Προβληματισμός για τον σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών – Ποιοι θα αναλάβουν τα έργα;
Το Υπουργείο Υποδομών φαίνεται να είναι ο κύριος φορέας που αναλαμβάνει την ανοικοδήμηση της Θεσσαλίας αλλά και της ΠΕ Τρικάλων. Σε δημοσίευμα της «Καθημερινής» αποκαλύπτεται όλο το σχέδιο της κυβέρνησης που εφόσον ισχύει προσθέτει προβληματισμούς παρά ανακούφιση.
Οι προδιαγραφές προβληματίζουν
Στην Π.Ε. Τρικάλων οι καταστροφές σε αριθμούς αποδίδονται σε 11,7χλμ οδικού δικτύου, 35 γέφυρες, 28 τεχνικά έργα, 19 σχολεία.
Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Trikalanews.gr φαίνεται σε αυτή την περίπτωση να αντιμετωπίζονται όλα αποσπασματικά και όχι ως μια ολοκληρωμένη πρόταση που ακόμη «παίζει» στο δήθεν δίλημμα αν τα έργα που θα γίνουν θα αφορούν μια ενδεχόμενη καταστροφή με συχνότητα 50ετίας ή 100ετίας.
Σε πρώτο επίπεδο, αυτό που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι ότι το υπουργείο Υποδομών έχει αναλάβει την αποκατάσταση των οδικών υποδομών (δρόμοι – γέφυρες) αντί της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των σχολείων αντί των δήμων. Παράλληλα θα ασχοληθεί και με τις ζημιές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ως εποπτεύον υπουργείο στον ΟΣΕ στις οποίες όμως δεν γίνεται καμία αναφορά για τον άξονα Αθήνα – Καλαμπάκα.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση θα βασιστεί σε ένα συνδυασμό δωρεών και πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης ενώ οι προδιαγραφές θα πρέπει πλέον να αναθεωρηθούν με βάση τα όσα ήδη έχουν αναθεωρηθεί από καταστροφές που σημειώθηκαν τα περασμένα χρόνια και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ποιοι θα αναλάβουν τα έργα
Το υπουργείο Υποδομών φέρεται να βρίσκεται αυτό το διάστημα σε επαφή με τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, κάποιες από τις οποίες έχουν άλλα έργα στην περιοχή της Θεσσαλίας (λ.χ. η ΤΕΡΝΑ κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Ε65).
Όπως διαβάζουμε στην Καθημερινή, «Αυτές οι επαφές γίνονται για δύο λόγους: κατ’ αρχάς για να αποφασιστεί ποιος θα αναλάβει τι, αφού το υπουργείο Υποδομών με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση δύναται να αναθέτει τα έργα μέσα από μια κλειστή διαδικασία (όχι ανοιχτό διαγωνισμό), όπου θα καλεί έως τρεις εταιρείες να υποβάλουν οικονομική προσφορά.
Η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει μια κατεπείγουσα διαδικασία: δεν χρειάζεται ωρίμανση των έργων (δηλαδή κανονικές μελέτες), αλλά μια τεχνική περιγραφή, ένα χρονοδιάγραμμα και ένας προϋπολογισμός, ενώ τις μελέτες και την κατασκευή αναλαμβάνει ο ανάδοχος του έργου. Επίσης, αυτά τα έργα θα εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης».
Ο Οργανισμός Υδάτων Θεσσαλίας στα χέρια των υπουργείων
Σε δεύτερο επίπεδο, το υπουργείο Περιβάλλοντος θα ετοιμάσει τις δικές του παρεμβάσεις, που θα κινηθούν επάνω σε τρεις άξονες. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, «Πρώτον, μαζί το υπουργείο Υποδομών θα αναλάβουν τον «Οργανισμό Υδάτων Θεσσαλίας». Την ίδρυση του οργανισμού εξήγγειλε ο ίδιος ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και σήμερα τα δύο συναρμόδια υπουργεία συζητούν για το εύρος των αρμοδιοτήτων, τη δομή και τη στελέχωση του οργανισμού.
Αυτό που προς στιγμήν φαίνεται είναι ότι ο νέος οργανισμός θα αναλάβει τη διαχείριση του αρδευτικού νερού (ταμιευτήρες ή πηγές, ποτάμια, γεωτρήσεις, αρδευτικά έργα). Ωστόσο το τοπίο θα αργήσει να ξεκαθαρίσει, καθώς δεν είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας».