H νέα τεχνική έκθεση κόλαφος του πραγματογνώμονα Βασίλη Κοκοτσάκη έρχεται για να ρίξει φως στις συνθήκες της έκρηξης που οδήγησαν σε θάνατο τουλάχιστον 28 ανθρώπους.
Η συμπληρωματική τεχνική έκθεση πιστοποιεί την ύπαρξη χημικών ουσιών, οι οποίες μεταφέρονταν παράνομα, αφού από πουθενά δεν προκύπτει να έχουν δηλωθεί.
«Χημικά μετέτρεψαν το βαγόνι της επιβατικής αμαξοστοιχίας σε βολίδα φωτιάς» είναι η κατηγορηματική διαπίστωση του έμπειρου πραγματογνώμονα.
Στην έκθεση που έφερε σήμερα στη δημοσιότητα το documento, τονίζεται πως έγιναν επί τούτου τραγικά λάθη και παραλείψεις, τα οποία αναλύονται ένα προς ένα, ενώ πιστοποιεί πως στο χώρο υπήρχαν ακόμη και άνθρωποι οι οποίοι δεν φαίνεται να ανήκουν σε κάποια ομάδα διάσωσης. Μάλιστα, ο κ. Κοκοτσάκης εντοπίζει μέσω φωτογραφικού υλικού ύποπτα κομμάτια, τα οποία θεωρεί πως προέρχονται από το παράνομο φορτίο και τα οποία μετακινούνται σε διαφορετικό χώρο από τα υπόλοιπα. Το δε συγκλονιστικό είναι πως τα εν λόγω συντρίμμια δεν εντοπίζονται μετέπειτα στην θέση Κουλούρι Λάρισας, στο οικόπεδο του ΟΣΕ, όπου και μέχρι σήμερα βρίσκονται τα συντρίμμια. Σημειώνεται ότι η έκθεση κατατέθηκε σήμερα και στον αρμόδιο ανακριτή.
Εκτός των άλλων συνταρακτικών που πιστοποιείται πως έχουν συμβεί, ο κ. Κοκοτσάκης στην έκθεσή του επισημαίνει και το σοκαριστικό γεγονός πως αρμόδιες αρχές επέτρεψαν από την πρώτη στιγμή του δυστυχήματος να βρίσκεται στο σημείο με δικούς της ανθρώπους η εμπλεκόμενη Hellenic Train,να επιχειρεί και στη συνέχεια να απομακρύνει βαγόνια.
Μέσα από την εκτενή έκθεση του ο πραγματογνώμονας Βασίλης Κοκοτσάκης καταλήγει σε δύο υποθέσεις για την θέση του κοντέινερ, το οποίο θεωρεί πως σίγουρα βρίσκεται πάνω σε βαγόνι (πλατφόρμα της εμπορικής αμαξοστοιχίας).
Το πρώτο σενάριο
Το πρώτο σενάριο θέλει το κοντέινερ να βρίσκεται ακριβώς πίσω από την 2η ηλεκτρομηχανή σε κενό χώρο της πλατφόρμας 1. Η σκέψη του περιγράφεται ως εξής:
«Ο μηχανοδηγός /μηχανοδηγοί άσκησαν ενστικτωδώς τα φρένα όταν αντιλήφθηκαν την θέση του ερχόμενου εξ αντιθέτου τρένου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι υπερμεγέθεις λαμαρίνες να μετατοπιστούν μπροστά λόγω της κινητικής ενέργειας και της έλλειψης αξιόλογου και ικανού μηχανισμού να μπορεί να σταματήσει την πρόσθια κίνηση τόσο μεγάλου φορτίου σε περίπτωση ατυχήματος ή μεγάλης πέδησης.
Οι λαμαρίνες λοιπόν κινούμενες ανεξέλεγκτα χτύπησαν το κοντέινερ μεταφοράς επικινδύνων καυσίμων υλικών που βρισκόταν πιθανόν ακριβώς, προκαλώντας διασπορά του υγρού καυσίμου και ταυτόχρονα υπήρξε έναυση αυτού από τους σπινθήρες των ηλεκτρικών εκκενώσεων από την πτώση καλωδίων μεταφοράς ρεύματος.
Εκεί είχαμε και την πρώτη έκρηξη αερίου νέφους και την διασπορά των πάνελ του κοντέινερ και μικρότερων αντικειμένων αλλά και την συνεχόμενη μετατροπή του υπολείμματος νέφους ατμών σε πυρόσφαιρα (fire ball). Κομμάτια του ίδιου φορτίου επίσης εκτινάχθηκαν στην φορά της επιβατικής αμαξοστοιχίας όπως περιγράφουμε στην δυναμική της έκρηξης με τα τραγικά αποτελέσματα στα θύματα».
Το δεύτερο σενάριο
Το δεύτερο σενάριο του κ. Κοκοτσάκη θέλει το κοντέινερ με το παράνομο υλικό να βρίσκεται πίσω από τα ελάσματα στον κενό χώρο της πλατφόρμας Νο 4 και μπροστά από το εμπορευματοκιβώτιο. Η σκέψη του περιγράφεται ως εξής:
«Στην περίπτωση αυτή, η αρχική διασπορά του φορτίου που προκάλεσε την έκρηξη έγινε από την παράσυρση του κοντέινερ από το πίσω μέρος της δεύτερης ηλεκτράμαξας της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Σε αυτή την περίπτωση η μηχανική που το δημιούργησε αυτό θα μπορούσε να είναι η εξής:
Κατά την σύγκρουση της πρώτης ηλεκτράμαξας με την αρχή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προκάλεσε την μετατόπιση του φορτίου το οποίο πίεσε υπερβολικά το πίσω μέρος της δεύτερης ηλεκτράμαξας εξ ού και η αποκόλληση τμήματος αυτής προκαλώντας την να σηκωθεί στον αέρα σχηματίζοντας το γράμμα (Λ) μεταξύ πρώτης και δεύτερης ηλεκτράμαξας. Και φορά ημικυκλική προς τα αριστερά του άξονα φοράς (ουσιαστικά όλα πλην ενός των ελασμάτων πέρασαν από κάτω και από τις δύο ηλεκτράμαξες). Το πίσω μέρος της ηλεκτράμαξας μαζί με το τυλιγμένο γύρω της έλασμα λαμαρίνας χτύπησαν τα πάνελ του κοντέινερ μεταφοράς εύφλεκτων.
Ακολούθως η εξέλιξη είναι ίδια όπως παραπάνω .Σημειώνεται ότι από πρόχειρους υπολογισμούς η πλατφόρμα (βαγόνι) Νο 4 ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από τα άλλα βαγόνια (περίπου 20%).
Η φωτιά στο μπροστινό τμήμα της επιβατικής αμαξοστοιχίας και κυρίως το βαγόνι με τα πολλά θύματα φέροντα εγκαύματα, φαίνεται να έχει μεγάλη ένταση από την περιέλουση της με καύσιμο στον έμπροσθεν της τμήμα αλλά και την προσθήκη αέρα από την κίνηση δημιουργώντας τραγικές συνθήκες , προήλθε από τα κομμάτια ή το ή τα δοχεία(ο) που περιείχαν το εύφλεκτο υλικό τα οποία εκτινασσόμενα βρέθηκαν φλεγόμενα στην πορεία της, τα παρέσυρε , μεταδόθηκε η φωτιά με μεγάλη ταχύτητα στο βαγόνι τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά με τραγικές συνέπειες για τους επιβάτες.
Ακολούθως το επιβατηγό βαγόνι κατέληξε εκτός πορείας και όταν το υλικό μετάδοσης της φωτιάς εξέλειπε, συνέχισε να καίγεται αυτόνομα με τα καύσιμα υλικά που υπήρχαν στο εσωτερικό του».
Άφησαν τη Hellenic Train να απομακρύνει συντρίμμια
Ένα από τα εντυπωσιακά συμπεράσματα της νέας έκθεσης Κοκοτσάκη είναι ότι όχι μόνο υπήρξαν «παραλείψεις» αλλά και «αλλοίωση της σκηνής του εγκλήματος από την πρώτη κιόλας μέρα μετά το δυστύχημα». Είναι χαρακτηριστικό ότι άφησαν την Hellenic Train να αποσύρει βαγόνια και εμπορευματοκιβώτια από το χώρο του δυστυχήματος, ενώ κανονικά θα έπρεπε «να είχε απαγορευτεί οποιαδήποτε εμπλοκή της εταιρείας. Επίσης η απομάκρυνση των συντριμμιών έγινε «χωρίς περιγραφή και κυρίως χωρίς ταυτοποίηση, κατάσχεση και ασφαλή διατήρηση».
Μετέφεραν συντρίμμια σε άγνωστο σημείο για να τα εξαφανίσουν
Ένα από τα συγκλονιστικά συμπεράσματα του κ. Κοκοτσάκη έχει να κάνει με την εξαφάνιση κρίσιμων στοιχείων από το χώρο του δυστυχήματος προς άγνωστη κατεύθυνση, καθώς δεν έχουν εντοπιστεί στη θέση Κουλούρι, όπου μεταφέρθηκαν τα υπόλοιπα συντρίμμια.
Συγκεκριμένα, όπως υπογραμμίζει κατά την διάρκεια των ερευνών, «έγινε αντιληπτή μια συστηματική, συνεχόμενη και επιμελής προσπάθεια μεταβολής και αλλοίωσης του τοπίου του δυστυχήματος-εγκλήματος ,από μέλη ομάδας που δεν φάνηκαν να ανήκουν σε κάποια ομάδα διάσωσης». Όπως αναφέρει «με πολύ μεθοδικό τρόπο αφαιρούσαν συγκεκριμένα κομμάτια από τον χώρο του δυστυχήματος και τα τοποθετούσαν επιμελώς στο πίσω μέρος του εναπομείναντος βαγονιού, πίσω από το εμπορευματοκιβώτιο με τα χαρακτηριστικά ΖIM-ONITOR». Μάλιστα παραθέτει φωτογραφία που δείχνει πως ενώ συγκεντρώνονται τα συντρίμμια για το Κουλούρι σε σωρούς, «τα αντικείμενα που προέρχονται από την εκτίναξη κοντέινερ, συγκεντρώνονται σε σημείο κοντά στις γραμμές για να οδηγηθούν στην συνέχεια επί της πλατφόρμας βαγονιού πάνω στις γραμμές και από εκεί σε αμαξοστοιχία που προσήλθε για τον σκοπό αυτό».
Τα στοιχεία αυτά μεταφέρθηκαν με την «αμαξοστοιχία μεταφόρτωσης ..σε άγνωστη κατεύθυνση , αφού στην θέση Κουλούρι δεν βρέθηκαν», ενώ όπως αναφέρεται «τα συγκεκριμένα κομμάτια δεν αποτελούν κομμάτια του δηλωμένου εμπορεύματος της εμπορικής αμαξοστοιχίας, και έπρεπε να μεταφερθούν με τα υπόλοιπα συντρίμμια – πειστήρια του δυστυχήματος στην θέση Κουλούρι όπου έχουν μεταφερθεί τα υπόλοιπα με τα φορτηγά αυτοκίνητα».
«Είναι εμφανής η συνεχόμενη παρουσία της βοηθητικής αμαξοστοιχίας με τα κίτρινα βαγόνια και με φορά που επιτρέπει φόρτωση αυτών των στοιχείων.-πειστηρίων» τονίζει ο κ. Κοκοτσάκης, ενώ σε άλλο σημείο της έκρηξης τονίζει πως «η μεταφορά και αφαίρεση αυτών των κομματιών είναι άκρως προβληματική και ενοχοποιητική ως προς την αλλοίωση της σκηνής του δυστυχήματος (εγκλήματος)».
Έριξαν χαλίκια για να αλλοιώσουν αποδεικτικό υλικό για την έκρηξη
Ένα ακόμη σημείο στο οποίο καταλήγει ο κ. Κοκοτσάκης έχει να κάνει με το κυβερνητικό επιχείρημα περί ρίψης «χαλικιών» ώστε να μπορούν να πατάνε σε σταθερό έδαφος οι γερανοί. Ο πραγματογνώμονας καταρρίπτει το επιχείρημα αυτό, υπογραμμίζοντας πως «χρονολογικά οι ενέργειες της ομάδας που έκανε την αφαίρεση χώματος και την κάλυψη του χώρου με χαλίκι, και με τον τρόπο που έγιναν, είχαν ως αποτέλεσμα την επικάλυψη του εδάφους και την αποστέρηση αποδεικτικών στοιχείων».
«Το επιχείρημά τους ότι αυτό ήταν απαραίτητο για τη σταθερότητα του εδάφους δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και αποδεικνύεται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό» αναφέρει ο κ. Κοκοτσάκης.
Ο πραγματογνώμονας εξηγεί επίσης για ποιο λόγο έριξαν χαλίκια σε συγκεκριμένα σημεία αφού πρώτα αφαίρεσαν χώμα. Όπως εξηγεί πρόκειται «για τα σημεία που πέραν των βιολογικών υπολειμμάτων, θα υπήρχαν και τα αποδεικτικά στοιχεία «μόλυνσης» των υλικών καύσης που περιείχε το κοντέινερ (COSHH) που εξερράγη μαζί με τα δοχεία του, που τροφοδότησαν τη φωτιά σκοτώνοντας τους περισσότερους εκ των θυμάτων που έφεραν εγκαύματα».
«Η σπουδή αφού ανασύρθηκαν τα βαριά συντρίμμια και ολοκληρώθηκε η ανάσυρση θυμάτων , να συλλέγονται μαζικά όλα τα μικρά συντρίμμια και να διαμορφώνεται και επιστρώνεται ο χώρος με χαλίκια όπως-όπως και ανάμεσα σε μηχανήματα που επιχειρούν , μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο στόχος δεν ήταν η αρωγή στις επιχειρήσεις των γερανών, αλλά η αλλοίωση και απόκρυψη στοιχείων, γιατί η ενέργεια τους αυτή εκεί ουσιαστικά οδήγησε» επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην έκθεση Κοκοτσάκη.
Βέβαιη για το πτητικό υλικό που δημιούργησε την έκρηξη
Έχοντας στην διάθεσή τους πλούσιο βιντεοσκοπικό υλικό, πάντα με την βοήθεια του Μάνου Παπαδάκη, καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Χιούστον, ο οποίος έκανε και την ανάλυση, βεβαιώνεται πως πρόκειται για διαρροή εύφλεκτης πτητικής χημικής ουσίας που βρισκόταν στην εμπορική αμαξοστοιχία, «η οποία προηγήθηκε τουλάχιστον της ανάφλεξης – καύσης που προκλήθηκε από την ηλεκτρική εκκένωση».
Οι συντάκτες της έκθεσης παρατηρούν πως «προκύπτει με σαφήνεια ότι βαγόνι ή βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας τυλίγονται στις φλόγες , όταν πέραν των άλλων, ήλθαν σε επαφή με φλεγόμενο δοχείο περιεχόμενο εύφλεκτη καύσιμη ύλη δοχείο το οποίο είχε εκτιναχθεί από το σημείο αποθήκευσης -μεταφοράς του».
Μάλιστα, όπως παρατηρούν από το φωτογραφικό υλικό αυτό «εμφανίζεται να φλέγεται κινούμενο με κατεύθυνση φλογών αντίθετα με την κίνηση του βαγονιού, ώσπου αυτό να καταλήξει στα πρανή της σιδηροδρομικής τροχιάς».