Όταν υπάρχουν εμπνευσμένοι δάσκαλοι, υπάρχει ελπίδα στην Δημόσια Εκπαίδευση.
Ο «Καρυοθραύστης» έκανε το θαύμα του!
Μετά από χρόνια, επειδή μια εμπνευσμένη καθηγήτρια μουσικής από το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, θέλησε οι μαθητές της να δουν μια σπουδαία παράσταση μπαλέτου, ξαναγεννήθηκε – έστω για λίγο, μέχρι να ακολουθήσουν κι άλλα σχολεία το παράδειγμα του «Καρυοθραύστη» – το ξεχασμένο κομμάτι πολιτισμού που προσέφερε πριν από χρόνια, το Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα.
Μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις μπαλέτου, στις σπουδαιότερες αίθουσες του κόσμου, από τα σπουδαιότερα μπαλέτα του κόσμου, ανεβασμένα με σπουδαίους χορευτές, χορογράφους, μαέστρους και ορχήστρες.
• Περιμένοντας τα Χριστούγεννα με «Καρυοθραύστη» στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα.
Το 3ο Γυμνάσιο με πρωτοβουλία της καθηγήτριας μουσικής κ. Λίτσας Κίτρου, επισκέφθηκε την Δευτέρα το πρωί, το Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα για να παρακολουθήσει μια μαγνητοσκοπημένη παράσταση μπαλέτου του «Καρυοθραύστη» του Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, ενός από τα δημοφιλέστερα έργα στην ιστορία του μπαλέτου. Μια πολύ σκληρή και ταυτόχρονα πολύ τρυφερή ιστορία για την ανθρώπινη φύση, φιλία και αγάπη.
Η παράσταση που είδαν οι μαθητές δυο τμημάτων της Α΄ και Β΄ τάξης του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων, ήταν εκείνη που ανέβηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία τα Χριστούγεννα του 1999 στο Λονδίνο, στο θέατρο Κόβεντ Γκάρντεν από το Βασιλικό Μπαλέτο σε χορογραφία του Πήτερ Ράιτ, μια χορογραφία που βασίστηκε στην πρωτότυπη του έργου από τον κορυφαίο Μάριους Πετιπά το 1892. Τον χορογράφο δηλαδή που πρότεινε στον ίδιο τον συνθέτη, το παραμύθι του Χόφμαν «Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικιών» σε διασκευή Αλέξανδρου Δουμά (πατέρα), να γίνει μπαλέτο και για το ανέβασμά του, συνεργάστηκε με τον ίδιο τον Τσαϊκόφσκι. Μια συνεργασία, η οποία αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα κεφάλαια στην Ιστορία της Τέχνης (Μουσικής και Χορού).
• Ευρωπαϊκή συμπεριφορά μαθητών
Η τάξη που τηρήθηκε κατά την προσέλευση των μαθητών του 3ου Γυμνασίου υπό την συνοδεία της κ. Λίτσας Κίτρου, στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα, η τακτοποίησή τους στα καθίσματα, αλλά κυρίως η ησυχία, προσήλωση, σεβασμός και πολιτισμένη συμπεριφορά που επέδειξαν οι μαθητές κατά την διάρκεια της προβολής, ακόμη και στα σημεία που δεν υπήρχε πλοκή του έργου, ήταν μια πραγματική έκπληξη, γιατί ήταν απόλυτα σύμφωνη με τον σεβασμό που οφείλουν να δείχνουν οι μαθητές σε κάθε πολιτιστική εκδήλωση, κάτι που δυστυχώς δεν γίνεται πάντα με τα Ελληνικά σχολεία.
Για αυτό και οι μαθητές της μουσικού Λίτσας Κίτρου από το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, θύμισαν Ευρωπαϊκό σχολείο! Κιχ δεν ακούστηκε. Τα παιδιά, ήξεραν που πήγαιναν, γιατί πήγαιναν, τι επρόκειτο να δουν. Κάποιος είχε φροντίσει να τους μεταλαμπαδεύσει τον σεβασμό και την Αξία της Τέχνης.
• Τι κατάλαβαν τα παιδιά από τον «Καρυοθραύστη»
Μετά το τέλος της προβολής, στην ερώτηση που απεύθυνε το trikalanews.gr στους μαθητές και μαθήτριες για το ποιο ήταν το κεντρικό μήνυμα που έλαβαν από την προβολή της παράστασης του Καρυοθραύστη, απάντησαν:
** «Μου άρεσε γιατί είχε πολύ δράση. Με έβαλε στο Χριστουγεννιάτικο κλίμα».
** «Θέλαμε να μάθουμε κι εμείς από αυτή την παράσταση. Θέλαμε να την δούμε. Δεν μας είχε μιλήσει πρώτη φορά η καθηγήτριά μας για Τέχνη, αλλά πρώτη φορά είδαμε μπαλέτο».
** «Παρόλο που δεν μου αρέσει το μπαλέτο ή μάλλον νόμιζα ότι δεν μου άρεσε, με την παράσταση αυτή μου άρεσε γιατί μου πρόσφερε χαρά. Η Τέχνη προσφέρει πολλά συναισθήματα, κυρίως αγαλλίασης και αγάπης και τα πάντα όλα. Αισθάνθηκα πολλά συναισθήματα, αλλά δεν μπορώ να τα εκφράσω. Και να φανταστείτε νόμιζα ότι δεν μου άρεσε το μπαλέτο! Νομίζω ότι αξίζει να το δούνε και άλλα σχολεία».
** «Μας είχε μιλήσει η καθηγήτριά μας πριν την παράσταση και ξέραμε τι θα δούμε. Δεν ήταν η πρώτη φορά που η κ. Κίτρου μας έχει μιλήσει για την Τέχνη και την δύναμη που έχει στον άνθρωπο. Τελικά δίκιο έχει».
• Η επιτυχία βασίστηκε στο «μπαλετικό» Πα ντε ντε (χορός των δυο) Λ. Κίτρου – Θ. Κλιάφα
Η επιτυχής επίσκεψη του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα, απέδειξε, ότι οι μαθητές των Δημόσιων Σχολείων της χώρας, δεν είναι μόνο για καταλήψεις και για να γράφουν μουτζούρες στους τοίχους των σχολείων, αρκεί να υπάρχουν φωτισμένοι εκπαιδευτικοί που να επιτελούν σωστά το λειτούργημά τους και να μην περιμένουν απλά και μόνο πότε θα χτυπήσει το κουδούνι για σχόλασμα.
Έδειξε όμως και κάτι ακόμη. Το μαγικό της όλης υπόθεσης, που είναι ίδιο με το κεντρικό μήνυμα του έργου του Καρυοθραύστη! Μήνυμα που φαίνεται και στο «πα ντε ντε» – όπως λέγεται στο μπαλέτο – δηλαδή, στον χορό για δυο που υπάρχει σε κάθε έργο μπαλέτου!
Τα παιδιά «μπήκαν» μέσα στην μουσική και το έργο, κατάλαβαν και αισθάνθηκαν βαθιά τα νοήματά του, έστω κι αν δεν μπορούσαν να τα εκφράσουν, κατάλαβαν τι σημαίνει μπαλέτο και η πρώτη τους επαφή με αυτό τους έμεινε ως μια γλυκιά ανάμνηση, έστω κι αν δεν επιλέξουν ποτέ ξανά να δουν μπαλέτο, γιατί ο υπεύθυνος των οπτικοακουστικών προβολών στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα, ο κ. Θοδωρής Κλιάφας, σέβεται και αγαπά, αυτό που κάνει. Και το κάνει καλά, γιατί γνωρίζει καλά το αντικείμενο, έχει εντρυφήσει σε αυτό και με την μεταδοτικότητα που τον διακρίνει, το μεταλαμπαδεύει με περισσή αγάπη και σεβασμό στα παιδιά.
Και αυτό τα παιδιά το εισπράττουν…
Το «πα ντε ντε», ο χορός των δυο στο μπαλέτο, όπως και η ίδια η μουσική προβλέπει στη δομική του υπόσταση, περικλείει, ένα χορό για δυο «διάλογο» στην αρχή από τους δυο πρωταγωνιστές χορευτές και δυο «μονολόγους» στο κέντρο, δηλαδή, τον χορό καθενός πρωταγωνιστή χορευτή, χωριστά, πριν ενωθούν, για τον τελικό χορό των δυο, δηλαδή τον χορό του φινάλε.