«Ορθώς η κυβέρνηση του αφαίρεσε τις αρμοδιότητες ως επικίνδυνου δημόσιου λειτουργού και ανέλαβε κυβερνητικό κλιμάκιο τις ευθύνες τις δικές του».
Δριμύ κατηγορώ κατά του Κώστα Αγοραστού απευθύνει ο Δημήτρης Κουρέτας. Σε συνέντευξή του στο Trikalanews.gr, τον χαρακτηρίζει ως κύριο υπεύθυνο για τη σημερινή κατάσταση, κάνει λόγο για φαύλη διαχείριση και ψηφοθηρικά έργα ενώ για τους κυβερνητικούς χειρισμούς αναφέρει «Ορθώς η κυβέρνηση του αφαίρεσε τις αρμοδιότητες ως επικίνδυνου δημόσιου λειτουργού και ανέλαβε κυβερνητικό κλιμάκιο τις ευθύνες τις δικές του».
Κύριε Κουρέτα, η Θεσσαλία βιώνει την πιο δύσκολη στιγμή της. Ως άνθρωπος που προέρχεται από τον χώρο των επιστημών, και με όλα αυτά τα μοντέλα πρόβλεψης, δικαιολογείται αυτή η κατάσταση;
Προφανώς και δεν δικαιολογείται. «Το προλαμβάνειν κάλλιο του θεραπεύειν.» Άλλωστε η Περιφέρεια Θεσσαλίας γνώριζε από το 2017 τι αναμένετο να συμβεί στον θεσσαλικό κάμπο από την εμπεριστατωμένη μελέτη του υπουργείου Περιβάλλοντος. Δυστυχώς όμως, η απερχόμενη Περιφερειακή Αρχή, παρά και τις χρηματοδοτήσεις που έλαβε από την κεντρική εξουσία, δεν έκανε τα προβλεπόμενα για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας.
Αποδίδετε ευθύνες στη σημερινή περιφερειακή αρχή; Έχετε εντοπίσει ποια είναι τα έργα που δεν έγιναν σωστά ή που δεν έγιναν καθόλου;
Κατηγορηματικά ΝΑΙ. Άλλωστε δεν είναι τυχαία η πρόσφατη παρέμβαση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου! Η τραγωδία που βιώνουν εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας φέρει τη σφραγίδα του Κώστα Αγοραστού. Σας θυμίζω ότι σε συνεντεύξεις του ο κ. Αγοραστός έλεγε πως δεν γνωρίζει το ακριβές ποσό που τού διατέθηκε από την κεντρική εξουσία για αντιπλημμυρικά έργα, ο δε χωρικός αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας αγνοούσε την ύπαρξη των σχετικών μελετών και λειτουργούσε εμπειρικά, όπως ανερυθρίαστα υποστήριξε!
Θα σας περιγράψω τη φαύλη διαχείριση Αγοραστού σε ό,τι αφορά τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε τρεις φάσεις:
Η πρώτη φάση αφορά τον μακρύ κατάλογο των Data Journalists. Σας παραπέμπω στα 42 έργα αυτού τού καταλόγου, συνολικού προϋπολογισμού 351 εκατ. Ευρώ, που έχουν εξαγγελθεί και παραμένουν είτε στα χαρτιά είτε ανολοκλήρωτα.
Μια δεύτερη φάση έχει να κάνει με τη διετία πριν τον Ιανό, όπου στην Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας δημοπρατήθηκαν 15 έργα για αποκαταστάσεις με μέση έκπτωση 61%. Μετά τον Ιανό ανατέθηκαν, σε διάστημα δύο ετών, 67 έργα συνολικού προϋπολογισμού 31.500.000 € χωρίς δημοσιότητα με μέση έκπτωση 16%. Οι αναθέσεις σταμάτησαν μόνο όταν παρενέβη το Ελεγκτικό Συνέδριο. Μιλάμε για ωμή διασπάθιση δημόσιου χρήματος.
Πάμε τώρα στην τρίτη φάση: Από τα 145.000.000 ευρώ που εγκρίθηκαν από την κυβέρνηση προκειμένου θα θωρακιστεί αντιπλημμυρικά η Θεσσαλία, διατέθηκαν μόνο 6.000.000 ευρώ για έργα αντιπλημμυρικά, με τα υπόλοιπα να πηγαίνουν σε έργα ψηφοθηρικής σκοπιμότητας. Συνεπώς, αν τα χρήματα πήγαιναν σε έργα για τα οποία προορίζονταν, θα είχαμε λιγότερες καταστροφές.
Πέρα από τα έργα πρόληψης μιας καταστροφής, η επόμενη μέρα ως «μέρα έκτακτης ανάγκης» πιστεύετε ότι αντιμετωπίστηκε όπως έπρεπε;
Μα, και κατά τη φάση εξέλιξης της κακοκαιρίας, ακόμη αντηχεί η φωνή του κ. Αγοραστού να ζητάει αναβολή των εκλογών, αντί να ενδιαφερθεί για την έγκαιρη εκκένωση χωριών και κωμοπόλεων, με συνέπεια τα τραγικά αποτελέσματα, που στοίχισαν μέχρι την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Ορθώς η κυβέρνηση του αφαίρεσε τις αρμοδιότητες ως επικίνδυνου δημόσιου λειτουργού και ανέλαβε κυβερνητικό κλιμάκιο τις ευθύνες τις δικές του.
Ως παράταξη έχουμε δημοσιοποιήσει πολλές φορές τις άμεσες και αναγκαίες προτεραιότητες που απαιτεί η περίπτωση. Εκείνο που έχω να σημειώσω είναι ότι χρειάζεται υψηλότερη ταχύτητα και διαφάνεια. Όταν λχ οι αποζημιώσεις δίνονται χωρίς προϋποθέσεις και ελέγχους ακόμη και σε εκείνους που δεν τις δικαιούνται, τότε αδικούνται οι πραγματικοί δικαιούχοι. Ως εκ τούτου παρατηρείται αφενός μεν μια διασπάθιση δημοσίου χρήματος, αφετέρου δε προκύπτει και ένα ζήτημα ηθικής τάξης.
Έχετε ενσωματώσει στις προεκλογικές σας προτάσεις μέτρα και έργα που θα συντελούσαν σε μια μικρότερης κλίμακας καταστροφή;
Στο πρόγραμμά μας προβλέπονται τόσο οι άμεσες προτεραιότητες, όσο και βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα που αφορούν στη μεγάλη υπόθεση της ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ της Θεσσαλίας. Εκ των ων ουκ άνευ συμπεριλαμβάνονται τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και μάλιστα ενισχυμένα με τις αυστηρότερες και ασφαλέστερες προδιαγραφές που επιτάσσει η κλιματική αλλαγή που βιώνουμε.
Με δεδομένη την κατάσταση που βιώνουμε σήμερα, ποιες είναι οι προτεραιότητές σας;
Ως πρώτιστο μέλημα παραμένει η περισυλλογή των νεκρών ζώων και η αποφυγή των όποιων υγειονομικών κινδύνων ελλοχεύουν. Εστιάσαμε στην αναγκαιότητα αποτίμησης της κατάστασης των εδαφών, ώστε οι αγρότες να γνωρίζουν τι και πότε μπορούν να καλλιεργήσουν αλλά και στην ταχύτατη απόδοση των οφειλομένων αποζημιώσεων. Θέσαμε το ζήτημα της ταχείας αποκατάστασης των αναχωμάτων και των φραγμάτων, την δημιουργία υδατοδεξαμενών και την αναγκαιότητα ελέγχου της βατότητας του οδικού δικτύου.
Προτείναμε επίσης να διεκδικηθεί η ανέγερση νέων κατοικιών στις περιοχές όπου τα σπίτια δεν μπορούν να κατοικηθούν, εντός 6 μηνών, κατά το μοντέλο που εφαρμόσθηκε πριν την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Εξαρχής προτείναμε ακόμη τη δημιουργία ενός Γραφείου Εξυπηρέτησης Πολιτών που θα δίνει λύσεις σε προβλήματα που χρονοτριβούν και τη δημιουργία μιας ομάδας Task Force, ικανή να υποστηρίξει το μεγάλο εγχείρημα της Ανασυγκρότησης της Θεσσαλίας. Τέλος, είναι απολύτως επιβεβλημένη η ανάκτηση των αρμοδιοτήτων που αφαίρεσε η Κυβέρνηση από τον κ. Αγοραστό.
Υπάρχει περιθώριο υλοποίησης προτάσεων χωρίς την πλήρη αρωγή και στήριξη από την κυβέρνηση και την κεντρική πολιτική εξουσία;
«Το ένα χέρι νίβει το άλλο», λένε στα μέρη μας. Προφανώς όλο το σύστημα διοίκησης και εξουσίας πρέπει να είναι διαπερατό και να κινείται με πνεύμα συνεργατικό, επ’ ωφελεία των πολιτών. Με τους διακριτούς ρόλους βέβαια που είναι ρητώς καθορισμένοι. Κανένας εγωιστικός απομονωτισμός και κανένας συμπλεγματικός μικρομεγαλισμός δεν βοηθάει. Ίσα – ίσα, για το μεγάλο εγχείρημα της ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ της Θεσσαλίας δεν επαρκούν καν οι όποιοι εθνικοί πόροι της κεντρικής εξουσίας, χρειάζονται πρόσθετοι πόροι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και ανακατεύθυνση χρηματοδοτήσεων του κεντρικού ΕΣΠΑ, του Ταμείου Ανάκαμψης και της Νέας ΚΑΠ υπέρ της Θεσσαλίας. Όλα αυτά προϋποθέτουν έναν συντονισμό και τις απαραίτητες συνεννοήσεις ενός διεκδικητικού αυτοδιοικητικού θεσμού με την κεντρική εξουσία.
Αρκετές μέρες μετά την καταστροφή έχουμε ξεπεράσει κινδύνους όπως η υγειονομική κρίση;
Από τις πρώτες ημέρες της καταστροφής, είχαμε αναδείξει ως παράταξη σε πρώτιστο μέλημα την περισυλλογή των νεκρών ζώων ώστε να αποφευχθούν προβλήματα στη δημόσια υγεία. Τονίσαμε ότι χρειάζεται να έρθουν στην περιοχή ειδικές Μονάδες, όπως το Τάγμα Χημικού Πολέμου, για να προλάβουμε όλους τους υγειονομικούς κινδύνους για τους οποίους επίμονα μας προϊδεάζουν ειδικοί επιστήμονες. «Εκτός από το ευχέλαιο, πάρε και μια γάτα» λέει ο θυμόσοφος λαός μας.
Αυτή τη στιγμή μπορεί να υπάρχει όραμα μακροπρόθεσμο για την περιφέρεια Θεσσαλίας;
Αλίμονο αν δεν υπάρχει! Άλλωστε ο όρος ΑΝΑΣΥΓΚΟΤΗΣΗ που επικαλέστηκα πολλές φορές, αποτελεί τον πυρήνα του προγράμματός μας, το οποίο ενσωματώνει άμεσες προτεραιότητες και μακροπρόθεσμες αναπτυξιακές στοχεύσεις. Το πρόγραμμά μας στηρίζεται σε επιστημονικές προσεγγίσεις όσον αφορά κρίσιμους τομείς όπως η ανάπτυξη της σύγχρονης ελληνικής γεωργίας, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων που παράγονται με συνακόλουθη την ανάδειξη της υπεροχής των τοπικών μας προϊόντων, η προστασία των γαιών και εν γένει του περιβάλλοντος. Συστήνουμε γι’ αυτό Φορέα «Πληροφόρησης του αγροτικού κόσμο και Προώθησης και Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων».
Για τη στήριξη του τομέα μεταποίησης, εμπορίου και υπηρεσιών από την πρώτη στιγμή περιγράψαμε την αναγκαιότητα λειτουργίας μιας Συμβουλευτικής δομής επιχειρηματικότητας. Για τον τομέα του Τουρισμού αναφερόμαστε σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα προβολής και υποστήριξης με έργα ανάδειξής του. Για τις νέες και τους νέους μας, περιγράφουμε αναλυτικά στο πρόγραμμά μας τις προτεινόμενες προωθητικές ενέργειες που απαιτεί η 4η βιομηχανική επανάσταση στην οποία εισερχόμαστε δειλά – δειλά.
Για τον τομέα της Υγείας, πέρα από την αυτονόητη ενίσχυσή του σε ανθρώπινο δυναμικό και ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, δεσμευόμαστε για την ίδρυση Ξενώνα για ασθενείς τελικού σταδίου με καρκίνο. Για τους ηλικιωμένους ανθρώπους, είναι εκ των ων ουκ άνευ επιβεβλημένη η σύσταση και λειτουργία Δομής Ολοκληρωμένης φροντίδας και υποστήριξης σε ηλικιωμένους. Κοντολογίς, πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα.