Ο Τρικαλινός καραγκιοζοπαίχτης Κοσμάς Παναγιώκας, μιλά στο trikalanews.gr για τον Kαραγκιόζη και την νέα ανατρεπτική ιδεολογία με την οποία αντιμετωπίζει τον πρωταγωνιστή του θεάτρου σκιών, αλλά και τον συμπρωταγωνιστή του, Χατζιαβάτη.
Ο 35χρονος καραγκιοζοπαίχτης, ο οποίος έμαθε το θέατρο σκιών ως βοηθός του γνωστού καραγκιοζοπαίχτη των Τρικάλων, ΝίκουΤζήκα – στον οποίο μαθήτευσε από τα 17 του χρόνια – έχει δημιουργήσει εδώ και 3 χρόνια δικό του μπερντέ, παρουσιάζοντας σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων και όχι μόνο, παραστάσεις με έργα Καραγκιόζη τα οποία ο ίδιος συγγράφει. Ο ίδιος επίσης, κατασκευάζει και τις φιγούρες.
«Μικρός δεν έβλεπα Καραγκιόζη. Δεν ήμουν λάτρης. Απλά μια μέρα, ψάχνοντας στις αγγελίες για δουλειά, είδα ότι ο Νίκος Τζήκας ζητούσε βοηθό, πήγα και κόλλησα. Έτσι γνώρισα και αγάπησα τον Καραγκιόζη» είπε.
Στην ερώτηση, πόσο σύγχρονος είναι στις μέρες μας ο πρωταγωνιστής του θεάτρου σκιών, ο Κοσμάς Παναγιώκας, απάντησε: «Έχω μια διαφορετική άποψη για τον Καραγκιόζη. Δεν συμφωνώ με τα παλιά έργα, γιατί είναι άλλης εποχής και για αυτό γράφω δικά μου.
Άλλα ήταν τα ερεθίσματα πριν 50 χρόνια και άλλα είναι σήμερα. Άλλα θέματα αφορούν σήμερα τα παιδιά. Τα έργα μου έχουν να κάνουν με την ευγένεια, την φιλία και την αγάπη και ο Καραγκιόζης δεν χτυπάει ποτέ. Το μεγάλο χέρι το έχει για να αγκαλιάζει».
«Ο Καραγκιόζης και το δέντρο της Αγάπης», «Ο Καραγκιόζης και το Πηγάδι των Ευχών», «Ο Καραγκιόζης και το περίεργο Καρουζέλ», «Ο Καραγκιόζης και ο Πατατούλης», είναι μόνο κάποια από τα έργα που έχει γράψει και παίζει στις παραστάσεις του.
Τα κολλητήρια στα έργα του, όπως ο ίδιος λέει: «κάνουν πολλά και περίεργα πράγματα, όπως πάντα. Πεινάνε, θέλουν να φάνε, να κλέψουν λίγο για να γεμίσουν την κοιλιά τους και βγάζουν πολύ γέλιο».
• «Ο Καραγκιόζης είναι σε άνοδο, γιατί η Ελλάδα πεινάει»
Όσο για τον χαρακτήρα του Καραγκιόζηο Κοσμάς Παναγιώκας, λέει: «Ο Καραγκιόζης στην Ελλάδα έχει περάσει σαν κάτι υποτιμητικό. Σαν βρισιά. Ο Χατζιαβάτης είναι υποτιμητικός ως τίτλος, εμείς όμως, έχουμε περάσει ως τέτοιο τον Καραγκιόζη.
Ο Καραγκιόζης είναι αγωνιστής. Τριακόσια χρόνια η παράγκα του είναι στραβή και ετοιμόρροπη, αλλά αντέχει και αντέχει γιατί έχει το βασικότερο κανόνα ζωής. Ηθική. Ο Καραγκιόζης δεν είναι καθόλου ανήθικος. Προσπαθεί να επιβιώσει, να ταΐσει τα παιδιά του, δεν είναι κατακριτέο αυτό. Αν η μισή Ελλάδα ήταν Καραγκιόζηδες, είχαν δηλαδή την φιλοσοφία του Καραγκιόζη, θα ήμασταν καλύτερη χώρα.
Εξάλλου, σε όλα τα χρόνια της πορείας του Καραγκιόζη, σε όλα τα έργα, ήταν πάντα υποστηριχτής του κατατρεγμένου. Για αυτό όποτε η Ελλάδα είχε κρίση, ανέβαινε ο Καραγκιόζης. Όποτε ευημερούσε η Ελλάδα, όπως τις δεκαετίες του 1980-1990 που η Ελλάδα δεν πεινούσε, εξαφανίστηκε ο Καραγκιόζης».
Σύμφωνα με τον νέο Τρικαλινό καραγκιοζοπαίχτη, οι παραστάσεις Καραγκιόζη τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, παρουσιάζουν άνοδο: «Στις μέρες μας, με την μεγάλη κρίση, εμφανίστηκε ξανά ο Καραγκιόζης και παρουσιάζει μεγάλη άνοδο. Γιατί Καραγκιόζης είναι ο καθένας μας, αυτός που θέλει να μιλήσει. Να πει κάτι. Να αφυπνίσει και να αφυπνιστεί. Είναι αναρχικό πνεύμα ο Καραγκιόζης. Είναι ανυπότακτος και επαναστάτης με αιτία και λόγο, όχι χωρίς αιτία και χωρίς λόγο».
• Ο Χατζιαβάτης που δεν προσκυνά
Στα έργα του, ο Κοσμάς Παναγιώκας, αλλάζει τον χαρακτήρα του Χατζιαβάτη και τον κάνει από υποτακτικό … επαναστάτη και ανυπότακτο.
«Ω! πασά μου, προσκυνώ! συνηθίζει να λέει ο Χατζιαβάτης στα παλαιότερα έργα. Σε αυτά που γράφω, δεν λέει ποτέ προσκυνώ ο Χατζιαβάτης. Λέει, ω! πασά μου δεν προσκυνώ! Δεν πρέπει κανέναν να προσκυνάμε. Σεβόμαστε τους πάντες, κανένας δεν είναι πάνω από μας, αλλά κανένας δεν είναι κάτω από εμάς. Δεν μπορούμε να λέμε στα παιδάκια: Ω! πασά μου προσκυνώ. Τι μηνύματα τους δίνουμε όταν λέμε κάτι τέτοιο; Όχι, κανέναν δεν πρέπει να προσκυνάμε».
• Ο Καραγκιόζης και το μπούλινγκ
Η βασικότερη αρχή του Κοσμά Παναγιώκα ως καραγκιοζοπαίχτης, είναι, μέσω του Καραγκιόζη να περάσει στα παιδιά το μήνυμα κατά του μπούλινγκ.
Σχετικά με αυτό, είπε χαρακτηριστικά: «Στα έργα μου ο Καραγκιόζης είναι ο χαρακτήρας που όλοι ξέρουμε, μόνο που δεν χτυπάει. Είναι κατά του μπούλινγκ. Αυτό είναι το βασικότερο στοιχείο που περνάω στις παραστάσεις. Τα χέρια μας τα έχουμε για να αγκαλιάζουμε και όχι για να χτυπάμε. Το τονίζω πάντα αυτό και στους γονείς. Αν τα παιδιά σας περιμένουν να δουν παράσταση με ξύλο για να γελάσουνε, θα σας απογοητεύσω. Το ξύλο δεν θα έπρεπε να είναι αστείο, γιατί δεν είναι αστείο. Ο Καραγκιόζης χτυπούσε, ο κόσμος γελούσε. Έτσι πέρασε μέσα στα χρόνια και φτάσαμε σήμερα στο μπούλινγκ. Όπου βλέπετε ξύλο, στο σχολείο ή στην πλατεία ή όπου αλλού, να το αναφέρετε, αυτό λέω στα παιδιά μέσα από τις παραστάσεις».