Η Εξεταστική Επιτροπή διερευνά, όπως είναι γνωστό, εάν υπάρχουν πολιτικές ή ποινικές ευθύνες σε Υπουργούςή πολιτικά πρόσωπα που συνετέλεσαν στη μετατροπή σε ιδιωτική κλινική, ενός υπερσύγχρονου κοινωφελούς νοσηλευτικού ιδρύματος που δημιουργήθηκε με πόρους – κληροδοτήματα του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού για να υπηρετήσει τους ανθρωπιστικούς σκοπούς του.
Εάν υπάρχουν ευθύνες για τη λεηλάτηση – υπονόμευση του «Ερρίκος Ντυνάν» και την μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων του ΕΕΣ στη Τράπεζα Πειραιώς – στην «ΗΜΙΘΕΑ».
Στις 4 ένορκες καταθέσεις του έγκλειστου πρώην Προέδρου του ΕΕΣ και του «Ερρίκος Ντυνάν» Ανδρέα Μαρτίνη, οι 2 τελευταίες στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, ο κ. Μαρτίνης απέδωσε ευθύνες στους πρώην Υπουργούς Δημήτρη Αβραμόπουλο, Ανδρέα Λοβέρδο, Κωστή Χατζηδάκη, Νότη Μηταράκη, Άδωνι Γεωργιάδη και Μάκη Βορίδη, καθώς και σε πρόσωπα στενά συνδεδεμένα με τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Εξαίρεσε από ευθύνες τους πρώην Υπουργούς Νικήτα Κακλαμάνη και Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.
«Ποτέ δεν φανταζόμουν όταν εισηγήθηκα την ίδρυση του ΚΙΕΝ με τον Νόμο 2092/1992, ότι θα έχει αυτή την κατάληξη. Εκτιμώ ότι υπάρχουν ευθύνες για πράξεις και παραλείψεις των πολιτικών προϊσταμένων όσων είχαν την διαχείριση του Ιδρύματος. Πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες και να επιβληθούν κυρώσεις».
Αυτή ήταν η δήλωση του Γεώργιου Σούρλα, πρώην Υπουργού Υγείας και Γ.Γ Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αμέσως μετά τον αναγκαστικό πλειστηριασμό που μετέτρεψε σε ιδιωτική κλινική ένα νοσηλευτικό κόσμημα υψηλής στάθμης και υπερσύγχρονου εξοπλισμού, με 25 χειρουργεία, 38 κλίνες ΜΕΘ, 24 κλίνες ΜΤΝ, 78 κλίνες βραχείας νοσηλείας, που εκπαίδευε ειδικευόμενους γιατρούς, χορηγούσε ειδικότητα Χειρουργικής – Γαστρεντερολογίας – Ουρολογίας, είχε φορολογικές ελαφρύνσεις, υπηρετούσε πέραν των άλλων σκοπών και τους κοινωνικούς στόχους του ΕΕΣ προς τις ομάδες κοινωνικού αποκλεισμού, τους άπορους, τους πραγματικά αναξιοπαθούντες.
Το ζήτημα λοιπόν για την Εξεταστική Επιτροπή είναι, έχουν ευθύνες και πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις σε πολιτικά πρόσωπα για το αδίκημα της πρόκλησης βλάβης έναντι του δημοσίου συμφέροντος για την απώλεια του κοινωφελούς χαρακτήρα του νοσηλευτικού ιδρύματος που πρόσφερε ο ΕΕΣ στον ευρύτερο μη κερδοσκοπικό τομέα υγείας της χώρας;
Ο κ. Λοβέρδος με την 1η κατάθεσή στην Εξεταστική Επιτροπή θεωρεί ότι δεν έχει ευθύνες.
«Με ταλαιπώρησε πάρα πολύ αυτή η ιστορία του ΄΄Ερρίκος Ντυνάν΄΄ στον συνολικό όγκο των καθηκόντων μου. Προσπάθησα να βοηθήσω αλλά όλες οι λύσεις σκόνταφταν στον Ανδρέα Μαρτίνη. Του είπα , αν θέλεις να σε βοηθήσει η Τράπεζα βρες τα με τον Βγενόπουλο. Δεν αποδέχθηκε καμιά εισήγηση ούτε του Φιλιππίδη, ούτε του Λιαρόπουλου. Απέρριψε την πρόταση των 3 Μελών του ΔΣ που υπέδειξα, για την διαφάνεια των εισαγωγών και των νοσηλίων.
Βρέθηκα μπροστά σε ΄΄μύλο΄΄ σύγκρουσης ιδιωτικών συμφερόντων – Μαρτίνη – Βγενόπουλου – Αποστολόπουλου. Η Ολομέλεια του ΝΣΚ έλυσε το θέμα της συνεργασίας με το ΓΑΙΑ. Κατήργησα τη συμμετοχή του Δημοσίου στο ΔΣ του ΚΙΕΝ γιατί δεν έπρεπε να μπλέξουν στον κυκεώνα της κακοδιαχείρισης από τον Μαρτίνη.
Προκάλεσα 7 συνεδριάσεις της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής για να βρεθεί λύση, αλλά ήταν τόσο σύνθετα τα προβλήματα και δεν βρήκαμε λύση. Τα πρακτικά τα έστειλα στον Εισαγγελέα για να φύγει ο πονοκέφαλος από μένα», ανέφερε ο κ. Λοβέρδος.
Ο κ. Λοβέρδος με τις απαντήσεις του άφησε ουσιαστικά αναπάντητα τα κρίσιμα ζητήματα.
Γιατί διευκόλυνε την «Μαρφίν» στη σύγκρουση συμφερόντων με το «Ερρίκος Ντυνάν» ; Γιατί, ενώ πρότεινε συμβιβασμό με τον Βγενόπουλο, δεν υπάρχει γραπτό κείμενο των όρων του Συμβιβασμού «αποκατάστασης σχέσης εμπιστοσύνης ΚΙΕΝ – ΜΑΡΦΙΝ» πριν την απόφαση του ΔΣ του ΚΙΕΝ ( 18 – 11 – 2011 ) να αποσύρει την μήνυση κατά Βγενόπουλου για εκβιασμό ( σύμφωνα με το κατηγορητήριο του Εισαγγελέα κ. Στραγάλη, ο οποίος έστειλε την υπόθεση για εκδίκαση την 20 – 1 – 2012 );
Πως βοήθησε τη ρευστότητα του ΚΙΕΝ, τη συνέχιση της χρηματοδότησης των αναγκών του «Ερρίκος Ντυνάν» από την «Μαρφίν»;
Θα μπορούσε να υπάρξει πώληση του «Ερρίκος Ντυνάν» χωρίς την τροπολογία Λοβέρδου στον Νόμο 4052/ 2012;
Τι άλλαξε από την 11 -3 – 2011 που ο Υπουργός κ. Λοβέρδος απαντά στην ερώτηση των Βουλευτών Μιχ. Κριτσωτάκη και Παν. Λαφαζάνη «Σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την πώληση του ΚΙΕΝ. Το Ίδρυμα αυτό αποτελεί ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και διέπεται από κωδικοποιηθείσες διατάξεις του Αστικού Κώδικα για τη λειτουργία νοσηλευτικού ιδρύματος…». Είναι σοβαρή δικαιολογία ότι έκανα την τροπολογία επειδή μου τη ζήτησε ο Μαρτίνης;
Ποια πολιτική συμπεριφορά είναι σωστή ; Του κ. Γεωργιάδη που παρεμβαίνει στη Διοίκηση του «Ερρίκος Ντυνάν» απαιτεί και λαμβάνει τις παραιτήσεις όλων των μελών του ΔΣ του ΚΙΕΝ, υπογράφει μυστικό μνημόνιο συνεργασίας με τον εκπρόσωπο της «Τράπεζας Πειραιώς» και του ΚΙΕΝ για πλειστηριασμό του «Ερρίκος Ντυνάν» ή του κ. Λοβέρδου που δηλώνει «άγνοια για τους αργόμισθους», ότι έβλεπε τα καθήκοντα της εποπτείας του «Ερρίκος Ντυνάν» ως «πονοκέφαλο» που ήθελε να αποφύγει, που αδιαφορεί για τα αποτελέσματα του συμβιβασμού με τον Βγενόπουλο, που αποσύρει τους 3 έμπιστους εκπρόσωπους του Υπουργείου Υγείας στο ΔΣ του ΚΙΕΝ στη πιο δύσκολη φάση για τη συνέχιση της ρευστότητας – για το μέλλον του ως Κοινωφελές Νοσηλευτικό Ίδρυμα;
Γιατί δεν προχώρησε ο σχεδιασμός της συνεργασίας ΚΙΕΝ – Ωνάσειου – Παπαγεωργίου με τον ΕΟΠΥΥ για την διάσωση του «Ερρίκος Ντυνάν» ως Κοινωφελούς Νοσηλευτικού Ιδρύματος;
Γιατί αγνοήθηκε το αναλυτικό επιχειρηματικό σχέδιο 2012 -16 της Ομάδας του κ. Λιαρόπουλου για την αναστροφή της συνεχούς πτωτικής πορείας – την αύξηση της πληρότητας και των εσόδων – τη παροχή πληρέστερων υπηρεσιών και την οικονομική εξυγίανση του «Ερρίκος Ντυνάν»;
Γιατί απέβη άκαρπος ο διαγωνισμός του 2012 για ανεύρεση Στρατηγικού Επενδυτή, ενώ υπήρχε εκδήλωση ενδιαφέροντος;
Γιατί δεν προτάθηκε ποτέ η επιχορήγηση του «Ερρίκος Ντυνάν» από τον προϋπολογισμό επιχορηγήσεων του Υπουργείου Υγείας, την περίοδο του οικονομικού στραγγαλισμού του από την «Μαρφίν» στην οποία το μεν «Ωνάσειο» ΝΠΙΔ επιχορηγούνταν με 13,523 εκ. ευρώ για το 2011 και με 23,403 εκ. ευρώ για το 2012, ενώ το «Παπαγεωργίου» με 51,373 εκ. ευρώ το 2011 και 58,104 εκ. ευρώ το 2012;
Γιατί το «Ωνάσειο» και το «Παπαγεωργίου» διασώθηκαν ως Κοινωφελή Ιδρύματα και το «Ερρίκος Ντυνάν» αφέθηκε να πωληθεί ως ιδιωτική κλινική με τη νομοθετική ρύθμιση που έκανε ο κ. Βορίδης 5 ημέρες πριν τον αναγκαστικό πλειστηριασμό του ΚΙΕΝ;
Πως κατόρθωσε η νέα Διοίκηση του «Ωνασείου» να διευθετήσει όλα τα χρέη του, να μην χρωστά τίποτε και το «Ερρίκος Ντυνάν» αφέθηκε να μετατραπεί σε μνημείο διαπλοκής – πελατειακού κομματισμού – αργομισθίας – κακοδιαχείρισης;
Ευθύνες υπάρχουν για πράξεις και παραλείψεις των πολιτικών προϊστάμενων της θεσμοθετημένης εποπτείας του «Ερρίκος Ντυνάν» . Δεν προτείνω την ποινικοποίησή τους. Προτείνω όμως να αξιοποιήσουμε τα συμπεράσματά μας για να συζητήσουμε στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής τις προτάσεις όλων των πολιτικών δυνάμεων και των εργαζομένων λειτουργών της υγείας για το μέλλον του «Ερρίκος Ντυνάν» το οποίο η Διοίκηση της «Τράπεζα Πειραιώς» οφείλει «να μεταβιβάσει» σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Ας προβληματιστούμε για την αξιοποίησή του στον ευρύτερο κοινωφελή τομέα υγείας με ένα σχεδιασμό συνολικής αναδιάρθρωσης των Νοσοκομείων – των Υγειονομικών Σχηματισμών του Λεκανοπεδίου, που θα περιλαμβάνει και τις δυνατότητες ανακατανομής των επιχορηγήσεων – εξοικονόμησης και εξεύρεσης νέων πόρων – επαρκούς χρηματοδότησής τους.
ΣΑΚΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΕΚΕ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ