Η υψίφωνος Μαρία Μητσοπούλου, πρωταγωνίστρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από τα 20 της χρόνια, λίγο πριν πέσει η αυλαία της όπερας «Γενούφα» του Λέος Γιάνατσεκ – που ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα – στην εναρκτήρια παραγωγή της φετινής σαιζόν της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μιλά στο trikalanews.gr για τον ομώνυμο ρόλο που ερμηνεύει στη δεύτερη διανομή του έργου, την αλλαγή της διανομής από την καλλιτεχνική διεύθυνση της ΕΛΣ ένα μήνα πριν την πρεμιέρα και το κάλεσμα «εισαγόμενων» σοπράνο, τον ρόλο, τις προσδοκίες της και τολμά να εκφράσει δημόσια, μια αλήθεια που αφορά τους Έλληνες λυρικούς καλλιτέχνες. Η κ. Μαρία Μητσοπούλου, αποκαλύπτει και αποκαλύπτεται.
• Τι συνέβη κ. Μητσοπούλου και δεν κάνατε εσείς και η κ. Σουγλάκου (στο ρόλο της Νεωκόρισσας), την πρεμιέρα της «Γενούφα», ενώ τα ονόματά σας είχαν αναρτηθεί πολύ καιρό πριν για την συγκεκριμένη ημερομηνία και μάλιστα χωρίς δίπλα τους να αναγράφεται η συντομογραφία Θ.Α (θα ανακοινωθεί) όπως συνηθίζεται όταν δεν έχει αποφασιστεί η διανομή των ρόλων;
«Σας ευχαριστώ για την ερώτηση αυτή. Νιώθω την ανάγκη να αποκαταστήσω τη θέση μου απέναντι στη μερίδα εκείνη του αγαπημένου μας κοινού το οποίο αγόρασε εισιτήρια για να μας ακούσει στην πρεμιέρα, αλλά τελικά άκουσε δύο τραγουδίστριες από το εξωτερικό! Από τον Φεβρουάριο 2018 -όταν μας προτάθηκαν οι δύο πρωταγωνιστικοί ρόλοι- εκ μέρους της καλλιτεχνικής διεύθυνσης ήταν σαφές ότι η παραγωγή θα ανέβαινε με μονή διανομή, όπως οι περισσότερες παραγωγές της περσινής και φετινής σαιζόν. Ένα μήνα πριν την πρεμιέρα -με ένα απλό email- μας ανακοινώθηκε ότι είχαν ήδη κληθεί από το εξωτερικό, δυο σοπράνο για να ερμηνεύσουν τις 3 από τις 6 παραστάσεις και εννοείται την πρεμιέρα.
Αντιλαμβάνεστε ότι η αναπάντεχη αυτή και αδικαιολόγητη απόφαση, έπεσε πάνω μας ως ΄΄ κεραυνός εν αιθρία'' με το ρίσκο να ισοπεδώσει τον εγκεφαλικό, ψυχικό και σωματικό αγώνα που δίναμε καθημερινά επί μήνες για την επίτευξη ενός άρτιου αποτελέσματος! Δεν είναι όμως αρμοδιότητά μου να αναλύσω τους λόγους μιας ειλημμένης απόφασης εκ μέρους της καλλιτεχνικής διεύθυνσης της ΕΛΣ».
• Τι πιστεύετε ότι στερείστε οι Έλληνες λυρικοί καλλιτέχνες;
«Φρονώ ότι αυτό που έχουμε στερηθεί είναι η ουσιαστική ανταμοιβή και αναγνώριση της αξίας μας. Αν είχαμε την πρέπουσα φροντίδα, ανάδειξη, προβολή και το σεβασμό που μας αναλογεί, η Ελλάδα θα είχε ιδιαίτερα ξεχωριστή θέση ως κοιτίδα πολιτισμού στον τομέα της Λυρικής Τέχνης»
• Η όπερα «Γενούφα», είναι ένα πολύ όμορφο, αλλά και πάρα πολύ δύσκολο έργο. Τι είδους δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην διάρκεια της μελέτης και των προβών σας;
«Ξεκίνησα από την τσέχικη γλώσσα στην οποία είναι γραμμένη η όπερα. Παρακολούθησα τσέχικο κινηματογράφο για να αισθανθώ βαθύτερα την αίσθηση της γλώσσας. Η ίδια η μουσική δομή του συνθέτη- η οποία δημιούργησε με το έργο αυτό τον λεγόμενο ΄΄τσέχικο βερισμό΄΄- σε υποχρεώνει να ακολουθείς τις τεράστιες τροχιές, από τις πιο απόκοσμες, σχεδόν μεταφυσικές μελωδίες προς το υπερπέραν, ως τις απότομες καταδύσεις στα βαθύτερα και σκοτεινά σημεία του νου και της ψυχής. Εχθρός ήταν ουσιαστικά ο χρόνος, καθώς τους μήνες Ιούνιο-Ιούλιο είχα δεσμευτεί ως Mικαέλα στην παραγωγή της Κάρμεν στο Ηρώδειο και ο Αύγουστος ήταν ανενεργός λόγω αδειών. Μιλάμε για ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας για έναν τέτοιο μουσικό ογκόλιθο. Αποτελεί έναν άθλο και είμαι υπερήφανη γι'αυτό».
• Έχετε ερμηνεύσει πολλούς, σπουδαίους και διαφορετικούς ρόλους. Τι ξεχωριστό ανακαλύψατε στη Γενούφα και τι σημαίνει ο ρόλος για εσάς;
«Ο ρόλος της Γενούφα αποτελεί για μένα ένα σημείο αναφοράς προς μία βαθύτερη και πνευματικότερη αναζήτηση. Ήρθε σε μία στιγμή ιδιαίτερης σημασίας για την ζωή μου και είναι η αλήθεια ταυτίστηκα μαζί της. Νιώθω ότι έχω πολλά κοινά σημεία, από εκείνα που τα ανακαλύπτει κανείς ή τα αναζητά μέσα από τις αντιξοότητες, τις δυσκολίες, τον πόνο και τις ανατροπές της ζωής. Η αίσθηση της απόλυτης εσωτερικής ελευθερίας της και η μεγαλειώδης αρετή της συγχώρεσης προς τη βρεφοκτόνο θετή της μητέρα είναι τα δύο στοιχεία που με μαγεύουν επί σκηνής και με επιφορτίζουν με περισσή συγκίνηση την οποία δεν περιορίζω, αφού αποτελούν το ουσιαστικότερο κέρδος μου και την δική μου ατομική νικηφόρα πορεία».
• Τι προσδοκάτε από τη νέα Εθνική Λυρική Σκηνή;
«Προσδοκώ να γίνουμε ένα εφάμιλλο Ευρωπαϊκών προδιαγραφών Λυρικό Θέατρο ρεπερτορίου, μιας και τώρα πια δεν υπάρχει η ανεπάρκεια των υποδομών».
– Η τελευταία παράσταση της «Γενούφα» θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, στις 2 Νοεμβρίου, από τις Ελληνίδες πρωταγωνίστριες, Μαρία Μητσοπούλου (Γενούφα) και Τζούλια Σουγλάκου (Νεωκόρισσα-θετή μητέρα της Γενούφα)
– Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους μοιράστηκαν:
Γενούφα, α΄διανομή, η Νοτιοαφρικανή Σάρα-Τζέιν Μπράντον (14, 21, 24/10) – β΄διανομή, Μαρία Μητσοπούλου (19, 27/10, 2/11)
Νεωκόρισσα, α διανομή, η Γερμανίδα Ζαμπίνε Χογκρέφε (14, 21, 24/10) – β΄διανομή Τζούλια Σουγλάκου (19, 27/10, 2/11)