Ένα πρόγραμμα συμπερίληψης «πυξίδα» για κάθε σχολείο
Το τελευταίο διάστημα ο κόσμος των ενηλίκων αλλά και των παιδιών έχει αναδειχθεί σε έναν ατέρμονο εφιαλτικό δρόμο γεμάτος ειδήσεις βίας. Ο προβληματισμός είναι διάχυτος στην κοινωνία, οι λύσεις όμως είναι μπροστά μας αρκεί να διαθέσουμε ανοιχτά μάτια και φυσικά χρηματικούς πόρους και μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις άμεσα.
Αν σκεφτεί κανείς ποιος είναι ο πρώτος δημόσιος χώρος όπου διαμορφώνεται η κοινωνία του αύριο, θα καταλάβει ότι δεν είναι άλλος από το σχολικό προαύλιο.
Στο προαύλιο του σχολείου γίνονται οι πρώτες συναντήσεις μεταξύ των παιδιών που στο μέλλον θα συναντιούνται ως ενήλικες πια σε φιλικές σχέσεις, σε ομάδες, στην εργασία τους, ως ζευγάρια, ως διαφορετικοί αλλά κάτω από την ίδια κοινωνική στέγη.
Αυτή ήταν και η σκέψη της διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας του δήμου Τρικκαίων, όταν αποφάσισε να υλοποιήσει το πρόγραμμα ισότιμης πρόσβασης και συμπερίληψης στο προαύλιο του 33ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με κάποιες παρεμβάσεις και διαμόρφωση του χώρου στα πρότυπα της έννοιας της συμπερίληψης. Η όλη διαδικασία κάπου πάγωσε – όπως συνήθως συμβαίνει βέβαια – ωστόσο ενεργοποιείται ξανά με στόχο να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό.
Για τη σημασία του προγράμματος μίλησε στο Trikalanews.gr η διευθύντρια των κοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου κα Βέρα Ντάκου. Η κα Ντάκου τόνισε ότι η σχολική ζωή και η παιδεία γενικότερα είναι η αφετηρία της προσπάθειας για μια καλύτερη κοινωνία. Για αυτό το λόγο το εν λόγω πρόγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί με μεγάλη προσμονή για τα αποτελέσματά του.
Το ίδιο και η διευθύντρια του σχολείου κα Γεωργία Καλλιτσουνάκη. Όπως μας είπε το πρόγραμμα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί για να έχουμε κάποια συμπεράσματα της συμβολής στην καθημερινότητα των παιδιών. Ωστόσο, σε ένα τόσο δύσκολο προαύλιο όπως είναι αυτό του 33ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων η θετική συμβολή της ολοκλήρωσης των παρεμβάσεων είναι αναμφισβήτητη.
Η λογική των δράσεων και παρεμβάσεων κινείται στην εξής κατεύθυνση: έχουμε ένα προαύλιο το οποίο διαχρονικά, οι δραστηριότητες που μπορούν να αναπτύξουν τα παιδιά, εστιάζουν κυρίως στο αντρικό φύλο. Τις περισσότερες των περιπτώσεων στις μικρές ηλικίες θα δούμε αγόρια να παίζουν ποδόσφαιρο ή μπάσκετ και τα κορίτσια να κινούνται περιμετρικά.
Όλο αυτό εισπράττεται από τα παιδιά ως μια εικόνα που μπορεί να επιδράσει και στο μέλλον στη ζωή τους. Ο διαχωρισμός, σε ένα περιβάλλον συμπερίληψης παύει. Το προαύλιο διαμορφώνεται με στόχο τη συλλογική δράση και την ισότιμη πρόσβαση σε αυτό.
Η διαφορετικότητα αναδεικνύεται ως ένα πλαίσιο θετικής σύνθεσης και δεν περιθωριοποιείται. Μακάρι λοιπόν οι δεσμεύσεις της δημοτικής αρχής περί ολοκλήρωσης του προγράμματος να τηρηθούν. Μακάρι επίσης, αντίστοιχες δράσεις να ακολουθηθούν σε όλα τα σχολεία γιατί αν θα έπρεπε να έχουμε μάθει μέχρι σήμερα, είναι ότι η παιδεία θα σώσει τον κόσμο μας ή ό,τι έχει απομείνει απ΄αυτόν…