Σέβομαι, θαυμάζω και αγαπώ τον Γιάννη Αντετοκούμπο που εξελίχθηκε πλέον σε μεγάλη μορφή του παγκόσμιου μπάσκετ.
Συγκινούμαι με τις διακρίσεις του και καμαρώνω όταν τον αποκαλούν Greek freak στα αμερικάνικα γήπεδα. Αλλά να πανηγυρίσω – έτσι όπως με πηχυαίους τίτλους «πανηγύρισαν» εφημερίδες, κανάλια και άλλες ιστοσελίδες για τη «συμφωνία» του να γυρίσει άλλο ένα σποτάκι ως διαφημιστής του Ελληνικού τουρισμού-, συγγνώμη, δεν το κάνω.
Κυρίως γιατί από τη «συμφωνία» αυτή και ο Yannis βγαίνει ουσιαστικά κερδισμένος. Όχι μόνο η Ελλάδα. Φυσικά και χρειάζεται η Ελλάδα προσωπικότητες που διακρίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο και ντους «προάγει» σε τουριστικούς πρεσβευτές της χώρας μας. Αλλά τα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών που θα έρθουν και φέτος και του χρόνου για να απολαύσουν διακοπές στην Ελλάδα, για την Ελλάδα έρχονται. Για τα νησιά της, για τη θάλασσά της, για τη φιλοξενία, για τις ομορφιές, τα αξιοθέατα, τα μνημεία, την ιστορία της, Άντε και για τα …φαγητά της. Και για τον Yannis. Όχι MONO για τον Yannis.
Εντάξει, βοηθάει ένα διαφημιστικό σποτάκι με ένα σπουδαίο μπασκετμπολίστα που καλεί τον κόσμο να επισκεφτεί την Ελλάδα. Κι αν είχαμε κι άλλους δέκα Αντετοκούμπο, παγκοσμίως γνωστούς, θα βοηθούσε αρκετά περισσότερο. Η πρωτοβουλία της υπουργού κ. Κουντουρά ήταν αξιέπαινη. Και είμαι βέβαιος ότι τα διαφημιστικά σποτάκια που γυρίζονται/ γυρίστηκαν θα είναι το ίδιο καλά, ίσως και καλύτερα από τα θαυμάσια περυσινά όταν ο Yannis έκανε το ίδιο πράγμα και τον ευχαριστούμε.
Αλλά είπαμε: Κερδισμένος ουσιαστικά θα είναι και ο Yannis. Που μπορεί να έχει συμβόλαιο πολλών εκατομμυρίων δολαρίων για να παίζει μπάσκετ στην Αμερική ΟΧΙ όμως με την Ελληνική Εθνική ομάδα αλλά η δική του «φάτσα» θα βρίσκεται στα διαφημιστικά σποτάκια που θα κάνουν το γύρο του κόσμου , η δική του μορφή θα περιβάλλεται από το «σκηνικό» του φυσικού πλούτου και την απίστευτη ομορφιά των νησιών, των θαλασσών, των μνημείων της Ελλάδας, η δική του αθλητική ικανότητα θα αποκτά μεγαλύτερη φήμη και διαφημιστική «αξία».
Έτσι λειτουργεί το πράγμα. Κι ας μη μου πει κανείς ότι «δέχτηκε να το κάνει χωρίς αμοιβή»! Μα υπάρχει μεγαλύτερη αμοιβή για έναν επαγγελματία να ανακηρύσσεται «πρεσβευτής» ενός δημοφιλέστατου και αγαπημένου τουριστικού προορισμού και τα διαφημιστικά σποτάκια στα οποία θα εμφανίζεται να παίζονται σε εκατομμύρια φίλους του μπάσκετ σ όλο τον κόσμο;
Το διαφημιστικό μάρκετινγκ είναι μια πολύ σπουδαία, σύγχρονη «επιστήμη». Βέβαια για να μετάσχεις στη «διανομή» της πίτας, θα πρέπει να είσαι πολύ καλός και πολύ γνωστός. Έτσι, θ ανέβει η αξία σου. Έτσι θα διπλασιαστούν τα συμβόλαια και τα κέρδη σου. Ο Yannis είναι ΠΟΛΥ καλός.
Το απέδειξε από τότε που ξεκίνησε να παίζει μπάσκετ σε παιδικές χαρές στα Σεπόλια, παιδί φτωχής, πολύτεκνης οικογένειας Νιγηριανών γονέων που ήρθε στην Ελλάδα για να βρει μια καλύτερη μοίρα. Ξεχώρισε. Και κάποια στιγμή, «πέταξε» με τα δικά του φτερά. Κι εμείς τον καμαρώνουμε. Περηφανευόμαστε γι αυτόν.
Τον ευχαριστούμε που προσπαθεί να προσφέρει στην Ελλάδα που την αγαπάει. Που τραγουδάει τον εθνικό μας ύμνο στα γήπεδα και τις Εθνικές γιορτές. Και που μαζί με τα αδέλφια του ασχολείται με τον «επωφελή ακτιβισμό». Αλλά στη συγκεκριμένη υπόθεση, το αντικείμενο είναι η ίδια η Ελλάδα. Οι Γιάννηδες είναι «προστιθέμενη αξία». Και εκεί που φτάνουν, αυτός ο Γιάννης ή άλλοι «Γιάννηδες», δεν είναι νοητό να σκέφτεται κανείς ότι μόνο η Ελλάδα «χρωστάει». Όλοι τους «χρωστάνε» στην Ελλάδα.
Στην περίπτωση του Γιάννη Αντετοκούμπο, ούτε η ίδια η Ελλάδα έχει καταλάβει πόσο ΜΕΓΑΛΗ τιμή – αλλά και «αβάντα» – τού κάνει που τού ζητά να μετάσχει στο διαφημιστικό της σποτάκι.
Δημήτρης Κωνσταντάρας