Η αρχική δυνατότητα του ΟΣΕ είναι για τρία εμπορικά δρομολόγια και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Σε μερική επαναλειτουργία τίθεται από την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Τρεις μήνες μετά την πλήρη καταστροφή 50 χιλιομέτρων στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα, και την τρίμηνη αποκατάσταση με express διαδικασίες, από την ερχόμενη Κυριακή ξεκινούν αρχικά τα εμπορευματικά δρομολόγια. Σήμερα ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης έχει πάει στα έργα για το τελευταίο τεστ για να δοθεί και το τελικό πράσινο φως.
Αυτό καθώς σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ στο ypodomes.com υπάρχουν συσσωρευμένα εμπορευματοκιβώτια σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και πρέπει να ξεκινήσει η αποσυμφόρηση τους.
Αυτό καθώς σύμφωνα με υπολογισμούς η ζημιά που υφίστανται οι εταιρείες μεταφοράς φτάνει μέχρι και το ένα εκατομμύριο ημερησίως λόγω της αναγκαστικής οδικής τους μεταφοράς.
Η αρχική δυνατότητα του ΟΣΕ είναι για τρία εμπορικά δρομολόγια και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Στις 16 Δεκεμβρίου έχει υπολογιστεί να ξεκινήσουν και τα επιβατικά δρομολόγια στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αναμένεται από την Hellenic Train να ανακοινώσει την συχνότητα των δρομολογίων.
Αυτό που αναμένεται είναι να μπορούν να γίνουν τέσσερα δρομολόγια και από τις δύο κατευθύνσεις, ένα πρωινό και ένα απογευματινό.
Τα δρομολόγια Αθήνας-Θεσσαλονίκης μέχρι να αποκατασταθούν πλήρως οι γραμμές στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα θα έχουν περιορισμό ταχύτητας μέχρι τα 80χλμ. Με την πλήρη ολοκλήρωση των έργων θα υπάρχει δυνατότητα για λειτουργική ταχύτητα μέχρι και 160χλμ/ώρα.
Στις αρχές του έτους εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τα οριστικά έργα αποκατάστασης για την σιδηροδρομική διπλή γραμμή Δομοκός-Λάρισα. Το κόστος των έργων υπολογίζεται σε 130 εκατ. ευρώ.Τα έργα έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η διαδικασία του διαγωνισμού θα γίνει με fast track καθώς εντάσσεται στην τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο για τα συνολικά έργα αποκατάστασης (δηλαδή και οδικά και άρδευσης κλπ) από τις ζημιές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel σε Στερεά Ελλάδα και Θεσσαλία. Στόχος του ΟΣΕ είναι να υπάρχει ανάδοχος το δεύτερο τετράμηνο του 2024.
Αυτό σημαίνει ότι θα παρακαμφθεί η κλασική διαδικασία δημοσίων έργων και ο διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα, θα πραγματοποιηθεί με πρόσκληση εταιρειών με πείρα σε ανάλογα έργα, με κατεπείγουσες διαδικασίες προκειμένου να υπάρχει άμεση τοποθέτηση αναδόχου που θα υλοποιήσει τα απαιτούμενα έργα. Αυτό εκτιμάται ότι θα μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο ολοκλήρωσης του διαγωνισμού στο μισό ενώ και τα έργα θα εκτελεστούν με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής από τον ανάδοχο.
Το κατασκευαστικό έργο
Ο ανάδοχος θα αναλάβει αρχικά την αποκατάσταση της γραμμής ανόδου (από Δομοκό προς Λάρισα) με προγραμματισμένο χρονοδιάγραμμα τους 11 μήνες.
Όταν θα παραδοθεί η γραμμή, θα επανέλθουν και οι κανονικές ταχύτητες που θα φτάνουν μέχρι και τα 160χλμ/ώρα. Στη συνέχεια ο ανάδοχος θα πρέπει να αναλάβει την γραμμή καθόδου (από Λάρισα προς Δομοκό) με χρονοδιάγραμμα 8 μήνες.
Η ολοκλήρωση των έργων είναι σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης ολοκληρώνεται στα τέλη του 2025, πράγμα που σημαίνει πως τόσο ο διαγωνισμός όσο και τα έργα θα πρέπει να πραγματοποιηθούν με μεγάλη συνέπεια. Τα έργα εντάσσονται στο πακέτο έργων που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στη Θεσσαλία από τις καταστροφές του Daniel.
Στην περίπτωση των οριστικών έργων αποκατάστασης, η διπλή σιδηροδρομική γραμμή θα πρέπει να έχει κάποια επιπλέον χαρακτηριστικά ώστε σε ακραία φαινόμενα οι συνέπειες να είναι διαχειρίσιμες και όχι καταστροφικές. Στο τμήμα από τον Δομοκό μέχρι τον Κράνωνα, μήκους 35-40χλμ η διπλή γραμμή να είναι πλέον υπερυψωμένη και να κατασκευαστεί με σταθερή επιδομή, δηλαδή μια πιο “συνεκτική” και στιβαρή κατασκευή.
Ουσιαστικά η γραμμή θα είναι εγκιβωτισμένη και ανά κάποια μέτρα θα υπάρχουν ανοίγματα (χαμηλά στην υποδομή) ώστε σε περίπτωση πλημμύρας να υπάρχει η δυνατότητα τα νερά να διοχετεύονται από τη μια πλευρά της γραμμής στην άλλή και να μην καταστρέφεται η υποδομή της γραμμής αλλά και τα συστήματα που την συνοδεύουν.
Ο δεύτερος διαγωνισμός
Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω ταυτόχρονα με την εργολαβία για τα κατασκευαστικά έργα θα τρέξει με την ίδια διαδικασία και ένας διαγωνισμός για την επανεγκατάσταση των συστημάτων που διαλύθηκαν από τις πρόσφατες πλημμύρες στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Αυτή θα περιλαμβάνει την ανάταξη ηλεκτροκίνησης, ETCS και σηματοδότησης. Το κόστος θα είναι 18-20 εκατ. ευρώ για τη σηματοδότηση και για την ηλεκτροκίνηση γύρω στα 5 εκατ. ευρώ. Συνολικά το ποσό εκτιμάται γύρω στα 25 εκατ. ευρώ. Σκοπός είναι όταν τελειώσουν τα κατασκευαστικά έργα, να έχουν τελειώσει και η εγκατάσταση των συστημάτων για να μπορεί η κίνηση των τρένων να λειτουργεί και να ελέγχεται από τα Κέντρα Ελέγχου.
πηγή: ypodomes