Η τοποθέτηση του Επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Δήμου Τρικκαίων, στην σύσκεψη για τις εξελίξεις στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στα ΤΕΙ.
Μετά την ψήφιση του νόμου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής -που θα προκύψει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά- και τη λειτουργία διετών δομών που θα προστεθούν στο «μενού» προγραμμάτων και πτυχίων, η κυβέρνηση προχωρά την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και στα υπόλοιπα ιδρύματα.
Στην Θεσσαλία αυτό εκφράζεται με το νέο Πανεπιστήμιο που θα προκύψει από την συγχώνευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας. Στο φως της δημοσιότητας έχουν βγει οι προτάσεις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αλλά και κάποιες του ΤΕΙ. Με βάση αυτές προβλέπονται εντάξεις τμημάτων του ΤΕΙ σε σχολές του Πανεπιστημίου, ίδρυση νέων τμημάτων, κατάργηση τμημάτων με τους υπάρχοντες σπουδαστές να μην εντάσσονται στα νέα τμήματα, και ταυτόχρονα ίδρυση διετών προγραμμάτων κατάρτισης από το Πανεπιστήμιο. Θεσμοθέτηση ερευνητικού κέντρου με Ινστιτούτα. Η σκόπιμη σιωπή του υπουργείου για τις αλλαγές, εντείνει τη σύγχυση και την αγωνία που δικαιολογημένα υπάρχει.
- Επιχειρείται από τη μία η καλλιέργεια αυταπατών στους σπουδαστές του ΤΕΙ, για δήθεν αναβάθμιση των σπουδών τους.
- Την ίδια ώρα υπάρχουν και σπουδαστές που βλέπουν το μέλλον τους αβέβαιο καθώς υπάρχουν τμήματα που προτείνεται να κλείσουν, να μετατραπούν επί της ουσίας σε διετής κύκλους κατάρτισης. Για όσους φοιτούν σήμερα στις σχολές του ΤΕΙ οι σχολές τους σταδιακά θα κλείσουν μέχρι το 2024, ενώ οι ίδιοι δεν θα μπορούν να ενταχθούν στις νέες σχολές που θα δημιουργηθούν από την απορρόφηση του ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας στο ΠΘ.
Στην σύσκεψη φορέων της πόλης για τις εξελίξεις στο ΠΘ και ΤΕΙ κυριάρχησε το ζήτημα «ότι… απλώς δεν υπάρχουμε ως νομός στους σχεδιασμούς του ΠΘ».
Από την συζήτηση, δεν αναδείχτηκε, ούτε αμφισβητήθηκε η στρατηγική στόχευση της κυβέρνησης, δηλαδή η εφαρμογή της πολιτικής της ΕΕ για δημιουργία του «Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης» με κριτήριο τις πιθανές μπίζνες. Η αντιπαράθεση εκφράστηκε όχι για την ουσία των αλλαγών αλλά για την έδρα των τμημάτων, βλέποντας τους σπουδαστές ως «πελάτες». Αυτή η αντιπαράθεση είναι συνέπεια της λειτουργίας των ιδρυμάτων με όρους αγοράς. Ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιο ίδρυμα είναι καλύτερο στο να πουλήσει τα «προϊόντα του». Δεν αφορά την εκπαίδευση ολοκληρωμένων επιστημόνων που συμβάλλουν στην ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Γιατί άραγε τόσα χρόνια δεν υπήρξε ανάλογη ανησυχία και διεκδίκηση όλων αυτών που σήμερα ανησυχούν για την τύχη του ΣΕΦΑΑ και του ΤΕΙ, για την δημιουργία φοιτητικών εστιών έτσι ώστε να μην επιβαρύνονται με τον βραχνά των ενοικίων λαϊκές οικογένειες που στέλνουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στην πόλη μας. Γιατί δεν μπήκε ποτέ στην προσοχή τους το γεγονός ότι η πλειοψηφία των φοιτητών σπουδαστών απασχολούνται σε διάφορα μαγαζιά εστίασης και ψυχαγωγίας για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στα μεγάλα έξοδα την ώρα που απερίσπαστα έπρεπε να ασχολούνται με τις σπουδές τους. Ποιο ήταν το ενδιαφέρον τους για το μέλλον των αποφοίτων; Μετά το πτυχίο τι; Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών-σπουδαστών βολοδέρνουν ανάμεσα στην ανεργία και την υποαπασχόληση την ίδια ώρα μάλιστα που οι ώρες του μαθήματος της φυσικής αγωγής στα σχολεία μειώνονται. Δεν γνωρίζανε για τις τεράστιες ελλείψεις του ΤΕΙ σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και την τεράστια έλλειψη αθλητικών υποδομών του ΣΕΦΑΑ;
Οι προτάσεις του δημάρχου Τρικκαίων στη σύσκεψη φορέων για τις εξελίξεις ήταν η δημιουργία τμήματος ΤΕΙ Διατροφής και Διαιτολογίας, καθώς και τμήματος Φυσιοθεραπείας, ως ενισχυτικά –δορυφορικά τμήματα στη ΣΕΦΑΑ, γίνονται για την καλύτερη προσέλκυση «επενδυτών». Ήδη υπάρχουν συναντήσεις του δημάρχου με εταιρείες που εκμεταλλεύονται καλλιέργειες βοτάνων και αρωματικών φυτών.
Για την πρόταση για ΤΕΙ Φυσιοθεραπείας ας δούμε πως έχουν ξεφυτρώσει σαν μανιτάρια στην περιοχή μας ιδιωτικά κέντρα αποκατάστασης. Σκοπός των προτάσεων η παροχή τζάμπα εργατικού δυναμικού μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας , μέσω των διετών προγραμμάτων κατάρτισης που ιδρύονται με τους νέους σχεδιασμούς, και φυσικά τζάμπα έρευνα για τους επιχειρηματικούς ομίλους. Ποιο τελικά το όφελος για τους φοιτητές, τους αποφοίτους , την «τοπική κοινωνία»;
Τι πρέπει να διεκδικήσουμε ώστε «να μην πληρώσουμε και πάλι το μάρμαρο οι φοιτητές – σπουδαστές, εργαζόμενοι»;
Η αλήθεια είναι ότι οι αλλαγές αυτές αποτελούν πολιτική προσαρμογής του χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις παραγγελίες των μεγαλοεπιχειρηματιών. Αυτό το βρώμικο «συμβόλαιο» έχει αναλάβει η κυβέρνηση. Πιο ειδικά, πρόκειται για προσαρμογή στο στόχο της «δίκαιης ανάπτυξης», που διαφημίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Να μπουν μπροστά τα πραγματικά κριτήρια και οι ανάγκες του λαού. Οι απαντήσεις στις αγωνίες και τα ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών βρίσκονται στην πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης, που στηρίζεται από το ΚΚΕ, για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν! Στην πρόταση αυτή η ανώτατη εκπαίδευση είναι πραγματικά ενιαία, γιατί σταματά η πολυδιάσπαση και η κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων με τη διαμόρφωση ενός μόνο πτυχίου ανά επιστημονικό αντικείμενο, ανώτατου, πανεπιστημιακού δηλαδή επιπέδου. Υπάρχει σαφής και επιστημονικός καθορισμός των επιστημονικών αντικειμένων, νέα προγράμματα σπουδών, με κριτήριο να ανταποκρίνονται ενιαία στις πραγματικές ανάγκες της επιστημονικής και κοινωνικής προόδου και όχι στις εφήμερες ανάγκες της «αγοράς» και των μονοπωλίων. Έτσι μπορούν στην πράξη να αντιστοιχίζονται οι σπουδές στις πραγματικές ανάγκες των φοιτητών, των εκπαιδευτικών, αύριο των εργαζομένων.
Με βάση αυτή την πρόταση, το πτυχίο θα είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος. Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Όλα τα ιδρύματα έχουν σύγχρονες υποδομές και εξοπλισμό, εστίες και λέσχες. Οι φοιτητές απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου παροχές, με ευθύνη του κράτους και δεν επιβαρύνονται καθόλου για τις σπουδές τους. Το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό είναι μόνιμο. Η πρόταση αυτή προϋποθέτει μια άλλη οικονομία, νέα κοινωνική οργάνωση και εξουσία, με γνώμονα τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Η πρόταση αυτή πατάει στις ανάγκες και τις δυνατότητες του σήμερα, όπως αυτές καθορίζονται από την ανάπτυξη των ίδιων των μέσων παραγωγής, της ίδιας της επιστημονικής γνώσης. Ταυτόχρονα είναι και η μοναδική που μπορεί να δώσει μεγαλύτερη δύναμη και προοπτική στους καθημερινούς μας αγώνες για τη βελτίωση των συνθηκών σπουδών!