Από τον Ιανουάριο ακόμα, οι αρμόδιοι κατάρτισης των βαρδιών στα σταθμαρχεία, είχαν επιχειρήσει να αφήσουν μόνο του σε βάρδια τον προφυλακισμένο σήμερα Σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος δεν είχε τότε ακόμα ούτε την πιστοποίηση.
Συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτει ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, στις 15 Ιανουαρίου, 1,5 μήνα πριν το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, ο προφυλακισμένος σήμερα σταθμάρχης είχε τοποθετηθεί κανονικά στο πρόγραμμα και μάλιστα μόνος του στη βάρδια, στον σταθμό της Καλαμπάας.
Ο τότε ακόμα μαθητευόμενος σταθμάρχος, έκανε την πρακτική του στην Καλαμπάκα, όπου επιθυμούσε να εργάζεται. Όπως αποκαλύπτει το φύλο παρουσίας Σταθμαρχών Καλαμπάκας που έφερε στο φως ο Ελεύθερος Τύπος, ο προφυλακισμένος Σταθμάρχης ξεκίνησε να εργάζεται στον συγκεκριμένο σταθμό στις 2 Ιανουαρίου μαζί με εμπειρότερο σταθμάρχη.
Στις 15 του μήνα όμως ο εμπειρότερος παίρνει το ρεπό του και ο προφυλακισμένος σταθμάρχης μένει μόνος του. Μοναδικός σταθμάρχης χωρίς καν να έχει δώσει ακόμα εξετάσεις και φυσικά χωρίς να έχει λάβει οποιαδήποτε πιστοποίηση. Το πρόγραμμα που βγήκε στα τέλη Δεκεμβρίου, υπογράφεται από τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, που έχει κι αυτός με τη σειρά του προφυλακιστεί.
Το πρόγραμμα αυτό βγήκε στα τέλη Δεκεμβρίου 2022 και το υπογράφει, όπως πάντα, ο επιθεωρητής Δ.Ν., που έχει προφυλακιστεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες όμως δεν περίμεναν τη 15η Ιανουαρίου να αφήσουν μόνο του τον Β.Σ., αλλά από την πρώτη κιόλας μέρα στην Καλαμπάκα, στις 2 Ιανουαρίου, του εμπιστεύτηκαν τον σταθμό. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, εμπειρότερο σιδηροδρομικό στέλεχος κατήγγειλε στη διοίκηση του Οργανισμού στην Αθήνα ότι ένας μαθητευόμενος σταθμάρχης έχει την ευθύνη του σταθμού και τότε δόθηκε εντολή στον επιθεωρητή -που έχει ειδικότητα σταθμάρχη- να μεταβεί στην Καλαμπάκα και να συνεχίσει τη βάρδια μαζί με τον μαθητευόμενο.
Μαρτυρία – κλειδί για τα αίτια του δυστυχήματος
Μοιραίες κινήσεις, αστοχίες, απειρία και σωρεία λαθών οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, όπως προκύπτει από όσα υποστηρίζει ο έμπειρος σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, ο οποίος έσπευσε στον τόπο από τους πρώτους.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Alpha, ο έμπειρος σταθμάρχης στα όσα ανέφερε στον εφέτη ειδικό ανακριτή μίλησε για τους λάθους χειρισμούς του μοιραίου σταθμάρχη αλλά και την κίνηση που παρέλειψε να κάνει ο οδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχεία.
Όπως ανέφερε το λάθος του ήταν όχι ξέχασε το κλειδί 118 στη διαγώνιο με αποτέλεσμα η 62 intercity να μπει στην κάθοδο για Θεσσαλονίκη.
Εκεί ο μηχανοδηγός έπρεπε να κάνει εκφώνηση ότι κινείται σε μονή γραμμή καθόδου προς Νέους Πόρους, οπότε θα το άκουγε ο σταθμάρχης της Λάρισας και θα σταματούσε το τρένο.
Θα το άκουγε επίσης και ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου. Και στον σταθμό Ευαγγελισμού να έκανε εκφώνηση όπως υποστήριξε, θα το άκουγαν οι μηχανοδηγοί της εμπορικής.
Όπως αποκαλύπτεται ο έμπειρος σταθμάρχης είχε διαμαρτυρηθεί σε όλα τα κλιμάκια, τον περασμένο Ιανουάριο, όταν διαπίστωσε ότι τοποθετούσαν ολομόναχο τον άπειρο σταθμάρχη στον μικρό σταθμό της Καλαμπάκας.
‘Οπως φέρεται να είπε «Ο επιθεωρητης της Λάρισας δεν θα έπρεπε να τον βάλει μόνο του τη νύχτα σε τόσο κεντρικό σταθμό λόγω της απειρίας του, Από τη στιγμή που ο έμπειρος σταθμάρχης του παρέδωσε δεν μπορούσε να κάνει τίποτα. Αυτός εξήγησε τι πρέπει να διαχειριστεί, τα περέδωσε όλα ομαλα. Η επιπλέον ώρα που μπαίνει από την υπηρεσία, είναι για να γίνει σωστά η παράδοση-παραλαβή».
Σύμφωνα πληροφορίες που αποκαλύπτει ο ΑLPHA ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, είπε στις αρχές ότι αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί, γιατί ο τηλεδιοικητήτης θα έβλεπε το λάθος στη διαγώνιο και θα το επεσήμανε στον σταθμάρχη και θα το διόρθωνε».
Την ίδια ώρα οι συγγενείς των θυμάτων ζητούν επιτακτικά απαντήσεις και περιμένουν τα τελικά πορίσματα των εμπειρογνομώνων για τις συνθήκες και τα αίτια της φωτιάς, όσο και για τα συστήματα ασφαλείας.