Διαβάστε επίσηςΤα νέα της πόλης

Από το σχολείο στο μουσείο: Μαθαίνοντας για το ρεμπέτικο στο Μουσείο Τσιτσάνη (ΦΩΤΟ)

29 May 2024

Μια ξεχωριστή δράση για τα παιδιά

Ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 24 Μαΐου 2024, στο Κέντρο Ερευνας – Μουσείο Τσιτσάνη, ο Α΄ Κύκλος του καλλιτεχνικού – βιωματικού εργαστηρίου των εκπαιδευτικών δράσεων του προγράμματος «Για την ψυχή μιας μουσικής…». Επρόκειτο για ένα τρίωρο εργαστήριο διαδραστικής ξενάγησης και κλειστής παρουσίασης από τα παιδιά των δύο τμημάτων της Δ΄ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων «Δωρόθεος Σχολάριος»

Το Μουσείο Τσιτσάνη και το κτήριο στο οποίο στεγάζεται, είναι μια σπάνια περίπτωση Μουσείου, που φιλοξενεί ένα ζωντανό, διαρκώς μεταβαλλόμενο έκθεμα. Το ρεμπέτικο τραγούδι και τις απηχήσεις του στα είδη των τεχνών που συναντιέται και επηρεάζει..

Το αόρατο νήμα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, ένα δίκτυο πληροφορίας και προστασίας που συνδέει τη μνήμη για τον καλλιτέχνη Τσιτσάνη και την μουσική του, με την ιστορία και την μνήμη της πόλης, αποτέλεσε μια βάση δεδομένων δημιουργικότητας, που αγκάλιασε τα συναισθήματα ,την περιέργεια και τον αυθορμητισμό των μικρών μαθητών.

Η δράση

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και μοιράστηκαν τις πληροφορίες που επεξεργάστηκαν στο σχολείο, σε σχέση με τη δημιουργία, τη σύνθεση, την ποίηση και τη μουσική στο ρεμπέτικο τραγούδι.

Οι βιωματικές ασκήσεις και τα καλλιτεχνικά ερεθίσματα που διερευνήθηκαν από τα παιδιά, συνδέθηκαν με τα τραγούδια και παρουσιάστηκαν στους χώρους του μουσείου με σύντομες καλλιτεχνικές παρεμβάσεις σε ενεστώτα χρόνο, ενσωματώνοντας τους μικρούς επισκέπτες σε ένα είδος χαρτογράφησης της μουσειολογικής σύνθεσης.

Μέσω αυτών, προσέγγισαν με ποικίλους τρόπους τον ρυθμό, τον χορό και την ιστορία που το ρεμπέτικο τραγούδι εμπεριέχει και αφηγείται.

Ο χάρτης των παρεμβάσεων που δημιουργήθηκε:

Αίθουσα 1: Κελί, διάδρομος ανόδου χρόνια εμφυλίου

«Κάποια μάνα αναστενάζει» 1947 – Ιστορία και αφήγηση

Αίθουσα 2: Γραφείο Τσιτσάνη , Κουζίνα Χάραμα

«Το γράμμα» 1949 – Χορός

 Κεντρικό πάλκο υποδοχής

«Κάθε βράδυ πάντα λυπημένη» 1950 –Τραγούδι

Booth ηχογράφησης

«Το σκαλοπάτι» 1952 – Σωματικό θέατρο και Ρυθμός

Αίθουσα 3: Αλέα των τραγουδιών , Είπαν για τον Τσιτσάνη

Μικρές αφηγήσεις προφορικής ιστορίας. Η σχέση του με τους άλλους.

Τι σημαίνει να γίνεσαι αθάνατος, πριν πεθάνεις;

Τα εργαστήρια εκπονούν ο Δήμος Τρικκαίων, το Μουσείο Τσιτσάνη και η καλλιτεχνική εταιρεία ΕΙ_ΧΟ_Σ. με την αιγίδα και την υποστήριξη του ΥΠΠΟ.

Δημιουργός, υπεύθυνη σχεδιασμού και υλοποίησης Πατρίτσια Λάζου, θεατρολόγος – χορογράφος.

Συνεργαζόμενη μουσικολόγος εκπαιδευτικός του 1ου Δημοτικού Σχολείου, ΒιΒή Κοζιού

Συνοδοί εκπαιδευτικοί των τμημάτων της Δ’ τάξης του σχολείου, κ. Ντίνα Παπασικά και κ. Δημήτρης Γκιρεμέζης.

Διευθύντρια 1ου Δημοτικού Σχολείου, Δρ. Ντίνα Βαρδούλη – Λάππα.

Η πραγματοποίηση του εργαστηρίου συνέπεσε με την επίσκεψη του υφυπουργού Πολιτισμού κ. Χρίστου  Δήμα, στους χώρους πολιτισμού της πόλης μας. Είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τους μαθητές για τον Βασίλη Τσιτσάνη, υπογραμμίζοντας την εκτίμηση του στο έργο του αλλά και της μνήμες των τραγουδιών του, από την ακρόαση τους με την μητέρα του. Ενημερώθηκε για το είδος του προγράμματος και έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και γνώση για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και την UNESCO.

Trikalanews
Author: Trikalanews

Δημήτρης Παπαστεργίου: Ψηφιακή Ελλάδα με χιούμορ και καινοτομία στη ΔΕΘ

Δημήτρης Παπαστεργίου: Ψηφιακή Ελλάδα με χιούμορ και καινοτομία στη ΔΕΘ

Δημήτρης Παπαστεργίου, Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έκλεψε την παράσταση στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης …
Κώστας Σκρέκας: Στήριξη στη στρατηγική ανάπτυξης της κυβέρνησης από το βήμα της ΔΕΘ

Κώστας Σκρέκας: Στήριξη στη στρατηγική ανάπτυξης της κυβέρνησης από το βήμα της ΔΕΘ

Ο πρώην υπουργός έκανε ανάρτηση κατά την ομιλία του Πρωθυπουργού, υπογραμμίζοντας τη σημασία του οδικού χάρτη για μια δίκαιη και …
Κυριάκος Μητσοτάκης: Αύξηση συντάξεων σε 2 εκατ. συνταξιούχους

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αύξηση συντάξεων σε 2 εκατ. συνταξιούχους

Βρίσκομαι μαζί σας αποφασισμένος να τιμήσω την εμπιστοσύνη σας. Κάνοντας πράξη τις δεσμεύσεις για τις οποίες οι πολίτες μας επέλεξαν …
Υπάρχει ξεχωριστός «βλάχικος» πολιτισμός; Υπάρχει «βλάχικη γλώσσα» με την έννοια που δίνουμε στην ελληνική γλώσσα;

Υπάρχει ξεχωριστός «βλάχικος» πολιτισμός; Υπάρχει «βλάχικη γλώσσα» με την έννοια που δίνουμε στην ελληνική γλώσσα;

Η μητρική γλώσσα λοιπόν των βλαχόφωνων Ελλήνων είναι τα ελληνικά και μόνο, τα οποία, όπως όλες οι γλώσσες, έχουν διαλέκτους …