του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Την Παρασκευή πριν κλείσουμε για τις διακοπές των Χριστουγέννων μαθητές της Γ΄ Λυκείου έκαναν μια αίθουσα ρημαδιό. Πεταμένα κάτω θρανία, καρέκλες, βιβλία, τετράδια, χυμένοι καφέδες … και μάλιστα τράβηξαν και φωτογραφίες και βίντεο για να αποθανατίσουν την «ηρωική» τους πράξη.
Εννοείται ότι οι καθηγητές δεν ξέρουμε ποιοι μαθητές το έκαναν. Γιατί πρωταρχική φροντίδα των μαθητών που κάμνουν «ηρωικές» πράξεις είναι να μην τους ανακαλύψουν και τιμωρηθούν (σιγά τις τιμωρίες δηλαδή, αλλά πάλι οι μαθητές φοβούνται).
Αν αμφιβάλλετε για τα παραπάνω δοκιμάστε να κάνετε παρατήρηση σε ομάδα μαθητών για κάτι κακό που έκαναν, ας πούμε για ζημιές σε ένα αυτοκίνητο.
Η πρώτη αντίδραση θα είναι να σας κοιτάνε σαν να είστε εξωγήινος χωρίς να λένε τίποτα, κι αν επιμείνετε, θα αρνούνται όλοι την κατηγορία και ας το έκαναν κάποιοι απ’ αυτούς. Για παράδειγμα σε πολυήμερη εκδρομή μαθητών της Β΄ Λυκείου ήταν γνωστό ότι συγκριμένοι μαθητές έκαναν ζημιά στο λεωφορείο. Δεν το παραδέχθηκαν όμως, και πλήρωσαν όλοι οι μαθητές από 10 ευρώ για την ζημιά. Και πολλά άλλα τέτοια.
Είναι γνωστό ότι σχεδόν όλοι οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου στα μαθήματα που θα δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις κάμνουν φροντιστήριο.
Η ύλη όμως των Εξετάσεων θα διδαχθεί και στο σχολείο. Πολλοί μαθητές θεωρούν ότι τους αρκεί το φροντιστήριο που κάμνουν μιας και εκεί πληρώνουν οι ίδιοι τον καθηγητή και είναι το πολύ 5 μαθητές, ενώ στο Λύκειο συχνά είναι 25 μαθητές.
Πιθανόν και κάποιοι συνάδελφοι των φροντιστηρίων να τους συμβουλεύουν να μην προσέχουν στο μάθημα του σχολείου.
Το αποτέλεσμα είναι την ώρα του μαθήματος πολλοί μαθητές να λύνουν ασκήσεις για το φροντιστήριο ή να συμπεριφέρονται σαν να είναι «η ώρα του παιδιού». Περιττό να πω ότι δεν υπολογίζουν καθόλου τις συμβουλές μας για την ωφέλεια που θα έχουν προσέχοντας το μάθημα στο σχολείο ή ότι κι εμάς οι γονείς τους μάς πληρώνουν έμμεσα μέσα από τους φόρους.
Πολλοί μαθητές θεωρούν ότι από πολλά μαθήματα όπως την Βιολογία, την Ιστορία κλπ δεν έχουν να ωφεληθούν τίποτα.
Γι αυτό, όχι μόνο δεν προσέχουν στο μάθημα με ότι αυτό συνεπάγεται για το μαθησιακό κλίμα στην αίθουσα, αλλά αφήνουν και τα βιβλία στο σχολείο για να μην κάνουν τον κόπο να τα κουβαλάνε. Σε πολλά Λύκεια που έχουν πλέον αποδεχτεί αυτή την προβληματική συμπεριφορά των μαθητών (να μη διαβάζουν), τους φτιάχνουν και ράφια για να τοποθετούν τα βιβλία.
Ναι είναι πρόβλημα όταν οι περισσότεροι μαθητές στο Λύκειο ούτε κοιτάζουν στο σπίτι ποιο μάθημα έχουν την άλλη μέρα. Γιατί αν δεν διαβάζουν στο σπίτι τα μαθήματα, δεν έχει νόημα να φοιτούν στο Λύκειο. Εδώ με μαθητή της Β΄ περπατούσαμε μαζί προς το σχολείο και με ρωτάει «Κύριε σήμερα έχουμε μαζί σας μάθημα ;». Του λέω «τι να σου πω ;». Νομίζω η διαπίστωση αυτή ότι δηλαδή πολλοί μαθητές στο Λύκειο δεν διαβάζουν έχει διαπιστωθεί και από πολλούς που βρίσκονται έξω από την εκπαίδευση.
Διάβασα στο in.gr ένα άρθρο του κ. Ανδρέα Ανδριανόπουλου με τίτλο «Η χαϊδεμένη νεολαία» στο οποίο κατέληγε : «Τα παιδιά είναι πιο φροντισμένα και προστατευμένα από ποτέ. Αλλά και πιο αδιάφορα κι απομακρυσμένα από τη γνώση από οποτεδήποτε. Για τι μέλλον μπορούμε να μιλάμε; Ο Θεός να βάλει το χέρι του…».
Μη μου πείτε ότι πρέπει να φαίνεται αυτή η κατάσταση στην βαθμολογία των μαθητών ; Το έχω πλέον πάρει κι εγώ απόφαση όπως και πολλοί συνάδελφοι πως, είτε τους βάλεις χαμηλούς βαθμούς, είτε τους βάλεις υψηλούς βαθμούς, δεν πρόκειται στην συμπεριφορά των μαθητών ν’ αλλάξει τίποτα. Είναι τόσο ζαλισμένοι σήμερα οι μαθητές στο Λύκειο από τα κινητά, από το πολύ χάιδεμα, από την άρρωστη κατάσταση πολλών οικογενειών, από την προβληματική κοινωνία μας … που συμφωνώ με τον κ. Ανδριανόπουλο, μόνο μια επέμβαση του Θεού θα μπορούσε να βελτιώσει την κατάσταση.
Επομένως γιατί να βάλω χαμηλή βαθμολογία και να κάθομαι μετά να μαλώνω με κάθε γονέα που θεωρεί το παιδί του αριστούχο στα μαθήματα ; Δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας δεν έδωσε στο Λύκειο το κύρος που θα έπρεπε να έχει, όπως το έχει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στα διαλείμματα παίζουμε κρυφτούλι με τους μαθητές για να μην καπνίσουν. Δυστυχώς φέτος πολλοί μαθητές και μαθήτριες της Α΄ καπνίζουν.
Μη μου πείτε ότι περιμένετε να τους συμβουλεύσουμε για τις βλάβες που προκαλεί το κάπνισμα και να μας ακούσουν ; Να σας εξομολογηθώ, στην εφημερία μου είμαι αυστηρός για το κάπνισμα πιο πολύ από τον φόβο μήπως καπνίζουν χασίσι και όχι τσιγάρο.
Καλά, οι απαγορεύσεις για τα κινητά στα διαλείμματα, ξεχάστε το. Να μην ανοίγουν το κινητό στην ώρα του μαθήματος και είμαστε ευχαριστημένοι. Τι είπατε, τα απαγορεύει το Υπουργείο Παιδείας ; Καλύτερα να τους απαγορεύει να αναπνέουν, τούς είναι πιο εύκολο.
Ευτυχώς μέχρι τώρα κατάληψη δεν είχαμε. Φαίνεται είναι αποδιοργανωμένοι οι συντονιστές των καταλήψεων στην Αθήνα. Βέβαια αυτό έχει και ένα κακό, επειδή οι μαθητές που κοιμούνται στα μαθήματα ή δεν αφήνουν να γίνει το μάθημα, στις καταλήψεις ξυπνάνε και βρίσκονται συνεχώς σε υπερδιέγερση. Κάτι είναι κι αυτό.
Μήπως απορείτε τι κάνει το Υπουργείο Παιδείας για όλα αυτά ; Το Υπουργείο πλέει σε πελάγη ευτυχίας. Γνωρίζει ποια είναι η κατάσταση στα Λύκεια από την αυτοαξιολόγηση, όρισε να παίρνουν οι γονείς τον πρώτο έλεγχο προόδου των παιδιών τους στα μέσα Φεβρουαρίου, έδωσε δικαίωμα στους μαθητές για 114 αδικαιολόγητες απουσίες, όρισε να προάγονται οι μαθητές στην επόμενη τάξη με μέσο όρο 10 από όλα τα μαθήματα, θα ξεκινήσει πάλι το πολλαπλό βιβλίο που δοκιμάστηκε πριν χρόνια και απέτυχε, θα …
Εννοείται ότι όλα αυτά θα αποδώσουν επειδή οι μαθητές είναι ώριμοι και υπεύθυνοι. Μα αν δεν ήταν θα τους έδιναν δικαίωμα ψήφου ; Έ τώρα, κι αν έκαναν την αίθουσα ρημαδιό πριν τα Χριστούγεννα δεν πειράζει, παιδιά είναι. Αρκεί που το Υπουργείο Παιδείας φροντίζει οι απόφοιτοι του Λυκείου να έχουν υψηλό επίπεδο μόρφωσης και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.