τους, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά, στην πολύ πρόσφατα εγκριθείσα σειρά Ευρωπαϊκών προτύπων EN 13814-1/2/3:2019.
Ο έλεγχος και η επιβεβαίωση τήρησης των ως άνω Κανονισμών και Προτύπων ανήκει ως αρμοδιότητα σε Διαπιστευμένους Φορείς Επιθεώρησης και Πιστοποίησης.
Στον αντίποδα, σε εθνικό επίπεδο, αναφέρθηκε στην ύπαρξη ενός δαιδαλώδους, μη επαρκούς θεσμικού πλαισίου σε σχέση την αδειοδότηση και λειτουργία των υπαίθριων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων προσωρινού χαρακτήρα, σύμφωνα με το οποίο πρακτικά προβλέπεται, ότι για την άσκηση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, όπως, λούναπάρκ, πίστες αυτοκινητιδίων, τσίρκο, μουσικές συναυλίες, επιδείξεις και άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, απαιτείται αυτοτελής άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, με αρμόδια αρχή έκδοσης της άδειας αυτής, τους Δήμους της χώρας, οι οποίοι κατόπιν εκζήτησης και λήψης μιας σειράς δικαιολογητικών από τους ενδιαφέρομενους, προβαίνουν στην έκδοση, δίχως κάποια περαιτέρω προϋπόθεση ή θεσμική απαίτηση.
Σε ότι αφορά, δε, στον περιοδικό έλεγχο της καλής λειτουργίας, πιστοποίησης, και εποπτείας των υπαίθριων αυτών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, η κα Ράπτη ανέφερε ότι, απουσία σαφούς θεσμοθετημένου κανονιστικού πλαισίου, προκύπτει-δευτερογενώς-η υποχρέωση των Δήμων γι’ αυτό (ΥΠΑΝ Εγκ. 1/2018), καταλείποντας, ωστόσο πρακτικά, στους ιδιοκτήτες λούναπαρκ την ανάληψη πρωτοβουλιών συντήρησης, ελέγχου και πιστοποίησης, γεγονός το οποίο επικυρώνεται και νομολογιακά.