Λίγο περισσότερο από ένας μήνας έχει περάσει από το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου όταν δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν μετωπικά στα Τέμπη με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 άτομα, επιβάτες και εργαζόμενοι. Μέχρι σήμερα για το δυστύχημα αυτό, έχουν προφυλακιστεί δύο υπάλληλοι του ΟΣΕ, ενώ άλλοι δύο είναι ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους.
Ο πρώτος κατηγορούμενος
Σύμφωνα με το larissanet.gr, την Κυριακή 5 Μαρτίου, ο 59χρονος σταθμάρχης, θα μεταβεί με τους δικηγόρους του στο γραφείο της ανακρίτριας για να απολογηθεί σχετικά με το ρόλο του το μοιραίο εκείνο βράδυ.
Όπως προκύπτει σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, ο σταθμάρχης φέρεται να έκανε το λάθος να τοποθετήσει την επιβατική αμαξοστοιχία από το σταθμό Λαρίσης προς Θεσσαλονίκη στη γραμμή καθόδου αντί για τη γραμμή ανόδου.
Εκείνη την Κυριακή, ύστερα από μια μαραθώνια ανάκριση που διήρκησε περισσότερες από 8 ώρες, ο σταθμάρχης θα κριθεί προφυλακιστέος για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια και σωματικής βλάβης από αμέλεια.
Ο σταθμάρχης, σύμφωνα και με όσα δήλωσε ένας εκ των δικηγόρων του, κ. Στέφανος Παντζαρτζίδης τόσο κατά την πρώτη του εμφάνιση στην ανακρίτρια όσο και κατά την ημέρα της κύριας ανάκρισης, φέρεται να παραδέχτηκε το “μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί” βάζοντας ωστόσο για πρώτη φορά στο κάδρο των ευθυνών και άλλα άτομα.
Έφυγαν νωρίτερα
Καθώς προχωρούσε η διαδικασία της ανάκρισης, η οποία πλέον είχε ανατεθεί μετά από ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας σε ειδικό εφέτη ανακριτή και σε μια αναπληρώτρια Εφέτη, προέκυψαν νέα στοιχεία που είχαν να κάνουν με τους συναδέλφους σταθμάρχες του 59χρονου οι οποίοι εκείνη την ημέρα εκτελούσαν την απογευματινή βάρδια και φέρεται να εγκατέλειψαν το πόστο τους πριν την ολοκλήρωση της βάρδιας τους.
Το πως λειτουργούσαν οι βάρδιες των σταθμαρχών στο σταθμό Λάρισας περιέγραψε αναλυτικά στο υπόμνημά του στον ανακριτή στις 28 Μαρτίου, ο 50χρονος σταθμάρχης της απογευματινής βάρδιας στον οποίον, όπως και στον νεότερο συμβασιούχο συνάδελφό του, ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για τα ίδια κακουργηματικά και πλημελληματικά αδικήματα.
Σύμφωνα με το υπόμνημα, μέσα στο 24ωρο υπάρχουν τρεις βάρδιες 6:00 έως 15:00, από 14:00 έως 23:00 και από 22:00 έως 7:00 την επομένη ημέρα. Όπως αναφέρεται στο υπόμνημα, το χρονικό διάστημα 22.00 με 23.00 (αλλά και το 6:00 με 7:00 και 14:00 με 15:00 αντίστοιχα), δεν έχει την έννοια της συνυπηρέτησης αλλά τον χρόνο εντός του οποίου θα πρέπει να συντελεστεί ομαλώς και με ασφάλεια η μεταβίβαση της υπηρεσίας από τον έναν σταθμάρχη στον άλλο.
Εκείνο το βράδυ ο 59χρονος σταθμάρχης έφτασε στο σταθμό στις 21.45 “ευδιάθετος και σε άριστη κατάσταση” όπως αναφέρεται στο υπόμνημα. Στις 22.30 ο 50χρονος σταθμάρχης αφού, όπως ο ίδιος αναφέρει, βεβαιώνεται ότι η κίνηση στο σιδηρόδρομο έχει ομαλοποιηθεί και ο 59χρονος του έδωσε το οκ για να αναλάβει, αποχωρεί από το σταθμό. Νωρίτερα είχε αποχωρήσει ήδη και ο συμβασιούχος συνάδελφός του ο οποίος απολογήθηκε στον ανακριτή στις 27 Μαρτίου. Οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες τελικά μετά την απολογία τους αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους.
Κατά τη διάρκεια των ερευνών που είχαν να κάνουν με τις βάρδιες, προέκυψε και το ερώτημα σχετικά με την καταλληλότητα του 59χρονου σταθμάρχη να αναλάβει μόνος του, τη βραδινή βάρδια. Ο σταθμάρχης της απογευματινής βάρδιας στο υπόμνημα του τονίζει μεταξύ άλλων ότι ο 59χρονος εργάστηκε πριν το δυστύχημα τουλάχιστον 10 φορές ως νυχτερινός στο Σταθμό Λάρισας (τις πέντε μόνος του) και πως ήταν «εξοικειωμένος απόλυτα με τον Σταθμό και τον τοπικό πίνακα χειρισμού αιχμών».
Επίσης αναφέρει σχετικά με τις βάρδιες ότι ο “Προϊστάμενος και Επιθεωρητής του ΟΣΕ είναι ο μόνος αρμόδιος για την κατάστρωση του μηνιαίου προγράμματος, το οποίο και θέτει προς την Δ/κση του ΟΣΕ για έγκριση”.
Και ο επιθεωρητής θα γίνει το τέταρτο άτομο στον οποίο θα ασκηθεί ποινική δίωξη για τα ίδια αδικήματα όπως και στους προηγούμενους.
Ο επιθεωρητής και η επόμενη μέρα
Λίγη ώρα μετά τα μεσάνυχτα της 30ης Μαρτίου, στο μικρό δωματιάκι του τμήματος μεταγωγών στο Δικαστικό Μέγαρο, επικρατεί κινητοποίηση. Ο επιθεωρητής είναι μέσα και φαίνεται να μιλάει με τους δικηγόρους και την οικογένειά του. Νωρίτερα άκουσε ότι κρίθηκε προφυλακιστέος με τη σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα. Η απόφαση για προφυλάκιση ήρθε μετά την πολύωρη κατάθεσή του ενώπιων του ανακριτή αλλά και την υποβολή ενός πολυσέλιδου υπομνήματος.
Σύμφωνα με δηλώσεις του δικηγόρου του κ. Γιάννη Γλύκα σε ΜΜΕ, ο επιθεωρητής δεν έχει αποδεχθεί καμία ευθύνη, ενώ φέρεται να έβαλε στο κάδρο των ευθυνών και άλλα άτομα όπως τον σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων.
Το αν θα ασκηθεί ποινική δίωξη και σε άλλα άτομα, ενδεχομένως και σε υψηλότερες θέσεις, αναμένεται να προκύψει από τη δικογραφία που έχει στα χέρια του και μελετά ο ανακριτής καθώς και από τις καταθέσεις των μαρτύρων που καλούνται σχεδόν κάθε μέρα στο Δικαστικό Μέγαρο.
Σύμφωνα πάντως και με όσα δήλωσε στις 24 Μαρτίου ο πρόεδρος της ολομέλειας προέδρων δικηγορικών συλλόγων Ελλάδος κ. Δημήτρης Βερβεσός όταν βρέθηκε στη Λάρισα εκπροσωπώντας την Ολομέλεια για να καταθέσει δήλωση παράστασης προς υποστήριξη κατηγορίας, ετέθη από τον ίδιο στον ανακριτή το ζήτημα των ευθυνών σε υψηλόβαθμα στελέχη με τον τελευταίο να του απαντά πως αυτές οι ευθύνες θα διερευνηθούν στο επόμενο στάδιο της ανάκρισης.
Μένει να φανεί λοιπόν πότε και προς τα που θα κινηθούν πλέον οι έρευνες ώστε να λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη οι υπεύθυνοι για το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της Ελλάδας.