Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Κάμνει εντύπωση πόσο αλλοπρόσαλλες είναι οι εκπαιδευτικές τακτικές στην Ελλάδα. Σε όλο τον κόσμο το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στην Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση είναι πολύ μεγαλύτερο από το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στην Γενική Εκπαίδευση. Για πολλά χρόνια στην Ελλάδα συνέβαινε το αντίθετο. Και φωνάζαμε οι καθηγητές των ΓΕΛ ότι πολλοί μαθητές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του Γενικού Λυκείου και πρέπει να πάνε στα ΕΠΑΛ και από εκεί να περάσουν σε κάποιο ΤΕΙ αν θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους.
Το 2017 το Υπουργείο Παιδείας όρισε να μπαίνουν από τα ΕΠΑΛ και στα Πανεπιστήμια ενώ μέχρι τότε έμπαιναν μόνο στα ΤΕΙ. Τίποτα παράξενο, και πριν από 30 χρόνια είχαν το δικαίωμα οι μαθητές των ΕΠΑΛ να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο, δίνοντας τις ίδιες εξετάσεις με τους μαθητές των ΓΕΛ. Ναι αλλά τώρα ορίστηκε να μπαίνουν με πιο εύκολες Εξετάσεις και έτσι από το 2017συμβαίνει το παράξενο και άδικο να εισέρχονται στην ίδια Πανεπιστημιακή Σχολή άλλοι μαθητές με εύκολο τρόπο κι άλλοι με δύσκολο και δυστυχώς και η επόμενη Κυβέρνηση το συνέχισε.
Κατά τα άλλα έχουν σύνθημα την ίση μεταχείριση των μαθητών.
Περνάει λοιπόν ο μαθητής στην Ιατρική από τα ΕΠΑΛ δίνοντας Εξετάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσιολογία – Ανατομία και Υγιεινή. Περνάει ο μαθητής στην Ιατρική από τα ΓΕΛ δίνοντας Εξετάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα, Φυσική, Χημεία, Βιολογία. Περνάει ο μαθητής στο Πολυτεχνείο από τα ΕΠΑΛ δίνοντας Εξετάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, και 2 ακόμα μαθήματα π.χ. Στοιχεία Μηχανών, Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού. Περνάει ο μαθητής στο Πολυτεχνείο από τα ΓΕΛ δίνοντας Εξετάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία.
Βέβαια τα Μαθηματικά που εξετάζονται οι μαθητές του ΕΠΑΛ δεν έχουν καμία σχέση με τα Μαθηματικά του ΓΕΛ, είναι του επιπέδου που διδάσκονται οι μαθητές προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών στα ΓΕΛ. Εννοείται ότι η Φυσιολογία – Ανατομία και Υγιεινή που εξετάζονται, αν τελικά εισαχθούν οι μαθητές του ΕΠΑΛ στην Ιατρική θα είναι άχρηστα επειδή είναι νηπιακού επιπέδου μπροστά στα ίδια μαθήματα που θα διδαχτούν στην Ιατρική. Κι αυτοί οι φοιτητές της Ιατρικής δεν θα ξέρουν καθόλου Φυσική, Χημεία και Βιολογία. Πέστε μου σε ποια χώρα του κόσμου υπάρχουν φοιτητές της Ιατρικής που δεν έχουν ιδέα από Φυσική, Χημεία και Βιολογία ;
Παρόμοια, τα μαθήματα ειδικότητας Στοιχεία Μηχανών, Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού κλπ αν τελικά εισαχθούν οι μαθητές στο Πολυτεχνείο είναι νηπιακού επιπέδου μπροστά στα ίδια μαθήματα που θα διδαχτούν οι μαθητές στο Πολυτεχνείο. Και θα είναι φοιτητές στις σχολές Μηχανολόγων Μηχανικών, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Χημικών Μηχανικών … έχοντας γνώση απλοϊκών Μαθηματικών και χωρίς να έχουν ιδέα από Φυσική και Χημεία. Πέστε μου μια χώρα του κόσμου που να συμβαίνει αυτό. Και μη μου πει κανείς ότι μετά που θα είναι Γιατροί ή Μηχανικοί που θα τους χρειαστεί η Φυσική ή η Χημεία γιατί και τώρα αν και οι αριστούχοι μαθητές της Γ΄ Λυκείου μπορούν άνετα να διδάξουν Χημεία στην Α΄ Λυκείου δεν τους το αναθέτουμε, αλλά το αναθέτουμε σε Χημικούς.
Σχεδόν κάθε χρόνο είμαι επιτηρητής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ΕΠΑΛ (φέτος μας έφαγαν τα χρήματα για το ένα από τα δυο Σάββατα που επιτηρήσαμε). Βλέποντας τα θέματα στα μαθήματα ειδικότητας πολλές ερωτήσεις ήταν τόσο γελοίες που ήξερα τις απαντήσεις μόνο από την εμπειρία μου. Γνωρίζω μαθητές καλούς που τελείωσαν την Α΄ Λυκείου στο ΓΕΛ και πήραν μεταγραφή στα ΕΠΑΛ όχι επειδή τους ενδιέφεραν τα ΕΠΑΛ αλλά για να περάσουν με πιο εύκολο τρόπο στην Ιατρική και το Πολυτεχνείο. Και είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχουν φύγει όλοι οι μαθητές των ΓΕΛ και να πάνε στα ΕΠΑΛ να περάσουν με ευκολότερο τρόπο στο Πανεπιστήμιο.
Κατάφεραν λοιπόν τελικά οι δυο Κυβερνήσεις το υγιές, δηλαδή μεγάλο ποσοστό μαθητών να φοιτούν στην Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση και μικρό ποσοστό μαθητών να φοιτούν στην Γενική Εκπαίδευση. Το κατάφεραν όμως με λάθος τρόπο. Συρρικνώνονται ανεπίτρεπτα τα ΓΕΛ και φουσκώνουν υπερβολικά τα ΕΠΑΛ. Πότε αυτοί που είναι σε υπεύθυνες θέσεις στην Ελλάδα θα μάθουν να ενεργούν με λογική και σύνεση ;
Το 2018 το Υπουργείο Παιδείας θέσπισε και άλλη παράξενη αλλαγή και δυστυχώς και η επόμενη Κυβέρνηση το συνέχισε. Αναβάθμισε τα ΤΕΙ σε ΑΤΕΙ, δηλαδή τα έκανε ισότιμα με τα Πανεπιστήμια. Δηλαδή σαν να λέμε στον στρατό θα καταργήσουμε τους υπαξιωματικούς, θα υπάρχουν μόνο αξιωματικοί και στρατιώτες ή σε ένα Τεχνικό Γραφείο όλοι θα είναι Πολιτικοί Μηχανικοί και Αρχιτέκτονες, δεν θα υπάρχουν Βοηθοί. Φυσικά όχι μόνο χρειάζονται οι υπαξιωματικοί αλλά πρέπει να είναι και πολύ περισσότεροι από τους αξιωματικούς και όχι μόνο χρειάζονται οι Βοηθοί στα Τεχνικά Γραφεία αλλά πρέπει να είναι και πολύ περισσότεροι από τους Πολιτικούς Μηχανικούς και τους Αρχιτέκτονες.
Νομίζω στους σοφούς των Κυβερνήσεων που τα σκέφτονται όλα αυτά ταιριάζει η φράση του Αποστόλου Παύλου «φάσκοντες είναι σοφοί εμωράνθησαν» (Ρωμ.1,22) δηλαδή ενώ ισχυρίζονται ότι είναι σοφοί , έγιναν μωροί και ανόητοι.