Aπό τον Νικόλαο Σπυρόπουλο, Προγραμματιστή Αναλυτή, Συγγραφέα και Γραμματέα της Επιτροπής Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
Τι είναι το Ψηφιακό Πελατολόγιο της ΑΑΔΕ
Το Ψηφιακό Πελατολόγιο είναι μια νέα ηλεκτρονική εφαρμογή που εισάγεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας στις συναλλαγές και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Αποτελεί ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών, όπου οι επιχειρήσεις καταγράφουν τον αριθμό των πελατών τους, τα στοιχεία τους (όπως ΑΦΜ) και τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών. Η εφαρμογή είναι διασυνδεδεμένη με το σύστημα myDATA της ΑΑΔΕ, επιτρέποντας τη διασταύρωση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
Επιχειρήσεις που βρίσκονται στην λίστα των υπόχρεων στη χρήση του Ψηφιακού Πελατολογίου
Η εφαρμογή θα εφαρμοστεί αρχικά σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως:
- Συνεργεία αυτοκινήτων
- Ηλεκτρολογεία οχημάτων
- Βουλκανιζατέρ
- Φανοποιεία
- Επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ οχημάτων
- Χώροι στάθμευσης οχημάτων
- Πλυντήρια αυτοκινήτων
- Επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων
- Επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων
- Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων, όπως χώροι εκδηλώσεων και εταιρείες catering
Σταδιακά, το μέτρο αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλους κλάδους ώς επί των πλείστων αυτών που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσίας .
Υποχρεώσεις των επιχειρήσεων
Οι επιχειρήσεις που εντάσσονται στο Ψηφιακό Πελατολόγιο θα πρέπει να:
- Καταγράφουν καθημερινά τον αριθμό των πελατών τους.
- Συλλέγουν και διαβιβάζουν τα στοιχεία των πελατών, όπως το ΑΦΜ και τα στοιχεία των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών.
- Διασφαλίζουν ότι τα δεδομένα αυτά διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ μέσω του συστήματος myDATA.
Αυτές οι ενέργειες θα επιτρέπουν στην ΑΑΔΕ να διασταυρώνει τις πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο και να εντοπίζει τυχόν αποκλίσεις ή παρατυπίες.
Προετοιμασία των εταιρειών λογισμικού
Οι εταιρείες που αναπτύσσουν λογισμικό διαχείρισης επιχειρησιακών διαδικασιών (ERP) θα πρέπει να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους ώστε να υποστηρίζουν τις απαιτήσεις του Ψηφιακού Πελατολογίου. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να:
- Ενσωματώσουν τις νέες μεθόδους που απαιτούνται για την αποστολή, ενημέρωση, ακύρωση και συσχετισμό εγγραφών πελατών με φορολογικά παραστατικά.
- Διασφαλίσουν τη συμβατότητα με τις διεπαφές REST API που παρέχει η ΑΑΔΕ για τη διαβίβαση και λήψη δεδομένων του Ψηφιακού Πελατολογίου.
- Παρέχουν οδηγίες και υποστήριξη στους χρήστες τους για τη σωστή χρήση των νέων λειτουργιών.
Η ΑΑΔΕ έχει δημοσιεύσει την τεχνική περιγραφή των διεπαφών REST API για τη διαβίβαση και λήψη δεδομένων του Ψηφιακού Πελατολογίου, η οποία είναι διαθέσιμη στο δοκιμαστικό περιβάλλον myDATA.
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Είχε ανακοινωθεί η εφαρμογή του ότι θα ξεκινήσει στο τέλος του Ιανουαρίου και περιμένουμε διευκρινιστική και τις σχετικές αποφάσεις από την ΑΑΔΕ. Οι εταιρείες λογισμικού μέλη του ΣΕΠΕ ( Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος), είναι σε ανοιχτή γραμμή για τις εξελίξεις της εφαρμογής του μέτρου και εν αναμονή των σχετικών ανακοινώσεων.
*από τον Νικόλαο Σπυρόπουλο, Προγραμματιστή Αναλυτή, Συγγραφέα και Γραμματέα της Επιτροπής Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.